قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: برای خدمتگذاری به زائران اربعین ۱۵۰۰خادم و خادمیار به عراق اعزام شده اند.

اعزام ۱۵۰۰خادم و خادمیار رضوی برای خدمتگذاری به زائران اربعین

به گزارش قدس آنلاین ؛ سید مصطفی خاکسار قهرودی در نشست خبری به منظور تشریح برنامه های آستان قدس رضوی برای همایش بزرگ اربعین گفت: به این دلیل مراسم اربعین دارای اهمیت است که ریشه آن به واقعه کربلا و نهضت عاشورا  و شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران او بر می گردد.

وی تصریح کرد: نمی توان به موضوع اربعین پرداخت بدون اینکه برداشت و نگاه صحیحی از واقعه غمناک عاشورا نداشت . آنچه به عنوان اختصار و به طور مستند و احادیث و تعابیر می توان گفت این است که واقعه عاشورا و حادثه کربلا اتفاقی نبوده که در یک نقطه از تاریخ رخ دهد و تمام شود بلکه اثرگذاری این حرکت با توجه به اهداف اصلی طراحی شده برای این نهضت نشان می دهد این اتفاق رخ داده مقدر نبوده که به فراموشی سپرده شود بلکه اثرگداری تام این حرکت به عنوان یک جریان اثرگذار و ماندگار از قبل تثبیت شده است و اینکه بیان شده هرروز عاشورا و هرنقطه کربلا است و اینکه عشق به امام حسین هیچگاه به سردی نخواهید گرایید ریشه د راین موضوع دارد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تشریح کرد: نهضت عاشورا  باید در زندگی جاری بشر نقش افرینی کند و به تاسی از این نهضت بن بست هایی در تاریخ بشر  گشوده شده است و وقتی با این برداشت به کربلا نگاه شود مشخص می شود که این واقعیت یک مسیر استمراری در تاریخ داشته باشد و از اولین اربعینی که در تاریخ اتفاق افتاد و کاروان معصوم از شام به کربلا بازگشت تا به امروز رمزی بازگشایی شد به عنوان راهپیمایی و حادثه اربعین که نقش افرینی می کند و همه افرادی که در این مسیر قدم بر می دارند به نوعی تجدید میثاق با نهضت عاشورا  می کنند و اهداف این نهضت را تازه می کنند.  این ان چیزی است که جوامع اسلامی اگر با بصیرت به سمت ان حرکت کنند بن بست ها را خواهند شکاند و اگر امروز شاهد حضور مذاهب و ملیت های مختلف در همایش اربعین هستیم به عشق و محبت امام حسین پی مبریم ودر ورای  این موصوع بصیرت و معنایی وجود دارد که بن بست شکنی می کند .

خاکسار قهرودی افزود:اگر جامعه دینی با ارزش های دینی تسهیل  افرینی و خدمت گذاری و ایجاد امکانات می کند به خاطر استمرار این نهضت است که به فرموده امام خمینی (ره)این محرم و صفر بود که انقلاب را پیروز کرد و از آنجا که امسال پیش بینی حدود ۴میلیون نفر در این راهپیمائی می شود ،آستان قدس رضوی هم که در این چند سال حضور پرشور و با شکوهی در همایش بزرگ اربعین  داشته است امسال نیز  به طور جدی به میدان امده است و روز به روز به دنبال توسعه این نقش افرینی است. 

وی با بیان اینکه اتفاقات اخیر در عراق نشان از توطئه برای کم جلوه نشان دادن مراسم اربعین است، تصریح کرد: برنامه های آستان قدس رضوی در چند بخش در این مراسم نقش افرینی می کند که از حدود ۲ماه قبل شروع شد و در اولین برنامه برگزاری همایش های مختلف در قالب برنامه های فرهنگی و عمومی اتفاق افتاد و چند همایش با موضوع اربعین برگزار شد. اولین همایش دو ماه قبل در مشهد با حضور ترکیبی از فعالان ایرانی در موکب های عراقی و  برخی خدمتگذاران و موکب داران عراقی،هندی، پاکستانی و لبنان برگزار شد. همایش دوم نیز به طور اختصاصی برای  موکب داران عراقی در کشور عراق و با حضور ۱۲۰۰نفر از این افراد که یا خودشان و یا نمایندگان برخی موکب داران بزرگ بودند برگزار شد و در چهار روزی که در ایران حضور داشتند دو روز در مشهد ، یک روز در قم  و در پایان نیز  از سخنرانی رهبر معظم انقلاب بهره مند شدند که این برنامه نقش تاثیرگذاری در همبستگی ملت ایران و عراق داشت و طبق برخی اخباری این وحدت و همبستگی بین عراق و ایران باعث عصبانی شدن دشمن شد که حرکت های سخیف امروز دشمن در عراق ،سنگ پراکنی در برابر تاثیرات این همبستگی است.

خاکسار قهرودی ادامه داد: همایش دیگری نیز تحت عنوان موکب کلمات ویژه اشعار اربعین نیز برگزار شد که ۶۰۰ اثر به این همایش رسید که در نهایت  ۱۰۰اثر به عنوان اثر برتر شناخته شده و در قالب کتابی باعنوان موکب کلمات به انتشار خواهد رسید.

