رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای مشهد گفت: گیم‌نت‌ها باید تفکیک جنسیت باشند و برای حضور بانوان باید گیم نت مخصوص بانوان ایجاد شود که متاسفانه پیشنهادی برای تاسیس این گونه مکان‌ها تاکنون نداشته‌ایم.

تاکنون پیشنهادی برای تاسیس گیم‌نت بانوان نداشتیم

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی اسکافی اظهار کرد: اتحادیه محصولات فرهنگی و بازی‌های رایانه‌ای برای اولین بار در مشهد و تحت عنوان اتحادیه محصولات فرهنگی تاسیس شد و در آن زمان وزارت ارشاد متولی نظارت بر محصولات فرهنگی بود و این اماکن صرفا با مجوز وزارت ارشاد فعالیت می کردند.

وی ادامه داد: در سال ۸۲ انجمن فروشگاه محصولات فرهنگی ما شکل گرفت و پس از پیگیری‌هایی که در این زمینه کردیم، در قانون نظام صنفی تغییراتی انجام شد، بدین صورت که بر اساس ماده ۹۱ قانون نظام صنفی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید پروانه بهره‌برداری داشته باشند و چنانچه عرضه خدمات یا فروش محصولات داشته باشند علاوه بر مجوز اخذ شده ضروری بود که از اتحادیه مرتبط آن پروانه کسب بگیرند و بدین ترتیب توانستیم عهده‌دار مسئولیت این اتحادیه و تشکیل آن باشیم.

وی ادامه داد: پس از مشهد نیز شهرهایی چون شیراز، همدان، اصفهان، تبریز، کرمان از ما الگو گرفتند و اتحادیه خود را تشکیل دادند، در سال ۷۲ که فلسفه تشکیل ویدئو کلوپ‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی شکل گرفت، در حال حاضر بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های تفریحی غیر رایانه ای و عرضه محصولات فرهنگی سه رشته اصلی تحت پوشش اتحادیه ما هستند و از وظایف اتحادیه ما شناسایی واحدهای غیرمجاز، صدور پروانه، نرخ‌گذاری و رسیدگی به شکایات و حل اختلافات می‌باشد.

۴۰۰ گیم‌نت در مشهد پروانه اتحادیه را دارند

 

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای مشهد، بیان کرد: ما بالغ بر ۹۰۰ عضو داریم که ۴۰۰ عضو از آنها مربوط به بازی‌های رایانه‌ای است، همچنین دو عضو از پنج عضو هیأت مدیره و کمیسیون، صاحب نظر در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و مالک گیم نت‌هایی در سطح شهرند، در حال حاضر ۴۰۰ گیم نت در سطح مشهد وجود دارد که پروانه اتحادیه را دارا هستند.

اسکافی در ارتباط با عدم وجود شرکت‌های بازی‌سازی در مشهد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر ما شرکت بازی ثبتی و به‌نامی در مشهد نداریم؛ چراکه شرکت‌های بازی‌ساز عمدتا به‌دلیل فرآیندهای اقتصادی و اینکه بازی‌سازی نیازمند سرمایه عظیم و اسپانسر است، بیشتر در  پایتخت فعالیت می‌کنند، اما چندشتاب دهنده مانند شتاب‌دهنده فردوسی تیم‌های بازی ساز خوب و توانمندی دارد.

وی افزود: یکی از ارگان‌هایی که نیاز است تا از بازی‌سازان حمایت کنند، بنیاد ملی بازی‌سازی است که تا به امروز در حوزه شهرستان‌ها حمایت جدی از سمت این ارگان صورت نگرفته و با اینکه فلسفه وجودی این بنیاد حمایت از تولید است اما به نظر می‌رسد که بیشتر به دنبال برگزاری مسابقات قهرمانی در این حوزه هستند، در حالی که متولی برگزاری این گونه مسابقات وزارت ورزش و جوانان است اما به نظر می‌رسد که احتمالا به دلیل کسب درآمد بیشتر از این راه، بنیاد بازی‌سازی امروزه بیشتر به این سمت گرایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای مشهد در ارتباط با تخلفات گزارش شده به این اتحادیه، عنوان کرد: بیشترین آمار شکایت مربوط به تجمع افراد پس از خروج از گیم‌سنترها و گیم‌نت‌ها، ایجاد سروصدا و همهمه است که این اتفاقات غالبا بیرون از مجموعه رخ داده و عملا به اتحادیه ما ارتباط مستقیم ندارد، اما خوشبختانه با همکاری و صحبت‌هایی که با پلیس داشتیم این مشکل تا حدزیادی حل شده است. کما اینکه در حال حاضر هم به این واحدهای صنفی در کنار مساجد، مدارس دخترانه و آرایشگاه زنانه و ... نیز مجوز داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: گیم‌نت‌ها باید تفکیک جنسیت باشند و برای حضور بانوان در گیم نت باید گیم نت مخصوص بانوان ایجاد شود که متاسفانه پیشنهادی برای تاسیس این گونه مکان‌ها تاکنون نداشته‌ایم.

اسکافی در خصوص برخورد با گیم‌نت‌های متخلف گفت: شرط‌بندی جرم است و در صورت مشاهده این موضوع توسط بازرس کمیسیون تعهد محضری گرفته و در صورت ادامه به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شود.  

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها