مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با موکب داران فرمودند که امام حسین(ع) را به تمام دنیا بشناسانید. فرمایش ایشان وظیفه ما هنرمندان را سنگین و دو چندان می‌کند که به واسطه هنر زنده، پویا، تأثیرگذار و اندیشه ورز تئاتر بتوانیم قیام عاشورا را به مردم دنیا معرفی کنیم.

تلاش برای معرفی قیام حسینی به جهانیان با زبان هنر

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی پیاده ‌روی اربعین با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین طباطبایی مدیر حوزه هنری خوزستان و دبیر هنری همایش و آرش ساربان دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی صبح امروز شنبه ۱۳مهرماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست زارعی با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های سه دوره اخیر همایش بین‌المللی تئاتر اربعین عنوان کرد: این فعالیت فرهنگی به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حوزه هنری استان خوزستان، کمیته فرهنگی ستاد اربعین و ستاد اربعین سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار می‌شود. در سال نخست با ۴۰ الی ۵۰ هنرمند کار را آغاز کردیم و همه نمایش های ما به زبان فارسی بود. وقتی خیل عظیم جمعیت را در استقبال از این نمایش ها دیدیم برآن شدیم تا این فعالیت را گسترش دهیم و طی بررسی‌ها و جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم باید زبان‌ها را توسعه دهیم تا بتوانیم با ملت ها و فرهنگ‌های مختلفی ارتباط برقرار کنیم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته علاوه بر اجرای نمایش به زبان فارسی و عربی، زبان‌های ترکی و انگلیسی را نیز اضافه کردیم که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت، ضمن این که سعی کردیم نمایش ها خلاصه در تئاتر خیابانی و تعزیه نباشند و دیگر شاخه های آن همچون نقالی، پرده خوانی، مقتل خوانی و... را نیز به دیگر ژانرهای موجود اضافه کردیم.

امضای تفاهم نامه میان ایران و عراق برای فعالیت‌های مشترک فرهنگی و هنری

زارعی تاکید کرد: آرزویم این است این همایش بتواند کشورهای دیگر را هم درگیر کند و بتوانیم این فعالیت فرهنگی را توسعه ببخشیم. من دو روز پیش از کشور عراق بازگشتم و طی سفرم با هنرمندان عراقی گفت و گوها و جلساتی داشتیم و قرار بر این شد که همکاری‌هایی بین دو کشور صورت بگیرد. علاوه بر این قرار شد تفاهم نامه‌ای با مدیر تئاتر عراق بسته شود تا همکاری‌های خوبی میان دو کشور انجام شود که البته همایش بین‌المللی اربعین نیز یکی از آنهاست.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: خوشبختانه امروز در شرایطی هستیم که موکب‌ کشورهای دیگر نیز از تئاتر «پیاده‌روی اربعین» استقبال قابل توجهی می‌کنند و این باعث افتخار ماست که چنین فعالیت مهم فرهنگی در آستانه اربعین حسینی برعهده حوزه هنری است. هدف ما یک اتفاق بزرگ فرهنگی و ایجاد اتحاد میان اهل تشیع است که در این راهپیمایی بزرگ در کنار یکدیگر شرکت می‌کنند.

همایش اربعین تحت الشعاع تحرکات دشمن قرار نمی گیرد

وی با اشاره به سفر اخیر خود به عراق گفت: من از نزدیک شاهد اغتشاشات و تنش‌های پیش آمده در کشور عراق بودم، به گونه‌ای که نتوانستم نمایشم را در بغداد اجرا کنم اما بدانید که دشمن در اتفاقات اخیر به دنبال این است که با تحرکات خود پیاده روی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد اما این جریان به قدری بزرگ و عظیم است که کسی نمی‌تواند این همایش بین المللی و بزرگ جهانی را از بین ببرد.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست‌های مکرر و بسیار هنرمندان جامانده از این رویداد عنوان کرد: همین حالا که با شما صحبت می‌کنم بسیاری از گروه‌ها و هنرمندان گلایه دارند که چرا برای حضور در این همایش انتخاب نشدند. باید اعلام کنم متأسفانه ما در بخش هزینه‌ها دچار مشکلات زیادی هستیم و منابع مالی ما محدود است و به دلیل هزینه های بالای ایاب و ذهاب این امکان را نداشتیم تا پذیرای تعداد بیشتری از گروه‌های شرکت‌ کننده باشیم اما امیدوارم برنامه ای که با حضور گروه‌های منتخب تهیه و تدارک دیده شده بتواند مورد پسند و رضایت عزاداران حضرت سیدالشهدا(ع) در ایام اربعین باشد.

وی افزود: این نمایش ها در بازه زمانی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه‌ای اجرا خواهند شد و زمان بندی آنها به صورتی برنامه ریزی شده که موجبات خستگی زائران را فراهم نکند. اکثر نمایش ها از تولیدات جدید هستند و پیش از این جایی اجرا نشدند.