وی افزود: با نزدیک شدن به روز اربعین برنامه ریزی آستان قدس برای خدمات عمومی ، پزشکی و درمانی و اعزام نیرو برای کمک به موکب داران حسینی و کمک های عمومی در ۶ نقطه در حال انجام است و خادمیاران رضوی در ۶نقطه مرزی مستقر می شوند و از زائران اربعین در مسیر رفت و برگشت پذیرائی و اقدامات فرهنگی انجام خواهند داد. همچنین در مرز مهران یک موکب، مرز خسروی یک موکب و شلمچه نیز ۲موکب مستقر و از ۱۷ مهر تا ۳ ابان به ارائه خدمت خواهند پرداخت. همچنین به صورت ویژه ۱۵۰۰نفر از نیروی های خادم و خادمیار  رضوی که به صورت داوطلبانه تمایل به خدمت به زائران اربعین را داشتند   در ۴موکب در  عراق که ۲مورد آن در شهر کربلا  ویک مورد در  سامرا و یک مورد نیز در کاظمین است استقرار پیدا خواهند کرد  و تا ۵روز بعد از اربعین ادامه فعالیت خواهند داشت.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه عمده هزینه های مراسم اربعین از طریق کمک های مردمی و خیرین است و آستان قدس رضوی صرفا در موضوع نیروی انسانی به ارائه خدمات می پردازد، اظهار کرد: در داخل عراق و در ۴موکب روزانه۱۱۴هزار وعده غذایی ، در نقاط مرزی ایران نیز روزانه ۱۵۰ هزار وعده غذایی ، در مرز دوغارون که محل ورود زائران افغانی است روزانه  ۵۵هزار و در مرز میرجاوه بر اساس یک کار مشارکتی نیز روزانه ۲۰۰ هزار وعده غذایی در بین زائران اربعین توزیع می شود .

وی افزود: همچنین این آستان در حوزه خدمات پزشکی و درمانی نیز برای زائران پیاده  اربعین  خدمات ویژه ای را در نظر گرفته است و تعدادی از نیروهای متخصص   بیمارستان  رضوی در کنار تعدادی از خادمیاران رضوی  و با به همراه داشتن داروهای مختلف ، ۴ بیمارستان تخصصی سیار در قالب اتوبوس بیمارستانی در عمود ۳۲۰ مسیر نجف به کربلا با تجهیزات کامل درمانی به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد که در آن واحدهای اتاق عمل، اورژانس، بستری، آزمایشگاه، دندانپزشکی پیش‌بینی شده است.بخش دیگر خدمات پزشکی نیز به صورت پزشکان همراه در کاروان هایی است که از ایران برای حضور در مراسم اربعین اعزام می شوند.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه همچنین  به موکب های عراقی کمک هایی همچون اقلام غذایی صورت می گیرد، بیان داشت: همچنین خادمان آستان قدس رضوی با حضور در ۵۰۰موکب و منازل شخصی در کشور عراق که به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند  باارائه هدایای متبرک آستان قدس رضوی از انها تقدیر و قدردانی خواهند کرد. همچنین در عمود ۲۸۵موکب بزرگی به اسم امام رضا(ع) به خدمت رسانی به زائران خواهد پرداخت و در ۴موکب عراقی که نیروهای این آستان در آنها همکاری می کنند  نیز خدمات فرهنگی و پاسخگویی به سوالات دینی زائران از سوی خادمان و خادمیاران رضوی انجام خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در باره اقدامات این آستان برای زائران و اتباع خارجی در مراسم اربعین و دهه پایانی ماه صفر نیز گفت: برای زائران خارجی که به قصد شرکت در مراسم اربعین از نقاط مرزی وارد کشور می شوند برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است ،به طوری که در شش نقطه مرزی اقدامات پذیرایی و اسکان در نظرگرفته شده است و برای زائران پاکستانی  که با زحمت و مشقت زیاد در مراسم اربعین شرکت می کنند ، در مرز ورودی میرجاوه موکبی مستقر شده است و در شهر زاهدان نیز ایستگاهی که متعلق به سازمان اوقاف است آستان قدس رضوی مشارکت و همکاری جدی با این سازمان برای ارائه خدمات اسکان و پذیرایی برای این زائران  دارند، از طرفی این زائران بعد از حضور در مراسم اربعین به مشهد سفر می کنند و از طریق ارائه خدماتی که به آنها در حوزه اسکان و تغذیه انجام می شود با حضور در مراسم دهه پایانی ماه صفر  و زیارت امام رضا(ع)،به پاکستان بر می گردند.

وی ادامه داد:   اما زائران افغانی که از مرز دوغارون به استان خراسان رضوی  وارد می شوند ابتدا جهت زیارت علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد حضور پیدا کرده و سپس در مراسم اربعین حضور پیدا می کنند که به این زائران نیز چه در مرز دوغارون و چه در مشهد خدمات اسکان و تغذیه ارائه می شود . همچنین برای زائرانی که از کشور آذربایجان و از استان اردبیل وارد ایران می شوند موکب آستان قدس با کمک خادمیاران دایر است و خدمت رسانی به انها را انجام می دهد.

خاکسار قهرودی  در مورد سوال یکی از خبرنگاران در باره تغییر ساختار آستان قدس رضوی نیز گفت: ساختار آستان قدس رضوی به منظور انجام بهتر ماموریت های خود در حال طراحی و بازنگری است و رویکرد کلی  نیز به سمت چابک سازی و استفاده و بکارگیری نیروهای مفید و متخصص است.

برچسب‌ها