جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی با حضور رییس اتاق بازرگانی ایران و جمعی از مسوولان و فعالان صنعت گردشگری با دستورکار پرداختن به مشکلات و طرح اخبار و اطلاعات حوزه گردشگری در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

گلایه‌های فعالان گردشگری در اتاق بازرگانی خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین ، سعید ولی‌زاده نماینده کمیسیون جهت طرح مشکلات زیرساختی حوزه گردشگری بیان کرد: 500 آژانس مسافرتی در استان داریم که بیش از 20 هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند و مشکلاتی دارند که تاکنون حل نشده است.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده دستور معین و واضحی ندارد و هر طوری که سلیقه افراد است عمل می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده باید از سود گرفته شود؛ تور گردشگری، یک هتل و بلیط دارد، زمانی‌که هتل‌دار و فروشنده بلیط مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، چرا باید مجددا از فروش تور هم مالیات گرفته شود که رقم سود آن بسیار ناچیز است.

ولی‌زاده عنوان کرد: مسوولان مالیاتی می‌گویند چون شما خودتان هم فروشنده شده‌اید باید مالیات ارزش افزوده دهید. هر طور دلشان می‌خواهد رفتار می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین در حوزه مجوزها هم قبلا کمیسیونی وجود داشت که مجوز ارائه و ضوابط را تعیین می‌کرد اما الان هر دستگاهی ضوابط و بازرسی‌های خود را دارد.

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: در سال گذشته پروژه قطار گردشگری در استان اجرایی شد که استقبال خوبی هم صورت گرفت اما متاسفانه قیمت راه آهن در طول سال چندین بار تغییر کرد و باعث ایجاد مشکلاتی برای حوزه گردشگری شد. تقاضای ما این است که یک قیمت در ابتدای سال مشخص شود تا بر اساس آن بتوانیم جذب گردشگر داشته باشیم.

وی متذکر شد: همچنین در حوزه ناوگان هوایی به دلیل افزایش هزینه‌ها، قیمت‌ بلیط‌ها افزایش یافته که خواهشمندیم با خرید هواپیمای دست دوم یا اجاره‌ هواپیما این قیمت‌ها شکسته شود. در حوزه حمل و نقل جاده‌ای وضعیت مناسبی برای گردشگری نداریم و زیرساخت‌ها و سرویس‌های این حوزه در سطح گردشگر نیست.

ولی‌زاده اظهار کرد: از مشکلات دیگر ما عدم تفویض اختیارات به بخش خصوصی است که تاکنون به عناوین مختلف داده نشده و سازمان میراث فرهنگی تشکیل انجمن حرفه‌ای را بهانه می‌کند که روال تاسیس انجام آن هم بسیار سخت است و اگر هم انجمن حرفه‌ای بخواهد تشکیل بشود، پیش از آن باید تفویض اختیارات صورت بگیرد و پس از تشکیل انجمن حرفه‌ای آن اختیارات به انجمن حرفه‌ای منتقل شود، نه این که تفویض اختیارات را به بهانه انجمن حرفه‌ای مسکوت نگه دارند.

دولت‌ها در ایجاد شرایط مطلوب گردشگری ناتوان بوده‌اند 

در ادامه این نشست پروین دلیری، نماینده کمیسیون جهت طرح مشکلات و مسائل حوزه صنایع دستی عنوان کرد: علی‌رغم این‌که 45درصد جمعیت کشور ما جوانان و نیروی کار هستند اما دولت‌ها نتوانسته‌اند شرایط مطلوبی را برای بهره‌برداری از صنعت گردشگری در حوزه اشتغال ایجاد کنند. آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفتی جهان، بالاترین آمار جذب گردشگر را دارد، یا کشورهایی مانند قطر، امارات و بحرین نیز در رتبه‌های نخست جذب گردشگر قرار دارند اما متاسفانه ما در این حوزه عقب هستیم.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که در هیچکدام از برنامه‌های توسعه و سیاست‌ها به سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی گردشگری توسط دولت توجهی صورت نگرفته است. بنابراین ما هر چه تلاش می‌کنیم بر صنعت گردشگری متمرکز شویم، چون نگاه دولت تقلیل‌گرایانه است نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

دلیری تصریح کرد: انجمن جهانی اقتصادی طی گزارشی به نام گزارش فصلی مسافرت و گردشگری در سال 2017، 136 کشور را از نظر گردشگری بررسی کرده که آمار کشورمان در شاخص‌های این گزارش قابل تامل است. ما در شاخص رقابت‌پذیری در بخش مسافرت و گردشگری رتبه 93، در زیر ساخت فناوری اطلاعات رتبه 94، در حوزه منابع انسانی و بازار کار رتبه 105، در حوزه امنیت و ایمنی رتبه 87، در شاخص آماده بودن فضای اقتصادی برای سرمایه گذاری رتبه 79 و در حوزه بهداشت رتبه 79 را کسب کرده‌ایم. برای این که ببینیم در کجای صنعت گردشگری قرار داریم، باید این رتبه‌ها را مد نظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه نداشتن سند جامع گردشگری، عدم اولویت‌گذاری برای گردشگر داخلی، تمرکز بر مقاصد خاص و بی‌توجهی به تمامی ظرفیت‌های گردشگری، عدم برنامه ریزی سفر برای دهک‌های مختلف جامعه، فقدان نظام آماری دقیق و توجه ناکافی به بازار گردشگری کشورهای همسایه و منطقه از مهم‌ترین مشکلات حوزه «عملکردی» و سیاست‌گذاری‌های گردشگری هستند. مشکلات دیگر این حوزه مسائل «زمینه‌ای» هستند که به زیرساخت‌ها مربوط می‌شوند و آقای ولی‌زاده بخشی از آن را مطرح کردند.

دلیری افزود: البته مرکز پژوهش‌های مجلس 13 نقطه ضعف هم در روند 40 ساله دولت که منجر به عملکرد نامطلوب در ایران شده بیان کرده که مواردی همانند کیفیت ضعیف خدمات گردشگری، عدم ثبات ساختاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف، عدم تبلیغ مناسب در زمینه جاذبه‌های سیاحتی ایران، زیرساخت و ... را در بر می‌گیرد.

وی متذکر شد: در حوزه صنایع دستی با وجود این‌که سومین تولید کننده از نظر تنوع صنایع دستی هستیم، اما جایگاه صادرات‌مان در این حوزه 39 است. حمایت‌هایی که از صنعت خودرو در ایران می‌شود اگر 10 درصدش از صنایع دستی باشد، اشتغالزایی فراوانی ایجاد خواهد شد. 

دلیری ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های سال‌های آتی در دنیا به سمت هنر و صنایع دستی خواهد رفت و ما هم در کشورمان پیشینه بسیار غنی و خوبی در این زمینه داریم که البته از آن غافل بوده‌ایم. بجای صنعت خودرو که باعث سرافکندگی ایران هم شده با حمایت و سرمایه‌گذاری بر روی صنایع دستی می‌توانیم با کمترین آلودگی و هزینه، بیشترین استفاده را ببریم.

در بخش دیگری از این نشست ناصر غفران، نماینده کمیسیون جهت طرح مشکلات و مسائل حوزه گردشگری سلامت بیان کرد: حجم گردشگری از تولید ناخالص ملی 3 درصد است که رقمی حدود 8 میلیارد دلار را در بر میگیرد. 

وی افزود: در سال 96 حرکت‌ها به سمت گردشگری با جدیت بیشتری دنبال شد و توانسته‌ایم در 6 ماهه سال جاری بنا به صحبت آقای مونسان به 11.8 میلیارد دلار برسیم. سهم گردشگری سلامت از این عدد 2 میلیارد دلار است.

غفران خاطرنشان کرد: حجم گردشگری از تولید ناخالص ملی و گردشگری سلامت از کل گردشگری، نشان‌دهنده‌ اهمیت گردشگری سلامت است و شاهد هستیم که انتهای تمامی صحبت‌ها در حوزه گردشگری به سمت گردشگری سلامت می‌رود؛ چرا که این حوزه بسیار با ظرفیت و سودآور است. اتاق بازرگانی می‌تواند با تعیین سیاست‌ها و مدیریت ظرفیت‌هایش اقدام مهمی را در زمینه‌ گردشگری سلامت انجام دهد.

همچنین در ادامه مرجان شاه‌ولایتی نماینده کمیسیون جهت طرح مشکلات و مسائل حوزه هتل‌ها عنوان کرد: برخی از مسائل و مشکلات همیشه وجود داشته و در جلسات مختلفی عنوان شده است که متاسفانه حل هم نشده‌اند، مشکلاتی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، قبوض حامل‌های انرژی، اداره کار، بازرسی‌ها و ... از سری مشکلاتی است که همیشه گریبانگیر جامعه هتل‌داران بوده‌اند.