فرمایش مقام معظم رهبری در راستای معرفی سیدالشهدا(ع) به جهانیان مسئولیت ما را دو چندان می کند

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت اربعین گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با موکب داران فرمودند که امام حسین(ع) را به تمام دنیا بشناسانید. فرمایش ایشان وظیفه ما هنرمندان را سنگین و دو چندان می‌کند که به واسطه هنر زنده، پویا، تأثیرگذار و اندیشه ورز تئاتر بتوانیم قیام عاشورا و امام حسین (ع) را به مردم دنیا معرفی کنیم و تمام تلاشمان این است.

امسال یک تئاتر عروسکی هم اجرا خواهد شد

زارعی تأکید کرد: خوشبختانه ما در کنار ژانرهای متنوعی از هنرهای نمایشی و تئاتر که پیش تر به آنها اشاره کردم امسال تئاتر عروسکی هم داریم که می‌تواند لحظات خوبی را برای کودکان و نوجوانان زائر در کنار خانواده هایشان فراهم کند. امیدوارم توجه بیشتر به تئاتر عروسکی با موضوع قیام عاشورا بتواند گام دیگری در معرفی فرهنگ آیینی ما باشد.

در ادامه حجت الاسلام طباطبایی تأکید کرد: مهم ‌ترین وظیفه و هدف این همایش پیوند زدن هنرمندان با لایه‌ های مختلف جامعه است. پیاده روی اربعین تعزیه ای است که از دیرباز مسئولیت همیشگی اش را در کشور ایفا می‌کند اما همراه کردن این هنر آیینی با مردمی که از سراسر جهان گرد هم جمع می شوند رسالت سنگینی است که حوزه هنری از عهده آن برآمده است.

ثبت بزرگترین تعزیه میدانی جهان در شوش خوزستان

وی در ادامه افزود: استان خوزستان بزرگ ‌ترین تعزیه میدانی جهان را در شهر شوش به نام خود ثبت کرده است و همین مسئله مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. ما ظرفیتی داریم که در هیچ نقطه دیگری از ایران وجود ندارد و آن تسلط به زبان عربی است و هنرمندان عرب ظرفیت عظیمی هستند که می‌توانند بعد مهمی از همایش پیاده روی اربعین را عملی کنند.

مدیر حوزه هنری خوزستان تصریح کرد: ما در این همایش میزبان ۱۹۰ هنرمند تعزیه در قالب ۱۲ استان هستیم. جالب است بدانید تمام این هنرمندان به عنوان نذر فرهنگی در این همایش حضور دارند و به جز تأمین هزینه های ایاب و اذهاب پول دیگری دریافت نمی‌کنند. برای اجرای تعزیه به زبان‌ های انگلیسی، عربی و ترکی برنامه ریزی‌هایی انجام شده و امیدوارم که مورد استقبال زائران قرار گیرد.

حجت الاسلام طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اقدامات اخیری که این روزها از سوی دشمن در عراق پیش آمده به این دلیل است که می خواهند شور اربعین حسینی(ع) را تحت‌الشعاع قرار دهند اما نمی دانند که این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد و قطعاً همایش تئاتر پیاده روی با شور بیشتری پذیرای عزاداران حضرت سید الشهدا(ع) خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه امروز در فضای مجازی شاهد حضور و فعالیت سلبریتی‌هایی هستیم که در برابر این حرکت‌های معنوی ایستادگی می‌کنند. اما امروز ما می‌خواهیم در مقابل این جریان ایستادگی کنیم تا شرایطی را برای عرض اندام هنرمندان ایرانی برای معرفی حضرت امام حسین(ع) فراهم کنیم.

معرفی موکب های میزبان نمایش های عاشورایی

ساربان نیز در بخش دیگری از این نشست با ارائه گزارشی از حضور هنرمندان در این رویداد فرهنگی عنوان کرد: ۵۸ اثر از ۲۵ استان کشور به دبیرخانه همایش بین المللی اربعین ارسال شده که ۵ اثر در بخش ایران و ۲۰ اثر در بخش عراق انتخاب شده است. این همایش از ۱۹ مهرماه در صحن حضرت فاطمه(س) صافی الصفا نجف اشرف و حرم امیرالمومنین (ع) آغاز خواهد شد و هنرمندان دو روز در آن شهر اجرا خواهند داشت و پس از آن به موکب های ۷۰۱، ۱۶۱، ۹۱۵ و ۴۴۲ می روند و نمایش خود را اجرا خواهند کرد.

دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی ادامه داد: امسال یک اتفاق جدید هم داریم و گروه‌های نمایشی در شهر کربلا و در عمود ۱۳۹۲ نمایش خود را اجرا می‌کنند و ۲۵ مهرماه نیز در کربلای معلا حضور خواهند داشت. همچنین در بخش ایران نیز در سه مرز خروجی خسروی، شلمچه و چذابه گروه‌ها به اجرای برنامه می‌پردازند. این نمایش‌ها شامل پرده خوانی، نقالی و مقتل خوانی در کنار نمایش های خیابانی و تعزیه است که در موکب ها اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها