آقازاده گفت: نحوه انتشار ویروس ایدز در دهه‌های گذشته از طریق فرآورده‌های خونی وارداتی بود، سپس از طریق سرنگ‌های آلوده معتادان تزریقی و اکنون الگوی غالب پیشرفت آن در جامعه روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده است. بنابراین باید با اطلاع رسانی درست و اصولی و به دور از هر نوع جناح بندی سیاسی مسائل بهداشتی و درمانی را برای مردم به طور واضح اطلاع رسانی کنیم

سازمان نظام پزشکی: خواستار آزادی بهورز بازداشت شده در روستای لردگان هستیم

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی خواستار آزادی بهورز بازداشت شده در روستای شهرستان لردگان است. رسانه‌های زرد با شایعه پراکنی سعی در عوام فریبی و تخریب تلاش‌های بهورزان در سیستم بهداشت و درمانی کشور را دارند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سازمان نظام پزشکی، عباس آقازاده مسرور روز شنبه درباره ماجرای ابتلای تعدادی از اهالی روستایی در شهرستان لردگان به ویروس اچ آی وی افزود: برای هر کسی که کوچکترین اطلاعاتی در خصوص مسائل بهداشتی و درمانی داشته باشد، کذب و اغراق آمیز بودن خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر انتقال ویروس HIV و بروز موارد کثیری از بیماری ایدز بین اهالی یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری کاملا روشن خواهد بود.

وی ادامه داد: نحوه انتشار ویروس HIV، دوره کمون و علائم بیماری‌های مزمن که منجر به انتشار این ویروس می‌شوند از یک غربالگری دیابت آغاز نشده و تجمع عده کثیری از اهالی این روستا با پلاکاردهای چاپ شده و عباراتی که نشان دهنده سطح بالایی از اشراف به اصطلاحات پزشکی است، نشان از دخالت محافل خاص و هدفدار بودن این داستان دارد.

آقازاده بیان کرد: در گذشته هم شاهد فعالیت برخی رسانه‌ها در جهت تخریب افکار عمومی نسبت به واکسیناسیون بوده‌ایم و رسانه‌های زرد نیز در سایه جناح بندی‌ها و اهداف سیاسی، ذهن مردم را نسبت به انجام امور درمانی و بهداشتی مخدوش می‌کنند.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر عوام فریبی رسانه‌های مخرب اظهار داشت: غربالگری دیابت با سرنگ انجام نمی‌شود و این که تصاویری از سرنگ آلوده در دست فردی که سرتاپا مشکی پوشیده و در حال خون گیری از مردم است، تنها نشان از عوام فریبی و خدشه دار کردن ذهنیت مردم نسبت به مسائل بهداشتی و درمانی دارد.

آقازاده با اشاره به این که دولت‌های بزرگ با مدیریت رسانه‌ها ابزار سلطه خود را فراهم می‌کنند، بیان کرد: شایعه پراکنی‌های انجام شده در خصوص ابتلای اهالی یکی از روستاهای شهرستان لردگان به ویروس ایدز دستاویزی برای رسانه‌های دروغ پرداز است و جامعه پزشکی به خوبی واقف است که معنای HIV و سرنگ آلوده چیست و سیستم بهداشت و درمان کشور نیز حدود ۵۰ سال است که با ایجاد خانه‌ها و مراکز بهداشتی در روستاها، خدمات اولیه سلامت (PHC) را توسط بهورزان به مردم ارائه می‌کند.

وی افزود: ارائه این خدمات قبل از انقلاب پایه گذاری و همچنان با قدرت انجام می‌شود و گرچه با فعالیت پزشکان عمومی و تلاش‌های انجام شده هنوز پزشکی خانواده و نظام ارجاع در کل کشور مستقر نشده است، اما خدمات اولیه سلامت بر پایه تلاش‌ها و فداکاری بهورزها به مردم ارائه می‌شود.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: بهورزان با استقرار شبانه روزی خود در خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی خدمات حیاتی مانند کنترل مرگ و میر کودکان، کنترل زنان باردار، واکسیناسیون در برابر بیماری‌های کشنده و واگیردار و سایر خدمات مشابه را ارائه می‌دهند و شایسته نیست با عوام فریبی و انتشار اطلاعات غیرعلمی و غیرکارشناسی مردم را نسبت به ارائه دهندگان خدمات سلامت بدبین کرده و زحمات بهورزان را زیر سوال برد.

وی با تاکید بر این که بهورزان از اقشار زحمت کش و پرفایده برای سلامت مردم هستند، اظهار داشت: اگر فردی با یک ژست انقلابی بخواهد بهورز را محکوم و از شبکه بهداشتی جدا کند کاری غیرکارشناسانه انجام داده و با توجه به این که بهورزان در ارائه خدمات اولیه سلامت (PHC) نقش اساسی داشته و به اصول اولیه پزشکی در رابطه با سلامت مردم آگاهی دارند، نمی‌توانند با یک سرنگ آلوده اقدام به ارائه خدمات کنند.

آقازاده بیان کرد: این شایعه پراکنی و عوام فریبی‌ها از سوی افراد و مراکزی است که با پزشکی کشور و سلامت مردم دشمنی دارند و خواهان عقب گرد دستاوردهای پزشکی کشور هستند.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی خواستار آزادی بهورز روستای شهرستان لردگان و پیگیری اقدامات کارشناسانه ی اپیدمیولوژیک در این رابطه است؛ ضمن آن که باید اطلاع رسانی قطره چکانی در خصوص مسائل سلامت از میان برداشته شود.

وی افزود: سلامت یک مبحث جهانی است و نباید ارائه اطلاعات در خصوص بهداشت و درمان، امنیتی تلقی شود، زیرا رسانه‌های دروغ پرداز از این فرصت سوء استفاده کرده و با نشر اکاذیب و عوام فریبی سعی در جهت دهی افکار عمومی و تخریب نظام سلامت دارند.

آقازاده گفت: نحوه انتشار ویروس ایدز در دهه‌های گذشته از طریق فرآورده‌های خونی وارداتی بود، سپس از طریق سرنگ‌های آلوده معتادان تزریقی و اکنون الگوی غالب پیشرفت آن در جامعه روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده است. بنابراین باید با اطلاع رسانی درست و اصولی و به دور از هر نوع جناح بندی سیاسی مسائل بهداشتی و درمانی را برای مردم به طور واضح اطلاع رسانی کنیم تا شاهد این نوع شایعه پراکنی و عوام فریبی علیه نظام سلامت و همه افرادی که در این سیستم به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌پردازند، نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها