چندی پیش یکی از والدین در تماس با روزنامه قدس از وضعیت تحصیل فرزندش در ناحیه یک آموزش و پرورش گلایه کرده و گفت: فرزندم تا سال گذشته در دبستان امام خمینی(ره) واقع در طبرسی۳۰ تحصیل می‌کرد اما در نخستین روزهای سال تحصیلی جدید، بدون هیچ اطلاع‌رسانی و یا صحبتی با خانواده‌ها؛ دانش‌آموزان به سه مدرسه دیگر در این منطقه منتقل شدند.

بازگشت کلاس های ۵۰ نفره به مدارس حاشیه شهر

قدس آنلاین:  چندی پیش یکی از والدین در تماس با روزنامه قدس از وضعیت تحصیل فرزندش در ناحیه یک آموزش و پرورش گلایه کرده و گفت: فرزندم تا سال گذشته در دبستان امام خمینی(ره) واقع در طبرسی۳۰ تحصیل می‌کرد اما در نخستین روزهای سال تحصیلی جدید، بدون هیچ اطلاع‌رسانی و یا صحبتی با خانواده‌ها؛ دانش‌آموزان به سه مدرسه دیگر در این منطقه منتقل شدند. به این ترتیب فرزندم به همراه حدود ۱۵۰ دانش‌آموز دیگر، در دبستان ابتدایی «حاج محمد دانشی» واقع در طبرسی ۱۲ ناچار به تحصیل شده است.

حال آنکه این امر مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده، چنانکه با وجود مسافت طولانی و ناامن بودن مسیر خانه تا مدرسه، هنوز سرویس این دبستان دایر نشده است. در واقع از آنجا که دانش‌آموزان به طور موقت در این مدرسه مستقر شده‌اند، مسئولان این مرکز آموزشی معتقدند برای دو سه ماه نمی‌توانند سرویسی در اختیار محصلان قرار دهند. همچنین به دلیل تراکم دانش‌آموزان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند. با وجود تبدیل نمازخانه به کلاس درس، کلاس‌های این مدرسه با جمعیتی بالای ۵۰ نفر اداره می‌شود. همین قضیه نیز ضمن ایجاد مشکل برای دانش‌آموزان، واکنش منفی خانواده‌های ساکن در این محدوده را به همراه داشته و به دانش‌آموزان افزوده شده به چشم غریبه و مزاحم نگاه می‌شود. ناگفته نماند که بنا بر سخنان مدیر و ناظم‌ها؛ قرار است در صورت تکمیل مدرسه‌ای به نام «عطوفت» در همین منطقه، به طور کلی دانش‌آموزان در این دبستان مستقر شوند اما بنا بر شواهد، روند تجهیز و بهره‌برداری مدرسه مزبور تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.   به این ترتیب دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه همچنان در بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند.

*عزم همه‌جانبه برای حل مشکلات

در همین زمینه مجیدی‌فرد، مسئول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: در سال جاری به دلیل افزایش میزان مهاجرت‌ها در حاشیه شهر مشهد با تراکم جمعیت دانش‌آموزی و کمبود فضای آموزشی مواجه شدیم از همین رو جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌ها نیز بیش از میزان معمول است. البته اداره کل آموزش و پرورش، اداره نوسازی مدارس در کنار استفاده از ظرفیت‌های خیرین مدرسه‌ساز با تلاش برای تجهیز و ساخت مراکز آموزشی پیگیر حل این قضیه هستند. به هر روی در صورت تکمیل و تجهیز پروژه‌ها امکان بهره‌مندی دانش‌آموزان از این فضاها حتی در طول سال تحصیلی فراهم خواهد شد.

• آمادگی مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه جدید

محمد رنجبر، مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی نیز اظهار می‌کند: درباره وضعیت دانش‌آموزان مدرسه امام خمینی(ره) و مشکلات پیش آمده، اطلاعاتی نداریم. البته در سال‌های اخیر به دلیل تراکم دانش‌آموز در نواحی حاشیه شهر مشهد همانند منطقه تبادکان و نواحی یک و پنج آموزش و پرورش، نیاز به گسترش و تجهیز مراکز آموزشی بیش از گذشته احساس می‌شود. از همین رو در صورت تمایل خیرین مدرسه‌ساز به ساخت مراکزی در این مناطق، مجمع خیرین تلاش خواهد کرد؛ چراکه اولویت این مجموعه، کمک به حل مشکلات تحصیلی در مناطقی است که در زمینه فضاهای آموزشی در تنگنا قرار دارند. از همین رو چنانچه گزارشی از مشکلات مدارس مشهد به دست ما برسد، بی هیچ فوت وقتی اقدام خواهیم کرد.

برچسب‌ها