کرمانشاه- استان کرمانشاه دارای سه مرز رسمی خسروی، پرویز خان و سومار با کشور عراق است که در این میان بازارچه مرزی سومار به دلیل کوتاهی فاصله مسیر تا بغداد از سال‌های گذشته مورد استقبال تجار ایرانی و طرف عراقی قرار داشته است.

انتظارات برای بازگشایی مجدد مرز سومار به پایان می‌رسد/ضرر تجار ایرانی از انسداد مرز

قدس آنلاین-گروه استان ها: بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصر شیرین در استان کرمانشاه واقع‌شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد

در سال ۹۰ طی مصوبه‌ای با الحاق قسمتی از خاک بخش سومار از شهرستان قصر شیرین به شهرستان گیلان غرب و مرزی شدن این خطه، این امکان فراهم شد تا با احداث بازارچه سومار که مصوبه ایجاد آن مربوط به‌پیش از مرزی شدن گیلان غرب یعنی سال ۸۲ بود، این شهرستان از بن‌بستی که در آن گرفتارشده است، خارج شود.

با فعالیت بازارچه مرزی سومار، بارقه‌های امید برای مردم شهرستان گیلان غرب که در دوران دفاع مقدس کارنامه درخشانی در دفاع از این آب‌وخاک از خود به یادگار گذاشته‌اند، زنده شد تا شاید فعالیت این مرز بتواند راه درمان بیماری بزرگ بیکاری بر قامت این شهرستان باشد.  

در همین راستا بازارچه مرزی سومار که در سال ۹۴ باهدف کمک به اشتغال و معیشت مرزنشینان راه‌اندازی شد در این مدت توانست افزون بر یک هزار نفر از مرزنشینان را در اموری هم چون تخلیه و بارگیری کالا و سایر خدمات به‌طور مستقیم و غیرمستقیم  به‌کارگیری کند و این‌یک هزار کارگر نان سفره خود و خانوارشان را از این بازارچه تأمین کنند.

باوجوداینکه جمهوری اسلامی برای ایجاد برخی از زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری پراکنده‌ای را در این مرز انجام داده اما به دلیل تخلفات صورت پذیرفته از طرف عراقی این مرز مسدود شد.

ضرر تجار ایرانی و عراقی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه بابیان اینکه به دلیل تخلفات متعدد مدیریت مرز سومار در طرف عراقی، این مرز به‌صورت رسمی از روز ۲۸ مرداد به دستور عادل عبد المهدی، نخست‎وزیر عراق بسته شد اظهار می‌کند: بسته بودن این مرز به ضرر تجار ایرانی است.

کیوان کاشفی به قدس آنلاین می‌گوید: بسته بودن این مرز خبر خوبی برای استان کرمانشاه نیست زیرا بخش خصوصی و دولتی ما سرمایه‌گذاری بزرگی را در این مرز انجام داده و سومار پنجره ورود تجاری استان به بخش میانی و جنوب عراق است.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه استان کرمانشاه بیشترین مرز را با کشور عراق در بین ۵ استان مرزی کشور دارد لذا بیشترین صادرات نیز از طریق پایانه‌های مرزی کرمانشاه صورت می‌گیرد که این امر در رونق اقتصاد استان و ایجاد اشتغال می‌تواند کمک کند.

وی بابیان اینکه  مرز سومار به دستور دولت عراق بسته‌شده اما با رایزنی‌هایی که مقامات کشورمان و استان کرمانشاه با مسئولان عراقی داشته‌اند، به‌زودی شاهد بازگشایی این مرز خواهیم بود می‌افزاید: علت بسته شدن مرز سومار مشکلات و تخلفات پرسنل عراقی در این مرز بوده که دولت عراق را مجبور به تعطیلی آن و جابجایی مسئولان کرده است.

وی با اشاره به مزیت‌های صادراتی مرز سومار، اظهار می‌کند: این مرز هم در داخل استان موقعیت خوبی دارد و هم کوتاه‌ترین مسیر را تا بغداد به‌عنوان پایتخت عراق دارد و سهولت مناسبی را برای دسترسی به بخش عربی عراق فراهم می‌کند.

کاشفی خاطرنشان می‌کند: طی چندساله گذشته زمانی که مرز مهران به روی صادرات بسته می‌شد، همه کالاهای صادراتی از مرز سومارعبور می‌کردند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران یادآور می‌شود: قطعاً اگر امسال تا قبل از اربعین این مرز باز نشود، هم کشور ایران و هم عراق در تأمین امکاناتشان دچار مشکلاتی خواهند شد.

کاشفی تأکید می‌کند: این مرز کاملاً قابلیت دارد که پابه‌پا و شانه‌به‌شانه مرز مهران و پرویز خان خودش را بالا بکشد و صادرات از طریق آن انجام شود.

انعقاد تفاهم‌نامه

استاندار کرمانشاه بابیان اینکه رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم برای بازگشایی مرز سومار انجام‌شده و به‌زودی شاهد فعالیت این مرز برای انجام صادرات و مبادلات تجاری خواهیم بود اظهار کرد: رایزنی‌های لازم با طرف عراقی و طرف ایرانی «حسن دانایی فر» مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق انجام‌شده و در آینده نزدیک شاهد ازسرگیری فعالیت دوباره این مرز خواهیم بود.

هوشنگ بازوند افزود: مرز رسمی سومار به دستور نخست‌وزیر عراق با توجه به گزارشی که تهیه‌شده بود، تعطیل شد که در دیدار اخیر استاندار کرمانشاه و دیاله عراق تفاهم‌نامه لازم منعقدشده و هم‌اکنون ۲ طرف با انجام رایزنی‌های لازم در انتظار دستور نخست‌وزیر عراق برای بازگشایی این مرز هستند. 

برچسب‌ها