نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده در توئیتر درباره تظاهرات‌ در عراق مربوط به کاربران عربستان سعودی بوده است.

عربستان سعودی و هدایت ۷۹ درصد توئیت‌ها درباره «تظاهرات در عراق»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۹ درصد از پیام‌هایی که در توئیتر درباره «تظاهرات‌ در عراق» منتشر می‌شود مربوط به کاربران سعودی هستند.

یک کاربر فضای مجازی به نام «jamal cheaib» تصاویری را در توئیتر منتشر کرده که نشان می‌دهد ۷۹% از پیام‌های منتشرشده با هشتگ «#العراق_ینتفض» (عراق به پا می‌خیزد) مربوط به کاربرانی از عربستان سعودی هستند.

بعد از عربستان سعودی کاربران کویت، عراق، امارات متحده عربی، مصر و آمریکا به ترتیب با ۷،۶،۳،۲ و ۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

الگوی فعالیت این کاربران نیز به گونه‌ای است که شائبه‌ها درباره احتمال اداره حساب‌های کاربری آنها توسط ربات‌های توئیتری را تقویت می‌کنند.

«ربات‌ توئیتر»، نوعی نرم‌افزار است که کنترل حساب‌های کاربری را در دست می‌گیرد و به صورت خودکار اقدام به انتشار پیام در توئیتر، بازنشر آنها، دنبال کردن، لغو دنبال کردن و ارسال پیام‌های مستقیم برای حساب‌های دیگر می‌کند.

یک کاربر فضای مجازی به نام «jamal cheaib» با انتشار یک عکس نوشته ۲۰۰ «ربات» اقدام به بازنشر ۱۳۰۰۰ پیام با موضوع تظاهرات در عراق کرده‌اند. چنین الگویی نخستین نشانه‌ای است که احتمال ماشینی بودن تلاش برای پررنگ کردن یک هشتگ را تقویت می‌کند.

او سپس عکسی را از نتایج تحلیل خود بر روی هشتگ «#العراق_ینتفض» توسط برنامه‌های مخصوص تحلیل پیام‌های توئیتری و هشتگ‌ها منتشر کرده است. این عکس (عکس زیر) توزیع سن، جنس، تعداد پیام‌ها و تعداد پیام‌های بازنشرشده برای هشتگ فوق‌الذکر را نشان می‌دهد.

در عکسی دیگر (عکس زیر) تصاویر کاربرانی که بیشترین پیام‌های بازنشرشده مربوط به هشتگ مورد بحث به آنها اختصاص دارد منتشر شده است.

مطابق این تحلیل، کاربرانی که در تصویر زیر دیده می‌شوند بیشترین سهم را در انتشار پیام‌ با هشتگ مورد بحث داشته‌اند.

ارتش ربات‌ها و ترول‌های رژیم سعودی

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره توسل رژیم عربستان سعودی به «ربات‌ها» و همچین «ترول‌های» مجازی برای انتشار پیام‌هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تشکیل نهادهایی موسوم به «مزرعه‌های ترول» در ریاض به دستور «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی برای ساکت کردن مخالفان آل‌سعود در فضای مجازی و انتشار پیام‌هایی در حمایت از آنها خبر داده بود. گفته می‌شود صدها نفر در این نهادها مشغول به کار هستند.

رسانه‌های بین‌المللی همچنین فاش کرده‌اند یکی از پروژه‌های «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال گذشته ترور شد مبارزه با ارتش ترول رژیم سعودی بود. گزارش‌ها حاکی است او سپتامبر سال ۲۰۱۸ برای پیشبرد این پروژه مبلغ ۵۰۰۰ دلار به حساب «عمر عبدالعزیز»، یکی از مخالفان آل‌سعود واریز کرده بود.

طرح خاشقچی برای مقابله با ارتش ترول‌ها و ربات‌های بن‌سلمان، «زنبورهای الکترونیک» نام داشت. خاشقچی ۱۱ روز قبل از آنکه ترور شود در توئیتر نوشته است: «زنبورها دارند می‌آیند

انتهای پیام/

برچسب‌ها