سعدالله زارعی گفت: بیانیه رسمی حمایت مستقیم آمریکا از معترضین و زیر سوال بردن دولت عراق در برخورد با اغتشاشگران و آشوب گران بیانگر آن است که آمریکایی ها در سمت آشوب ایستاده‌اند و به هیچ وجه خواهان نهادینه کردن آرامش در عراق نیستند، از این رو پر واضح است که ماجرای تغییر دولت درعراق با حمایت آمریکایی ها صورت گرفته است و آنها ارتباط مستقیمی با آتش افروزیها و اغتشاشات اخیر دارند.

تشکیل ستاد مشترک غربی ،عبری، عربی نشانه ی روشنی بر هدایت اغتشاشات عراق است

سعد الله زارعی کارشناس سیاست خارجی و منطقه در گفت و گو با قدس آنلاین درباره پشت پرده اعتراضات و آشوب های عراق گفت: اینکه در هر کشوری مردم به دلیل کمبودهای معیشتی و مشکلات اقتصادی اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند امری عادی و مقوله ای طبیعی است که مشابه آن در بسیاری کشورها از جمله ایران مشاهده شده است. اما آنچه این روزها درعراق به نام مسائل معیشتی می گذرد؛ توسط کسانی اداره می شود که به هیچ وجه معرف جامعه نیستند و مقصود آنها تامین معیشت مردم عراق نیست؛ این دسته با حمله به پلیس و آتش زدن اموال عمومی در پی برهم زدن آرامش جامعه هستند؛ قطعا اعتراض به مسائل معیشتی از مسیر آتش زدن وخرابکاری اجتماعی نمی گذرد و این  تیپ گروه ها در عرف اجتماعی گروه های خودجوش به حساب نمی آیند.

وی دراین باره افزود: در تحلیل آنچه این روزها به عنوان اعتراض به مسائل معیشتی درعراق می گذرد در اولین اقدام شعارهای معترضان باید مورد تحلیل قرار گیرد؛ در بررسی های به عمل آمده از شعارها می توان به این مهم رسید که کمترین شعارها مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی است و بیشترین شعارها در قالب موضوعاتی مطرح می شود که هیچ ربطی به معیشت مردم ندارد؛ شعار دادن علیه مرجعیت و اهانت به مرجع تقلید ازآن دسته شعارهایی به شمار می رود که واضح است مثلث عبری؛ غربی و عربی طراح اصلی آن است. قطعا مسائل اقتصادی و معیشتی مردم عراق دست مرجع تقلید نیست؛ و مرجع تقلید نیز هیچ گاه مانع رسیدگی به مسائل معیشتی نبوده بلکه همیشه مرجعیت مطالبه گر معیشت مردم از دولتها بوده است؛ بنابراین وقتی درشعارها مرجعیت یا مسائل روابط خارجی عراق مورد اهانت قرار می گیرد معلوم است مساله معیشت نیست؛ بلکه نشان دهنده دست های پشت پردهای است که  سیاست خارجی متنوع و پر مواجهه عراق را به نفع خود ارزیابی نمی کند.

سعدالله زارعی گفت: درلابه لای خبرهای این روزهای عراق موضوع تغییر دولت و انحلال مجلس مطرح شده در حالی که این سوال باید پرسیده شود که اگر دولت و مجلس عراق منحل شوند چه کسانی جایگزین آنها می شود؟ آیا گروه جدید قادر به برآورده کردن مطالبات معیشتی مردم خواهند بود؟  واضح است درخواست انحلال دولت و مجلس نمی تواند درراستای مطالبات معیشتی تفسیر شود! اما به طور مشخص آمریکایی ها و سعودی ها در بحران های اخیر و بحرانهای پیشین بسیار تاثیر گذار بوده و هستند؛ چرا که آنها با اعلام قبول نداشتن دولت عراق و رد نتخابات این کشور بارها و بارها در راستای برهم زدن روند سیاسی موجود عراق دسیسه چینی کرده و توطئه آفریده اند. دخالت آمریکا ومراکز نظامی این کشور درعراق نمونه ای از این توطئه چینی هاست.

وی تصریح نمود: بیانیه رسمی حمایت مستقیم آمریکا از معترضین و زیر سوال بردن  دولت عراق در برخورد با اغتشاشگران و آشوب گران بیانگر آن است که آمریکایی ها در سمت آشوب ایستاده اند و به هیچ وجه خواهان نهادینه کردن آرامش در عراق نیستند، از این رو پر واضح است که  ماجرای تغییر دولت درعراق با حمایت آمریکایی ها صورت گرفته است و آنها ارتباط مستقیمی با آتش افروزیها و اغتشاشات اخیر دارند. هر چند نمی توان از نگاه تخریب گرایانه سعودی ها و آمریکایی ها به برگزاری مراسم اربعین حسینی گذشت، اما اقدامات اخیر ضد اربعینی به حساب نمی آید بلکه اقدامی در راستای تغییر است؛ هر چند که  اگر تغییر براساس خواست آمریکایی ها وآشوب طلب ها انجام شود؛  طبیعتا نه تنها دیگر اربعینی در عراق برگزار نمی شود؛ بلکه برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعا و اجتماعات مذهبی مردمی با مشکلات متعددی همانند سخت گیریهای زمان صدام مواجه می شود.

کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: یکی دیگر از نشانه های اینکه دست های خارجی مخالفین دولت عراق پشت اغتشاشات وجود دارد هدایت توئیت ها و پیام ها از سوی عربستان سعودی است؛ تشکیل ستاد مشترکی از امریکا، اسرائیل، بعثیها، سعودی ها و اماراتی ها در پایگاه الاسد در استان الانبار سوریه برای هدایت آشوب ها و برنامه ریزی برای تکمیل آن نشان دهنده ضدیت دشمنان با آرامش مردم عراق است. قطعا تلاش های دشمنان در آتش افروزی و اغتشاش هیچ گاه به نتیجه نمی رسد به این دلیل که موج راه افتاده شده از موج اعتراضی سال گذشته در بصره کمرنگ تر است؛ امروز عراق کشوری با تجربه دارای ارتش حشد الشعبی نیرومندی است که مانع تسلط دشمنان براین کشور می شود؛ از آن سو هر چند مرجعیت در امور مدیریتی عراق نقشی ندارد؛ اما اگر کیان؛ امنیت و موجودیت عراق به خطر بیفتد؛ مسلما مرجعیت همانگونه که در ماجرای داعش با فتوای خود سپر محکمی در برابر هجوم داعش ایجاد کرد این بار نیز توطئه های دشمنان را خنثی خواهد کرد.

برچسب‌ها