معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی گفت: به دلیل خشکسالی‌های چند دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد قنوات شهرستان‌های استان خشک شده و سفره‌های آبی زیر زمینی در تمامی دشت‌ها افت شدیدی داشته است.

بیش از ۵۰ درصد قنوات شهرستان‌های خراسان‌رضوی خشک شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، محمد روشندل  عنوان کرد: به دلیل تغییر اقلیم در همین خشکسالی‌ها باران‌هایی با شدت زیاد داشته‌ایم که موجب تشکیل روان آب‌ها و سیلاب‌ها شده و بدون استفاده از محدوده خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: خارج شدن سیلاب و روان‌ آب‌ها از محدوده و کنترل نشدن در بالادست موجب گردید قنوات کاملاخشک و از سویی شاهد خسارت‌های بسیاری در پایین دست باشیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را یکی از اساسی‌ترین راهکارها برای کنترل روان آب‌ها و حفظ منابع آب و خاک و گیاه دانست و افزود: کنترل روان آب‌ها در بالادست موجب می‌شود به سیلاب فرصت نفوذ دهیم تا ضمن احیای پوشش گیاهی در عرصه‌های بالادست موجب تغذیه سیلاب‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی به خصوص در قنوات شود.

روشندل اظهار کرد: در همین راستا طی سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزاری و آبخوانداری در کشور اعتباراتی در نظر گرفته شد که برای استان خراسان‌رضوی سال گذشته ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد؛ طی سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و استانی در ۵۶ حوزه حدود ۱۱۳ پروژه مکانیکی آبخیزداری و ۸ هزار هکتار عملیات احیا و پوشش گیاهی و...  انجام شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی بیان کرد: اجرای این طرح‌ها موجب گردید در بارندگی‌های ابتدای سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب استحصال آب را از طریق طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان داشته باشیم.

وی همچنین گفت: به دلیل تاثیرپذیری پروژه‌ها در سنوات گذشته اعتبار صندوق توسعه ملی در سال جاری به دوبرابر افزایش یافت که سهم استان خراسان‌رضوی ۵۰ میلیارد تومان بود که توزیع صورت گرفت. این اعتبار در ۷۰ حوزه اجرایی شده و بالغ بر ۱۰۰ پروژه مکانیکی آبخیزداری و بیش از ۸ هزار هکتار عملیات بیولوژیک در سطح حوزه‌های آبخیز استان انجام خواهد شد.

روشندل افزود: اجرای این پروژه‌ها موجب تقویت منابع آبی، قنوات و سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از خسارت‌های سیل در مناطق پایین دست می‌شود. در هر حوزه‌ای که طرح‌های آبخیزداری اجرا شد به رغم بارندگی، روان آب‌ها در بالادست کنترل شده و خسارتی در پایین دست وارد نشد.

وی در ادامه بر مشارکت و همراهی مردم در اجرای پروژه‌های آبخیزداری تاکید کرد و گفت: اگر مشارکت و همراهی مردم را نداشته باشیم هیچ گاه موفق نخواهیم بود. ما تا مرحله اجرا پیش می‌رویم و حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از پروژه بر عهده مردم است هرچه در حفظ عرصه بالادست بیشتر تلاش شود، عمر مفید سازه‌ها بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از ۱۱ میلیون هکتار عرصه‌های کل استان ۸ میلیون هکتار از عرصه‌ها قابلیت فعالیت آبخیزداری دارند، افزود: تاکنون براساس اعتبارات دولتی و مشارکتی بیش از ۳۴۵ حوزه به مساحت دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مطالعه شده و ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار به مرحله اجرا رسیده است.

روشندل همچنین گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰  سازه خاکی، گاویونی و سنگ ملات در سطح استان اجرا شده که با توجه به برآورد انجام شده حجم این مخازن بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

وی اظهار کرد: اگر در سال سه مرتبه سیل داشته باشیم در طول سال بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب از سیلاب‌ها در استان ذخیره و موجب تقویت سفره‌های آبی زیرزمینی و منابع پایین دست خواهد شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی در همین خصوص بیان کرد: به رغم اینکه سیلاب روستای موشک بخش کوهسرخ بدون استفاده از محدوده خارج می‌شد اما با اجرای بند خاکی ضمن کنترل سیلاب و رسوبات پایین دست موجب استفاده بهینه گردید.

وی حجم مخزن بند خاکی روستای موشک را حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب اعلام نمود و افزود: اگر در طول سال این بندخاکی سه مرتبه سیل گیری شود، سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار مترمکعب استحصال آب خواهیم داشت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها