استعفای مجازی فرهاد مجیدی از هدایت تیم المپیک ایران پرونده دامنه‌دار اختلافات در کمیته فنی فدراسیون مهدی تاج را یک بار دیگر به جریان انداخت.

قدس آنلاین: یکی از اتفاقات اولیه در شکل گیری این مسئله نقش آفرینی رئیس فدراسیون فوتبال در پروسه انتخاب مربیان تیم‌های ملی ایران است. هرچند اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال با حکم مهدی تاج به عضویت این کمیته درآمده‌اند اما رئیس فدراسیون به عنوان متولی مدیریت فوتبال در برخی اوقات بدون آنکه نظر این طیف را جویا شود اقدام به معرفی سرمربی می‌کند که این مسئله سرآغاز و سرمنشأ بسیاری از مشکلات فوتبال ملی ایران است.

حالا در این میان اختلاف نظر و سلیقه میان اعضای کمیته فنی هم در نوع خود بسیار عجیب است. در شرایطی که انتظار می‌رود اعضای این کمیته با وجود تعدد نظرات در نهایت به یک نقطه مشترک دست پیدا کنند و تابع جمع باشند، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد تا حدی که بعضاً دو دستگی مشهودی میان اعضای ایجاد می‌شود که همین عامل سبب تنش و اختلاف می‌شود.

*انتخاب بی‌مشورت

برای اثبات این فرضیه می‌توان به ماجرای انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم المپیک اشاره کرد، در شرایطی که هنوز اعضای کمیته فنی به دنبال راهکاری برای اصلاح شرایط فنی تیم المپیک بودند و به دنبال گزینه مورد نظر برای جانشینی زلاتکو کرانچار می‌گشتند، مهدی تاج به ناگهان نام کاپیتان سابق آبی با رزومه ای کوچک را به عنوان گزینه اصلی معرفی کرد و زیر ابلاغ او را برای شروع به کارش امضا کرد. این اتفاق به قدری تعجب برانگیز بود که برخی اعضای کمیته فنی با شنیدن این خبر تصور کردند یک گمانه زنی ساده رسانه‌ای رخ داده اما با پافشاری و اصرار مهدی تاج آن‌ها متوجه شدند کار از کار گذشته و این کمیته به عبارتی ساده توسط رئیس فدراسیون فوتبال دوره خورده است.

*تشکیل جبهه مخالف

همین مسئله سبب تشکیل جبهه مخالف در کمیته فنی علیه فرهاد مجیدی شد، به شکلی که برخی اعضای کمیته فنی بدون واهمه در جلسات کمیته علیه سرمربی مورد علاقه رئیس فدراسیون موضع گیری می‌کردند و معتقد بودند وی صلاحیت لازم برای هدایت تیم المپیک را ندارند. هم پوشانی مخالفان در کمیته فنی با حمایت فاحش حمید استیلی این واقعیت را آشکار کرد که استیلی هم انتخاب مجیدی را قبول ندارد از این رو از همان روز اول مشخص بود که جریان مخالف به دنبال برکناری سرمربی موقت هفته‌های پایانی لیگ هجدهم استقلال هستند.

*کناره‌گیری خودجوش

برخی اعضای کمیته فنی که متوجه تکاپوی مخالفان شده بودند به صورت تلویحی برای آنکه در جریان بازی‌های گروهی قرار نگیرند تصمیم گرفتند از شرکت در جلسات خودداری کنند، غیبت‌های ادامه‌دار محمود یاوری و فریدون معینی نشانه بارز جدایی آن‌ها از جریان مخالف مجیدی بود. کناره‌گیری بی‌سر و صدای آن‌ها سبب قدرت گرفتن افرادی نظیر کلانی و اکبر محمدی شد به همین دلیل خیلی زود نتیجه دلخواه آن‌ها با حمایت‌های مشهود حمید استیلی شکل گرفت تا فرهاد مجیدی پس از ناکامی در بازی دوستانه مقابل ازبکستان با نارضایتی استعفانامه خود را در فضای مجازی رسانه‌ای کند.

*سکوت مرموز

سکوت مرموز رئیس فدراسیون پس از استعفای مجیدی با پیشروی مخالفان همراه شد تا جایی که برخی رسانه‌های نزدیک به مخالفان مدعی شدند حمید استیلی به عنوان سرمربی تیم المپیک انتخاب شده است، ابهام در این ماجرا زمانی بیشتر شد که رئیس فدراسیون و روابط عمومی این مجموعه خبر انتصاب استیلی را همانند استعفای مجیدی علنی تأیید نکرد.

اما عمق فاجعه جایی بود که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم در قبال این اتفاقات لب به اعتراض باز کردند و مدعی شدند به هیچ عنوان در جریان این اتفاقات قرار ندارند و هرگز درباره انتخاب حمید استیلی تصمیم‌گیری نکردند در شرایطی که برابر قانون باید در هیئت رئیسه فدراسیون در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

حالا باید دید داستان خسته کننده تیم المپیک به کجا خواهد رسید و آیا مهدی تاج با وجود سکوت طولانی مدت خود آیا حاضر است درباره سرنوشت این تیم اظهارنظر کند یا اینکه همچنان این سریال روی نوار سکوت ادامه پیدا خواهد کرد.

*استیلی ناگهان از دسترس خارج شد

پس از اینکه شامگاه شنبه برخی رسانه‌های رسمی خبر از انتخاب حمید استیلی به عنوان سرمربی تیم المپیک دادند، تهیه کننده یکی از برنامه‌های رادیویی با استیلی تماس گرفت تا با وی هماهنگ کند تا صبح روز یکشنبه به صورت زنده و مستقیم با هواداران و علاقه‌مندان فوتبال در رادیو گفت‌وگو کند و پاسخگوی سؤال‌های هواداران تیم المپیک باشد. استیلی پس از این گفت‌وگو دعوت این تهیه کننده رادیویی را پذیرفت اما جالب بود که همزمان با شروع برنامه رادیویی و موج سنگین انتقادات از انتخاب وی توسط مخاطبان رادیو حمید استیلی تلفن همراه خود را از دسترس خارج کرد تا مجبور نشود به انتقادهای وارده پاسخ دهد. این اتفاق با دلخوری عوامل این برنامه رادیویی همراه شد اما استیلی ترجیح داد در حال حاضر هیچ حرفی نزند که فردا برای او تبعات بیشتری داشته باشد.

*حمایت کمیته ملی المپیک

کیکاووس سعیدی، سرپرست دبیرکلی کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که این کمیته دغدغه تیم فوتبال امید را دارد، یا به طور کل این تیم را به فدراسیون فوتبال واگذار کرده است؟ تصریح کرد: سیاست قطعی کمیته ملی المپیک حمایت است. ما بارها اعلام کردیم در امورات فنی و تعیین مربیان و کادر فنی و سرپرست فدراسیون‌ها مداخله نخواهیم کرد. در جلسه گذشته هیئت اجرایی مصوب کردیم بودجه مناسب برای تیم امید در نظر گرفته شود که در آینده حتماً این بودجه به فدراسیون فوتبال تعلق خواهد گرفت.

وی در خصوص جدایی فرهاد مجیدی از تیم فوتبال امید تصریح کرد: این انتخابی بود که توسط فدراسیون صورت گرفته بود و ما به تصمیمات صورت گرفته احترام می‌گذاریم. اما موضوعی مطرح کردیم و آن این بود از انتخاب مجیدی مطلع نبودیم و این مسئله به فدراسیون فوتبال هم اعلام شد اما انتخاب مربی با فدراسیون است.

برچسب‌ها