وی افزود: برطرف شدن این مشکلات ممکن است زمان زیادی طول بکشد اما مساله‌ مهم‌تر از این موارد، عدم تعادل بین هزینه و درآمد واحدهاست که باعث می‌شود کوچک‌ترین چالش‌ها، بزرگترین مشکلات را برای هتل‌ها ایجاد کند و آن‌ها را به مرز ورشکستگی و تعطیلی ببرد.

شاه‌ولایتی ادامه داد: اگر درآمد هتل‌ها به یک شکل معمولی و صحیحی باشد و شیب مناسب افزایشی داشته باشد، خیلی از مشکلاتی که لیست می‌کنیم قابل تحمل می‌شود. اگر سیاست‌گذاری‌ها را به سمت افزایش درآمد مجموعه‌ها ببریم، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود اما متاسفانه الان اختلاف هزینه و درآمد آنقدر زیاد است که حتی یک قبض آب سنگین باعث دردسر می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در مشهد عدم تعادل بین عرضه و تقاضا داریم و هر چقدر هم مسافر وارد مشهد می‌شود باز هم هتل‌ها خالی هستند و در اکثر مواقع حتی زمان اوج سفرها هم هتل‌ها کمتر از نرخ مصوب را از مشتریان دریافت می‌کنند.

مهدی آجیلیان نماینده کمیسیون جهت طرح مشکلات و مسائل حوزه هتل آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها نیز در ادامه اظهار کرد: متاسفانه سرمایه‌های سرگردان در مشهد به سمت ایجاد واحدهای اقامتی غیررسمی می‌رود و سرمایه‌ گذاری مردم اخیرا معطوف به این حوزه شده که فضای رقابتی ناسالمی را ایجاد کرده است.

وی افزود: این رقابت‌های ناسالم در دراز مدت مشکلات و آسیب‌هایی جدی را به ویژه در قسمت کیفیت خدمات به حوزه گردشگری شهر مشهد وارد می‌کند و از آنجا که یکی از رکن‌های مهم صنعت گردشگری واحدهای اقامتی هستند، آسیب زدن به حوزه واحدهای اقامتی باعث ضربه خوردن سایر بخش‌ها نیز می‌شود.

آجیلیان خاطرنشان کرد: همچنین آماری که از زائران و مسافران مشهد ارائه می‌شود به صورت دقیق نیست و مشخص نیست تا چه میزان صحیح است؛ نهادهای مختلف عدد گردشگران مشهد را از 15، 20 الی 30 میلیون زائر در سال عنوان می‌کنند که معلوم نیست کدام‌یک صحیح است.

وی تاکید کرد: سه قانون مهم مالیات بر ارزش افزوده، قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون مدیریت پسماند که بخش‌هایی از آن‌ها به موضوعات گردشگری مربوط می‌شود در مجلس در حال پیگیری است و خواهشمندیم اتاق بازرگانی نسبت به این قوانین و موضوعات گردشگری ورود جدی داشته باشد. 

حمیده روح‌بخش، نماینده کمیسیون جهت طرح مشکلات و مسائل حوزه رانمایان گردشگری بیان کرد: همه دوست دارند گردشگری رونق پیدا کند و اطلاع دارند که رونق گردشگری به درآمدزایی و اشتغال منجر می‌شود ولی متاسفانه به ارکان گردشگری که یکی از آن‌ها راهنمایان هستند بی‌توجهی می‌شود.

وی متذکر شد: متاسفانه راهنمایان گردشگری حتی بیمه هم نیستند و احتمالا هم نباید منتظر خبر خوشی درباره بیمه راهنمایان باشیم.

روح‌بخش افزود: اگر می‌خواهیم توریست اروپایی داشته باشیم که خوب خرید کند، هتل خوب بگیرید و همانند ورودشان به کاشان میلیونی خرید ‌کنند، نیازمند راهنمایان برجسته و قوی هستیم. زمانی‌که توریست اروپایی وارد می‌شود باید راهنمای تور داشته باشد.

وی تصریح کرد: شغل راهنمایان تور پاره‌وقت و فصلی است و باید به صورت جدی‌تری به وضعیت معیشتی و آتیه آن‌ها نگاه شود اما متاسفانه اکنون شرایط مناسب راهنمایان نیست و پس از مدتی فعالیت در این شغل سرخورده می‌شوند و سراغ شغل‌های دیگر می‌روند و ما با کمبود نیروهای باتجربه و خوب در این حوزه مواجه می‌شویم.

