عضو هیئت مدیره مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی گفت: این مؤسسه بازوی اجرایی معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی است.

بازوی محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی

قدس آنلاین:  عضو هیئت مدیره مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی گفت: این مؤسسه بازوی اجرایی معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی است.

دکتر سیدمحسن دستور افزود: این مؤسسه از معدود واحدهای اقتصادی آستان قدس رضوی است که توانسته در بحث محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی با همکاری معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی گام‌های مؤثری را بردارد که اجرای طرح‌ اشتغال روستاییان با دام سبک از آن جمله است.

وی که به مناسبت چهاردهم مهرماه، روز دامپزشکی با خبرنگار قدس سخن می‌گفت، تولیدات دامی باکیفیت و تقویت نیروی انسانی کارآمد را حاصل چندین سال تلاش مداوم مجموعه مدیریتی در این مؤسسه عنوان کرد.

رکورد سرانه تولید روزانه ۴۰ کیلوگرم شیر از هر دام

دکتر سیدمحسن دستور در تشریح عملکرد این مؤسسه گفت: مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی در سال ۱۳۹۰ با تجمیع تمامی واحدهای دامپروری آستان قدس رضوی تأسیس شد و از زمان تأسیس، این مؤسسه تاکنون روی دو موضوع تولید محصولات دامی باکیفیت(شیر و گوشت قرمز) و تقویت نیرونی انسانی کارآمد کار کرده است.

عضو هیئت مدیره این مؤسسه اظهار کرد: از لحاظ کمی این مؤسسه در مقایسه با نمونه‌های مشابه در استان و کشور از جایگاه قابل قبول و مناسبی برخوردار است، به گونه‌ای که تولید سرانه شیر و ضرایب تبدیل آن مناسب بوده و تولید سرانه دام‌ها از نظر تولید شیر و میزان گوشت قرمز هم در مقایسه با استان و کشور وضعیت مطلوبی دارد.

عضو هیئت مدیره این مؤسسه متذکر شد: در زمینه تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله جایگاه و رفاه دام، بحث‌های مربوط به تغذیه دام، تأمین جیره‌های غذایی مناسب، مواد اولیه و علوفه مناسب، شرایط نگهداری مناسب دام و... هم این مؤسسه تلاش‌های قابل توجهی از سال‌های گذشته تاکنون انجام داده است.

دکتر دستور افزود: در این مؤسسه با تلاشی که انجام شده سرانه تولید شیر روزانه به طور میانگین به مرز ۴۰ و ۴۱ کیلوگرم توسط هر دام رسیده که در مقایسه با میانگین تولید شیر توسط هر دام در مجتمع‌های دامداری و دامپروری ممتاز در کشور که از ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم (با توجه به نوع دام و شرایط دامداری) متغیر است، آمار مناسبی است.

استقبال بین‌المللی از تولیدات دامی آستان قدس رضوی

دکتر دستور ادامه داد: این مؤسسه دارای مجتمع‌های دامپروری شیری و در بعضی موارد گوشتی و پرواربندی در کشت و صنعت مزرعه نمونه و مجتمع‌های کنه‌بیست، اسفراین، تربت‌حیدریه و سرخس است و این مؤسسه به عنوان مجموعه‌ای کارآمد، پویا و فعال و به عنوان قطب تولیدی شیرخام و گوشت گاوی در شرق کشور مطرح است.

این دانش‌آموخته دکترای رشته دامپزشکی گفت: این مؤسسه با تمرکز بر فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و... با تولید روزانه ۱۴۵ تن و سالانه ۵۵ هزار تن شیر درجه یک و با کیفیت عالی صنعتی حدود ۳۰ درصد از سهم تولید شیر صنعتی استان خراسان رضوی را در اختیار دارد.

عضو هیئت مدیره این مؤسسه یادآور شد: مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی با تولید سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز گاوی، بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول دامی در شرق کشور به شمار می‌آید.

دکتر دستور در زمینه تولید شیر خشک نوزاد هم گفت: این مؤسسه در کشور یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین شیرها را تولید کرده و تنها دامداری ایران است که در تولید شیر موفق به دریافت گواهینامه IMF GRADE شده است و در حلقه تولید شیر خشک نوزاد هم در سطح جهانی قرار بگیرد.

عضو هیئت مدیره این مؤسسه ادامه داد: در بحث صادرات دام به خارج از کشور که دام‌ها باید از شرایط بهداشتی و قابل قبولی برخوردار باشند، این مؤسسه همواره با استقبال و رضایت مشتریان خرید دام‌های این مؤسسه برای صادرات به خارج از کشور از جمله کشورهای آسیای میانه، افغانستان و... روبه‌رو بوده است.

آمادگی برای ورود به عرصه تولید مرغ و ماهی

عضو هیئت مدیره مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی در پاسخ به پرسش‌های مردمی در زمینه چرایی عدم تولید مرغ و ماهی توسط این مؤسسه گفت: پایه و اساس دامپروری آستان قدس رضوی سرمایه‌گذاری تخصصی روی دام سنگین(گاو و گوساله) و دام سبک (گوسفند) بوده است و برای بحث تولید ماهی، مرغ و شترمرغ پیشنهادها و طرح‌هایی قبلاً آماده شد و چنانچه سیاست‌های آستان قدس رضوی ایجاب کند و لازم بداند، این توان و استعداد در مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی وجود دارد.

وی یادآور شد: البته اقدام در این زمینه پس از تأیید و تصویب مدیران عالی و ارشد آستان قدس رضوی به صورت واگذاری تصدیگری به بخش خصوصی و انجام نظارت، هدایت، حمایت و سیاست‌گذاری با این مؤسسه خواهد بود و طرح‌های مطالعاتی و پیشنهادهای مربوط با این نگاه باید بررسی شود.

برچسب‌ها