علی مقصود گفت: هدف ترکیه از عملیات در سوریه تغییر دموگرافی و ترکیب جمعیتی مناطق مرزی سوریه است که البته دولت این کشور اجازه آن را نخواهد داد و از نظر دمشق هرگونه عملیات نظامی این کشور در سوریه محکوم است .

آمریکا می خواهد آنکارا را وارد باتلاق جدیدی در سوریه کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دو روز پیش در یک سخنرانی عموم اعلام کرد که نیروهای این کشور به زودی عملیاتی را در شرق فرات و شمال سوریه تحت عنوان عملیات «چشمه صلح» علیه کردهای مسلح که از آنها با عنوان گروه های تروریستی یاد می کند انجام خواهند داد.

گروه های اقماری پ. ک. ک، پ. ی. د و نیروهای دموکرات کرد معروف به «قسد» از معروفترین گروه های موجود در منطقه ترکیه هستند که تاکنون از متحدان آمریکا به شمار می رفتند.

یکشنبه شب نیز اردوغان در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موضوع عملیات نیروهای ترک در شرق فرات و ایجاد یک منطقه امن را بررسی کردند و گویی به توافقاتی در این خصوص رسیدند.

پس از این تماس کاخ سفید اعلام کرد که نیروهای آمریکایی نه در این عملیات شرکت و نه از آن حمایت می کنند و مسئولیت امنیت منطقه برعهده ترکیه است که این به مثابه نقض ائتلاف واشنگتن با کردها و چراغ سبز به آنکارا برای انجام عملیات است.

«علی مقصود» سرتیپ ارتش سوریه و کارشناس مسائل نظامی در ارتباط با پیامدهای عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات و شمال سوریه گفت: سخن از عملیات در شرق فرات زمانی مطرح می شود که ترکیه به گروه های مسلح در ادلب ابلاغ کرده است که نمی تواند شکست خود در این منطقه و اجرای توافق سوچی را متحمل شود و این تشدید تنش در سوریه با این هدف صورت می گیرد که گروه های مسلح از ادلب منتقل شوند و پرونده آن را ببندد. ترکیه می خواهد از این طریق به افکارعمومی داخل ترکیه اینگونه القا کند که هنوز در موضع قدرت قرار دارد و می تواند منافع خود را چه از طریق هماهنگی با ایران و روسیه و چه از طریق فشار بر آمریکا و چالش با آن که تاکنون از گروه های کردی حمایت می کرده، محقق کند.

علی مقصود افزود: به نظر من ترکیه در این عملیات دستاورد مهمی را محقق نخواهد کرد. گرچه ترکیه از عملیات محدود سخن می گوید اما چنانچه درگیری آغاز شود شرایط را در مرزهای سوریه و ترکیه وخیم می کند و ممکن است حتی درگیری ها به داخل خاک ترکیه نیز کشیده شود.

سرتیپ ارتش سوریه در ارتباط با مضمون تماس تلفنی اردوغان و ترامپ و موضع آمریکا در قبال عملیات تصریح کرد: در حقیقت هنگامی که آمریکا و ترکیه در مورد ایجاد منطقه امن به تفاهم رسیدند، اختلافشان بر سر حد و مرز و مساحت این منطقه بود. در واقع آمریکا به طور کامل برای تشکیل منطقه امن جدی نبود و می خواست ترکیه را به تشکیل اتاق عملیات مشترک راضی کند و از متحدان خود خواست تا خط دفاعی را به میزان ده کیلومتر به عقب ببرند، اما ترکیه از تشکیل منطقه امن اهداف بزرگتری را دنبال می کند.

وی ادامه داد: ترکیه وقتی در منطقه ای به دنبال تشدید تنش است، از آمریکا نمی خواهد که عقب نشینی کند؛ چرا که هریک به دیگری نیازدارند و هردو هم در میدان نبرد و هم در عرصه سیاسی شکست خورده اند. ترکیه هنگامی که می خواهد موفقیتی را در جبهه ادلب محقق کند، تنشی را در منطقه ای دیگر ایجا می کند تا اولا بر شکست خود در ادلب سرپوش بگذارد و ثانیا تعهدات خود در توافق سوچی را به تعویق بیندازد.

علی مقصود در ارتباط با بهانه ترکیه از تشکیل منطقه امن مبنی براستقرار پناهجویان در این منطقه گفت: اولا ترکیه یک کشور متجاوز و اشغالگر در سوریه است و این اظهارات نقض قوانین بین الملل است. دولت سوریه حضور ترکیه در خاک خود را یک حضور تجاوزکارانه و اشغالگرانه می داند و ثانیا پناهجویان برای ترکیه اهمیتی ندارند؛ گویی این کشور فراموش کرده است که خود عامل آوارگی این پناهجویان بوده است. هدف ترکیه از عملیات در سوریه تغییر دموگرافی و ترکیب جمعیتی مناطق مرزی سوریه است که البته دولت این کشور اجازه آن را نخواهد داد. بنابراین از نظر دمشق هرگونه عملیات نظامی ترکیه در سوریه محکوم و مردود است .

این کارشناس نظامی در پایان تاکید کرد: آنکارا باید به عنوان یکی از کشورهای ضامن توافق آتش بس به تعهدات خود عمل کند؛ چراکه هر اقدام نظامی آتش جنگ را شعله ورتر می کند. آمریکا می خواهد با توافق اخیر ترکیه را وارد باتلاق و جنگ  را شعله ورتر کند که ما باید با هوشیاری توطئه های آن را خنثی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها