فردا روز ملی روستا است. این موضوع سبب شد تا مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی و معاونانش دور یک میز با خبرنگاران بنشینند و از شرایط اوضاع موجود در این حوزه بگویند.

اختصاص اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح هادی در روستاهای استان

هاشم رسائی‌فر/

 فردا روز ملی روستا است. این موضوع سبب شد تا مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی و معاونانش دور یک میز با خبرنگاران بنشینند و از شرایط اوضاع موجود در این حوزه بگویند.

سیدرضا موسوی‌نیا با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۲۸۰ روستا در استان خراسان رضوی وجود دارند که ۲۷ درصد از جمعیت استان را در دل خود جای داده‌اند، گفت: با توجه به نیازسنجی که انجام شده عمده‌ترین فعالیت‌هایی که بنیاد مسکن در سال‌های اخیر داشته برای روستاییان بوده است تا بیشترین خدمات‌دهی به روستاها انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی اظهار کرد: میزان ساخت و بازسازی مسکن روستاییان در سال‌های گذشته ۱۴۲ هزار واحد بوده است که از این میزان ۱۱۷ هزار واحد آن در سال‌های اخیر و با توجه به سیاست‌هایی که وجود داشته، ساخته شده است.

مجید معصومی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی نیز اعلام کرد: تکلیف دولت اجرای طرح هادی در ۲ هزار و ۵۹۶ روستا است که تهیه و اجرای آن بر عهده ماست و برای ۹۷ درصد از این تعداد، طرح هادی تهیه شده است. ضمن اینکه در ۸۳۰ روستا طرح هادی اجرا شده که ۳۴ درصد از مجموع روستاهای مشمول این طرح را شامل می‌شود.

وی همچنین به اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی سال جاری برای اجرا و مطالعه طرح هادی در روستاهای استان اشاره کرد و افزود: از این میزان بودجه، ۳۳ میلیارد به اجرای طرح برای ۱۲۷ روستا و ۵/۷ میلیارد تومان به مطالعه طرح‌ها اختصاص خواهد یافت.

معصومی در ادامه به بحث سنددار کردن خانه‌های روستایی پرداخت و عنوان کرد: پس از برنامه دوم توسعه و تاکنون که بحث سنددار کردن خانه‌های روستایی مورد توجه واقع شده، تعداد ۲۱۲ هزار جلد سند برای خانه‌های روستایی در سراسر استان صادر شده است.

حسن حسینی، معاون بازسازی بنیاد مسکن خراسان رضوی در این نشست با ارائه آمار و ارقامی از بازسازی‌هایی که به ویژه در حوزه مسکن روستایی صورت گرفته است به مهم‌ترین بخش این نشست پرداخت و گفت: ۴۸۶ واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارند که بر اساس آخرین سرشماری ۱۵۱ هزار واحد آن‌ها مقاوم و ۳۳۵ هزار واحد مقاومت کافی را ندارند. از سال ۸۴ که قرار به مقاوم‌سازی مسکن روستایی شد سهمیه هر سال خراسان رضوی ۱۵ هزار واحد بوده است که تاکنون ۱۱۷ هزار واحد در مجموع از مسکن روستاییان استان مقاوم‌سازی و بازسازی شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش قدس درباره اینکه گفته می‌شود برخی از واحدهای مسکونی روستاییان خسارت‌دیده در جریان سیل سال ۹۶ به خصوص در روستای ژرف هنوز تکمیل نشده است، اظهار کرد: تمام واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در سال ۹۶ که بر اثر سیل در شهرستان کلات آسیب دیدند بازسازی شده‌اند و عملیات ساخت آن‌ها در بهار ۹۷ کامل شده است و به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد.

همچنین بهروان‌فر، معاون بازسازی مسکن شهری بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: عمده فعالیت ما در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است که در استان ۵۸ شهر را شامل می‌شود که در قالب مسکن مهر ۲ هزار و ۵۲ واحد را شروع کرده‌ایم که از این تعداد یک هزار و ۸۵۷ واحد تحویل شده، ۷۲۸ واحد در دست اجراست، یک هزار و ۲۶۷ نفر انصرافی داشته‌ایم و ۲۸ واحد بدون متقاضی بوده‌اند که بر سر واگذاری آن‌ها با بهزیستی شهر عشق‌آباد نیشابور به توافق رسیدیم. در مجموع این طرح ۹۸ درصد اجرا شده است.

وی در مورد اجرای طرح اقدام ملی مسکن در خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۰۰ هزار واحد از واحدهای مسکن طرح اقدام ملی مرتبط به بنیاد مسکن است که ۶ هزار و ۳۰۰ واحد از این تعداد به خراسان رضوی ابلاغ شده ولی هنوز این موضوع قطعی نیست.

برچسب‌ها