روح‌بخش اظهار کرد: همچنین ما برای افزایش مدت حضور گردشگران و سفرشان به مشهد و خراسان رضوی، یک مسیر گردشگری برای شرق کشور باید تعریف کنیم؛ گردشگر خارجی که وقت و هزینه‌ خودش را صرف می‌کند، فقط برای دیدن خراسان رضوی و یا مشهد نمی‌آید و بارها حتی شاهد هستیم گردشگرانی که از مرز باجگیران وارد می‌شوند، اصلا در خراسان رضوی توقفی نمی‌کنند و مستقیما از طریق فرودگاه مشهد به شیراز و شهرهای دیگر می‌روند.

وی ادامه داد: بنابراین ما نیازمند این هستیم که مسیر گردشگری شرق کشور را از خراسان شمالی تا سیستان و بلوچستان تعریف کنیم.

در ادامه یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی بیان کرد: بخش دولتی در کنار فعالان حوزه گردشگری است. 

وی افزود: در خراسان 236 هتل با 38728 تخت، 309 هتل آپارتمان با 24912 تخت، 376 مهمان پذیر با ظرفیت 20234 تخت، 75 اقامتگاه بوم‌گردی، 650 خانه مسافر دارای مجوز، 370 آژانس بند پ و حدود 400 راهنمای گردشگر داریم. مجموعا حدود 104168 تخت در این اقامتگاه‌ها در سطح استان داریم. متاسفانه واحدهای اقامتی غیررسمی بسیار زیادی هم داریم. 

بیدخوری تصریح کرد: در کنار این واحدهای اقامتی غیرمجوز که عدد بالایی هم دارند، مدارس را هم داریم که البته مصوب کردیم فقط از کارمندان آموزش و پرورش پذیرش داشته باشند و غیر از آن را نپذیرند.

وی تاکید کرد: سیاست سازمان حمایت از بخش خصوصی است و در این زمینه از نظرات و پیشنهادهای کارشناسی بسیار استقبال می‌کنیم. به استناد ماده98 برنامه ششم در حال پیگیری ایجاد و حمایت از تشکل‌های قانونی حوزه گردشگری هستیم. جامعه حرفه‌ای هتل‌داران، بوم گردی و انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت تشکیل شده‌اند. مهمان‌پذیرها و هتل آپارتمان‌ها نیز در حال تاسیس هستند.

بیدخوری متذکر شد: ما در متوسط میانگین کشوری حداکثر به 60 درصد ظرفیت اشغال واحدهای اقامتی می‌رسیم و 40 درصد همیشه خالی است و این درحالی‌ست که سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در این حوزه انجام شده و باید با انسجام و هماهنگی بیشتر هم‌اندیشی کنیم که چه باید انجام دهیم تا این ظرفیتی که هر شب هدر می‌رود چنین حیف نشود.

وی تصریح کرد: برنامه بازاریابی و بازار هدف اعلام شده و در این برنامه تلاش می‌کنیم درباره جذب گردشگر راهکارهایی را ارائه کنیم.

بیدخوری با اشاره به ارزانی سفر به خراسان رضوی گفت: یکی از دلایل آن رقابت ناسالم واحدهای غیررسمی است اما در هر صورت ما باید بتوانیم زمینه حضور گردشگران بیشتر را در استان فراهم کنیم تا واحدهای ما اکثرا در حال ارائه تخفیف‌های 30 تا 40 درصدی نباشند. این ارزانی سفر می‌تواند زمینه حضور گردشگران خارجی را فراهم کند.

وی ادامه داد: البته برابر آمار و اطلاعاتی که در سایت میراث فرهنگی و گردشگری توسط مسوولین واحدهای اقامتی وارد شده است، در 6 ماهه ابتدای سال جاری بعضی واحدهای اقامتی 20 درصد نسبت به پارسال افزایش پذیرش گردشگران خارجی داشته‌اند، بعضی واحدهای اقامتی دیگر مثل هتل آپارتمان‌ها تا 40 درصد پذیرش‌شان متعلق به گردشگران خارجی بوده که البته بیشتر عراقی‌هایی بوده‌اند که به مشهد آمده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد اگر مقداری این حوزه را تقویت کنیم می‌توانیم به ضریب اشغال واحدهای اقامتی کمک کنیم.

بیدخوری گفت: نشست‌های بیشتری با فعالان این حوزه با دستورکارهای موردی و مصداقی باید برگزار شود تا درباره مشکلات و چالش‌ها هم‌اندیشی کرده و گام به گام موانع را برطرف کنیم.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها