رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آمادگی دفاعی نیروهای مسلح ایران، موجب ایجاد بازدارندگی در منطقه است.

افزایش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی نتیجه «مقاومت» است/ سند مقابله با تهدیدات حوزه شهری تصویب شد

قدس آنلاین: سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در دومین همایش ملی مصون سازی زیرساخت ها و صیانت از مردم که صبح امروز در سالن الغدیر وزارت کشور برگزار شد با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: امروز فاصله ما با دشمن نزدیک شده و در حوزه ها و خاک ریزهای مختلفی با آنها درگیر هستیم که هر کدام از این عرصه ها ابزار و ویژگی های خودش را دارد که باید آنها را به خوبی شناخت.

وی با بیان اینکه جنگ امروز با دفاع مقدس بسیار متفاوت است گفت: امروز در عرصه های مختلف مانند دفاعی، سیاسی ، امنیتی و سایبری با دشمن در جنگ هستیم اما به برکت مدیریت مقام معظم رهبری دست برتر با ایران است و همه مشاهده می کنند که دیپلماسی جهانی به دنبال ارتباط برقرار کردن با ایران هستند.

سردار جلالی آمادگی دفاعی نیروهای مسلح را موجب ایجاد بازدارندگی در منطقه دانست و بیان داشت: زمانی که یک افسر جوان پدافند هوایی در منطقه مبارک خلیج فارس هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را هدف قرار می دهد، این موضوع نشان می دهد که سامانه های دفاعی و اراده نظامی مستحکمی در کشور وجود دارد که نقش و تاثیر بسیار زیادی در لایه های سیاسی و نظامی دارند. 

وی اقدام پدافند هوایی در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی را یک نقطه عطف در عرصه نظامی دانست و افزود:  این اقدام نشان دهنده افول قدرت نظامی آمریکاست و گزینه های روی میز دشمن را زیر میز برد لذا امروز آمریکایی های ها می دانند که اگر آتشی در منطقه برافروخته شود، کشورهای حامی و تحریک کننده این جنگ خود هیزم این آتش خواهند بود.

سردار جلالی ادامه داد: امروز در لایه اقتصادی با تثبیت قیمت ارز احساس می کنیم مقاومت ملی موجب افزایش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی شده که این نشان دهنده موثر بودن اقدامات ما است و اگر هماهنگ تر شود، اثر بیشتری خواهد داشت البته این تلاش ها کافی نیست و باید با قدرت این مسیر را ادامه دهیم.

وی در ادامه تهدیدات سایبری را بسیار جدی دانست و گفت: امروز مشاهده می کنیم که دشمن به صورت رسمی سخن از حمله سایبری به زیر ساخت های کشور می کند، به همین دلیل باید با جدیت بیشتر و هوشمندانه در این حوزه اقدام کرد.

سردار جلالی محور جنگ تمام عیار دشمنان را مردم دانست و تصریح کرد: امروز مردم محور همه اقدامات دشمن هستند، زیرا دشمنان اقداماتی را با محوریت مردم انجام می دهند تا بتوانند به آنها آسیب زده و موجب نارضایتی مردم شوند که ما نمونه های از آن را در سال های گذشته دیدیم که در بستر شبکه های اجتماعی به دنبال تحریک مردم هستند؛ لذا اتفاقات سال ۹۷ را می توان نمونه هایی از جنگ های مردم محور دانست.

وی با اشاره به اتفاقات چند روز اخیر در عراق بیان داشت: هماهنگی میان ایران و عراق برای برپایی پیاده روی اربعین که موجب یک قدرت نرم شیعه شد با تحریک مردم محور به دنبال تاثیر بر آن هستند؛ ما باید در سطوح مختلف این تهدیدات را شناسائی کرده و با درک مشترکی از این تهدیدات تلاش های آنها را خنثی کنیم.

سردلر جلالی ادامه داد: اگر بر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تسلط نداشته باشیم دشمن از این پتانسیل برای اهداف خود بهره برده و ابزاری برای دشمن می شود البته این مختص به ایران نیست و شما در عراق می بینید که از این ظرفیت برای تحریک مردم استفاده می کنند. 

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور یکی از رسالت های اصلی پدافند غیر عامل کشور را صیانت از مردم دانست و گفت: سازمان پدافند غیر عامل کشور وظیفه دارد تهدیدات نو را شناسائی و نقش ها و روش های مقابله با این تهدیدات را معرفی و تقسیم وظایف کند.  البته ما نیاز مند قانون های جدید در عرصه دفاع مردم محور هستیم و با توجه به اینکه جمعیت کشور بیشتر در شهر ها ساکن هستند باید تمرکز بر شهرها باشد.

وی با اشاره به اقدام پدافند غیر عامل برای تهیه و تدوین اصول پدافند شهری عنوان کرد: در جلسات مختلف و متعدد که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز حضور داشتند سندی برای افزایش آمادگی مقابله با تهدیدات در حوزه شهری تهیه و تصویب شد. 

سردار جلالی در خصوص این سند گفت: براساس این سند الگوها و چگونگی تداوم کارکرد زیرساخت ها و صیانت از مردم آمده و مشخص شده که باید نیاز های اساسی مردم مانند آب و غذا در شرایط تهدیدات تامین شود؛ از سوی دیگر ایجاد سرپناه چند منظوره و تداوم کارکرد زیرساخت در آن آورده شده تا انرژی و نیاز های اساسی مردم نیز تامین شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل دارایی های شهری را به پنج دسته تقسیم کرد و گفت: چون زیرساخت های حیاتی، دارایی های انسانی، سایبری، معنوی و غیر فیزیکی و همچنین دارایی های ترکیبی ما در یک شهر هستند، پس باید در یک شهر بتوانیم از این دارایی ها حفاظت کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از دارایی های شهری زیر ساخت های نرم است، پس باید بتوانیم از زیر ساخت های نرم مانند شبکه های سایبری حفاظت کنیم.

سردار جلالی حوزه های فناوری را در مدیریت های شهری بسیار مهم دانست و گفت: فناوری در کنار موقعیت هایی که با خود آورده، تهدیداتی را نیز به همراه داشته است؛ به عنوان مثال کنترل از راه دور تجهیزات، علاوه بر تسهیلاتی که برای ما به وجود آورده، امکان نفوذ و کنترل سایبری توسط دشمنان نیز در آن وجود دارد، پس ما باید حفاظت از زیر ساخت ها و مصون سازی نظام مدیریت شهری را در اصول مدیریتی خود گنجانده و استفاده از فناوری ها را با اولویت و شرط بومی بودن مد نظر قرار دهیم.

سردار جلالی انتخاب فرمانده برای مواقع بحران را یکی دیگر از اصول اصلی پدافند غیر عامل کشور در حوزه شهری دانست و گفت: ما باید بدانیم که در شرایط سخت و بحرانی چه کسی فرمانده و مسئول شهر است؛ همچنین باید تاب آوری زیر ساخت ها را بالا ببریم و بایک سیستم فرماندهی کنترل شهری در شرایط بحران بدانیم که چه کار باید کرد.

وی ادامه داد: اگر ما از زیرساخت ها و فناوری های خارجی استفاده کنیم در واقع امکان کنترل شهر را به آن کشور داده ایم.

سردار جلالی بحث آموزش را یکی دیگر از مسائل مهم در عرصه پدافند غیر عامل کشور دانست و گفت: متاسفانه ما رشته های تخصصی در حوزه مدیریت شهری نداریم؛ لذا در این عرصه باید رشته های جدیدی در دانشگاه ایجاد شود تا متخصصانی برای مدیرت این عرصه ها آموزش داده شود، از سوی دیگر با برگزاری رزمایش های متعدد می توان آمادگی کامل را برای مقابله با تهدیدات دشمن بالا برد.

وی تولید قوانین و مقررات اصول پدافند غیر عامل کشور برای ساخت سازها را یکی دیگر از مسائل مهم دانست و گفت: ساختمان ها و سازه ها باید در طرح اولیه خود اصول پدافند غیر عامل را مد نظر قرار دهد، نه اینکه بعد از ساخت متوجه شویم با وجود این همه هزینه اصول پدافند غیر عامل در آن رعایت نشده است.

سردار جلالی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم، رعایت اصول پدافند غیر عامل در مراکز حساس شهری است، به این معنا که مراکزی مانند کارخانجات پتروشیمی که در نزدیک شهر ها قرار دارند باید امکانات مناسبی برای کنترل آلودگی های احتمالی داشته باشند تا در شرایطی که اتفاقی رخ داد پیش از اینکه آلودگی به سطح شهر گسترش یافته و به مردم آسیب برساند آن را کنترل کنیم. 

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ایجاد مراکز و مناطق چند منظوره برای اسکان اضطراری را یکی از ضروریات در مدیریت شهری دانست و گفت: در نزدیک ترین محل به شهرها باید پارک و فضاهای مناسب چند منظوره ای ایجاد شود که دارای امکانات اولیه و اساسی مردم باشد تا در شرایط بحران بتوان مردم را به این محل ها انتقال داد و از آنها حفاظت کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها