نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: استفاده سیاستمداران از بستر فضای مجازی فیلتر شده نقض آشکار قانون است، در حالیکه حرمت قوانین ملی در درجه اول باید توسط مسؤولان حفظ بشود.

مسئولان ناقض اصلی قوانین فیلترینگ هستند / مدیریت فضای مجازی نباید به دولت واگذار شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در «گردهمایی فعالان فضای مجازی» با حضور دانشجویان بسیجی مشهد که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، با انتقاد از عملکرد رئیس جمهور در مدیریت شورای عالی فضای مجازی، اظهار کرد: به دلیل کوتاهی‌های شخص رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور، عملکرد این شورا که می‌توانست مرجع محکمی در مدیریت فضای مجازی کشور باشد، دچار اخلال شد و ما سعی کردیم این بستر را در خود مجلس فراهم کنیم.
پژمانفر اضافه کرد: از سال ۹۳ تا ۹۵ هرسال پیشنهاد سهم ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه برای فضای مجازی که یکی از چشم اندازهای آن ایجاد یک شبکه ملی اطلاعات بود، به دولت ارائه کردیم، اما به هر دلیلی اجرای آن را به تأخیر انداختند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ما حتی تعریف درستی از شبکه ملی اطلاعات در کشور نداریم و معنای صحیح آن این است که مدیریت تمام و کمال فضای مجازی مورد استفاده مردم ایران در اختیار حاکمیت خود ما باشد.
وی در توضیح اقدامات در حال پیگیری توسط کمیته شورای فضای مجازی مجلس بیان کرد: همان طور که درگاه‌های ورودی و خروجی مرزهای جغرافیایی کشور توسط نهادهای مختلف مدیریت می‌شود، مدیریت درگاه‌های ورودی خروجی فضای مجازی ما نیز که می‌تواند مورد حمله سایبری دشمن قرار بگیرد، باید توسط بخش اطلاعات نیروهای مسلح که در هر عرصه‌ای حافظ جان و مال و مرزهای کشور هستند، انجام بشود و ما تصویب چنین اختیاری را در کمیته شورای مجازی مجلس انجام داده ایم.
نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدیریت در عرصه فضای مجازی نباید به دولت واگذار شود، چون مورد بهره برداری سیاسی و مالی توسط مسؤولان قرار می‌گیرد و ما نمونه عینی میبینیم که چگونه با دروغ پردازی در فضای مجازی، منافع سیاسی خود را تأمین می‌کنند.
وی ادامه داد: در فضای مجازی هویت افراد باید مشخص باشد تا بتوان بر فعالیت‌ها نظارت درست انجام داد، اما متأسفانه وزیر ارتباطات در جواب من که این خواسته را مطرح کردم، در قالب خیمه شب بازی‌های سیاسی خود گفتند «اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، دوستان حزب اللهی از آن بی نصیب می‌مانند و اطلاعات خود را فاش نمی‌کنند».
پژمانفر متذکر شد: از بحث‌های دیگری که ما در کمیته شورای مجازی در حال پیگیری و تصویب آن هستیم، طرح اینترنت کودک است که استفاده و حضور در این فضا را برای خردسالان مدیریت می‌کند و انجام آن به دوره بعدی مجلس موکول می‌شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بدترین و مستهجن‌ترین فیلم‌ها به راحتی در شبکه‌های مجازی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و دولت هم در برابر برخورد با این موضوع مقاومت نشان می‌دهد؛ این در حالی است که ما باید بستر قانونی لازم را در برخورد با این اقدام در مجلس و نهادهای مسؤوول دیگر فراهم کنیم.
وی هم چنین گفت: مدیریت تراکنش‌های مالی توسط درگاه‌های بانکی و اعمال مجازات برای تخلفات در این حوزه، از جمله اقدامات دیگر شورای فضای مجازی در مجلس است.
پژمانفر یادآور شد: این مسؤولان هستند که می‌توانند بستر و امکانات لازم برای فعالیت در فضای مجازی داخلی را فراهم کنند و آن‌ها باید برای ایجاد انگیزه تولید محتوا در بسترهای داخلی توسط فعالان مجازی و انقلابی، زمینه سازی کنند.
این نماینده مجلس در جواب اینکه چرا برخی مسؤولان از فضاهایی که فیلتر شده استفاده می‌کنند، اشاره کرد: خوب و بد بودن استفاده از فضاهای مجازی فیلترشده را خود ما مشخص می‌کنیم و من استفاده سیاستمداران از این بسترها را نقض آشکار قانون معنا می‌کنم در حالی که حرمت قوانین ملی در درجه اول باید توسط مسؤولان حفظ بشود.
وی بیان کرد: کشورهای دیگر مانند کره جنوبی خدمات دولت الکترونیکی را به نحو احسن عرضه و اینترنت داخلی برای مردم خود ارائه می‌کنند، اما اینترنت در کشور ما گرانترین، ناامن‌ترین و بی کیفیت‌ترین اینترنت است.
پژمانفر تاکید کرد: مردم نباید از خدمات اینترنت داخلی محروم شوند و بهتر است دولت به جای افزودن سرورهای تلگرام و کمک خواسته یا ناخواسته به رشد آن، در جهت بهتر شدن عملکرد شبکه‌های داخلی تلاش کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها