جواد کریمی‌قدوسی گفت: شفافیت در مجلس شورای اسلامی، جان کلامش رای نمایندگان درباره مسائل مختلف مطرح شده در صحن مجلس است تا آن رای مشخص نشود و آن‌را با مواضع نماینده تطبیق ندهند، دل‌ها آرام نمی‌گیرد.

رای شفاف ، رابطه "پلو و پول" را با انتخابات قطع می کند

 به گزارش قدس آنلاین جواد کریمی‌قدوسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: امروز موضوع شفافیت کلیدواژه‌ای در محاورات عمومی و در سطوح نخبگان و نیروهای سیاسی شده است و این ریشه در معارف دینی ما دارد. امیر المومنین(ع) در زمان حاکمیتشان می‌فرمایند: فقط اخباری را به شما ندهند که اگر دشمن شما بفهمد علیه شما استفاده می‌کند، مابقی مسائل باید شفاف باشد. در واقع این سخن یکی از اصول حکومت‌داری اسلامی است. چرا شفاف؟ چون صاحب اصلی مردم هستند، حکومت مال مردم است و برای آنهاست.   

وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم برای مردم و رفع کردن مشکلات مردم است، تنها مرز مسائل امنیتی است که گاهی دشمن مثلا درصدد است که از جزئیات تولید یک سلاح سر در بیاورد و می‌خواهد محل نگهداری آن را بداند، آن موقع است که شفافیت چندان مطرح نیست، اما مجلسی که قانون اساسی گفته است مذاکراتش باید شفاف باشد، همین الان هم نمایندگان عملا دارند به این شفافیت عمل می‌کنند و موافق و مخالف فریاد می‌زنند دو، چهار و برخی مسائل اعتراض می‌کنند و این خود شفافیت است.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: شفافیت در مجلس شورای اسلامی، جان کلامش رای نمایندگان درباره مسائل مختلف مطرح شده در صحن مجلس است تا آن رای مشخص نشود و آنرا با مواضع من تطبیق ندهند، دل‌ها آرام نمی‌گیرد، ممکن است در اینجا تشخیص بدهم برای انظار عمومی مخالف صحبت کنم، اما پشت صحنه توافق کردم، موافق رای بدهم، لذا رای باید شفاف باشد. از طرف دیگر زندگی مسئولان و مقامات منهای مسائل شخصی و خانوادگی باید شفاف باشد.

جواد کریمی‌قدوسی گفت: بخشی از زندگی نمایندگان که در رابطه با نظام و کشور است و همه نمایندگان به صورت داووطلبانه به عرصه نمایندگی آمدند و هیچ‌کدام را حاکمیت به اجبار نیاورده است که نماینده یا وزیر کند، همه با توسل و دعا و برخی پارتی هم برای راه یافتن به مجلس داشتند، همه هم می‌گویند ما می‌خواهیم با حضور در خانه ملت به مردم و کشور خدمت کنیم. لذا نماینده‌ای که ادعای خدمت دارد، باید زندگی‌اش شفاف باشد. همه چیز معلوم و در معرض دید مردم قرار بگیرد، قبل از حضور در مجلس ثروت فرد عیان باشد و پس از خاتمه حضور در مجلس همه چیز را روشن و شفاف مطرح کند.

وی افزود: چرا امروز پس از ۴۰ سال برقراری نظام جمهوری اسلامی به تازگی قرار است، سامانه ثبت اموال و دارایی‌های نمایندگان و مسئولان ایجاد شود، اگر در این ۴۰ سال چنین اتفاقی صورت گرفته بود یا مجلس قانونی را که اخیرا تصویب کرده است، زودتر در صدد طرح و تصویب آن برمی‌آمد، چه بسا امروز بسیاری از مشکلات در کشور نبود. اگرچه من همیشه همه مسائلم از مادی و معنوی مشخص است و در انتخابات به صورت داوطلبانه ثبت می‌کردم.

نماینده مردم مشهد در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: امروز با کمک جمعی از نمایندگان مجلس بر آن شدیم طرح شفافیت آراء و اموال نمایندگان را مطرح کنیم، زیرا قبل از آن هر چه تلاش کردیم که به قانون تبدیل شود، متاسفانه موفق نشدیم و علی لاریجانی گفت باید شفافیت آراء در آیین‌نامه تبدیل به قانون شود تا در سیستم آراء شفافیت خود به خود در صحن مجلس و در زمان رای‌گیری متداول شود و هر کس خواست از موافقان و مخالفان آراء یک پرینت بگیرد. با این حال من به همراه تعدادی از نمایندگان اصرار کردیم که تعداد آراء، حقوق و اموال ما در یک سامانه بارگذاری شود تا مردم از آن با خبر شوند.

جواد کریمی‌قدوسی گفت: امروز با جزئیات شفافیت آراء درباره اعضای شورای نگهبان و تشخیص مصلحت مخالفم، زیرا معتقدم سنگ بزرگ علامت نزدن است و این یک فرار رو به جلوست. زیرا منشا قدرت در هر کشوری به قانون آن برمی‌گردد، بعد به نهاد قانونگذاری آن. ما یک نهاد قانونگذاری بیشتر نداریم و آن مجلس شورای اسلامی است. من در دوره‌های گذشته بر شفافیت هزینه انتخابات نیز اصرار داشتم و بر آن بودم رابطه پول و پلو را قطع کنم و برای این امر با باز کردن یک حساب بانکی هزینه انتخابات را شفاف کنیم. امضاهایی برای این طرح جمع شد، اما در عمل عده‌ای پای کار نیامدند و همین جاست که شفافیت آراء می‌تواند این گپ را برطرف کند.                                      

برچسب‌ها