کارگردان جوان مشهدی گفت: هر فیلم از ایران در حکم سفیر فرهنگی کشورمان محسوب میشود. حضور هرچه بیشترسینماگران و فیلم هایشان می تواند معرفی بهتر و بیشتری از سینمای کشورمان را به همراه داشته باشد.

 فیلم کوتاه دنیای بزرگتری نسبت به فیلم بلند دارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: امیرمسعود سهیلی کارگردان جوان ۳۲ ساله مشهدی است که تا کنون فیلم های کوتاهی چون چشم آبی، بچه های بهشت و... را ساخته است. توانسته در بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم آوانکا پرتقال که در مرداد ماه امسال برگزار شده بود برای فیلم کوتاه «فیلمرغ» موفق به کسب تندیس بهترین فیلم شود.فیلمنامه «فیلمرغ» اقتباسی است از یکی از داستان‌های نویسنده افغانستانی به نام خالد نویسا  که روایت کننده  داستان پیرمرد افغانستانی است که آخرین آرزویش رساندن فیلمرغ به نوه اش است اما این آرزوی به ظاهر ساده خیلی سخت برآورده میشود و... به این انگیزه با این کارگردان جوان به گفتگو نشسته ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: چرا برای رساندن منظورتان از قالب فیلم کوتاه استفاده می کنید؟

سهیلی : فیلم کوتاه دنیای بزرگتری از فیلم بلند دارد. از لحاظ زمان، محدودیت وجود دارد اما در عین حال کارگردان آزادی های بیشتری در فیلم کوتاه دارد  و راحت تر میشود ریسک کرد و تجربه های جدید بدست آورد.

قدس آنلاین: ریسک از چه نظر؟

سهیلی : در موضوع، ساختار، همه چیز!

قدس آنلاین: از ایده ساخت فیلمرغ بگویید.

سهیلی : دو سال پیش سفری داشتم به افغانستان. در آنجا با کتاب های نویسنده ای آشنا شدم که به نظرم داستان نویس بسیار خوبی با قلمی شیرین و دلنشین بود.

از خالد نویسا نویسنده افغانستانی بیشتر خواندم تا با قصه «راه و چاه» ش مواجه شدم. با ایشان تماس گرفتم و گفتم میخواهم از قصه کتابتان فیلم بسازم. موافقت کردند و حتی خیلی در این پروسه کمکم کرد.

قدس آنلاین: این کار در کجا هاو به چه شکلی ساخته شده است

سهیلی : فیلمبرداری این فیلم در کابل و اطراف آن انجام شد. چون این یک فیلم جاده ای است اکثر فیلم در جاده های کابل میگذرد.

قدس آنلاین: داستان فیلمرغ چه جذابیتی برایتان داشت؟

سهیلی : تصویر شرایط تلخ افغانستان در قالبی شیرین و شخصیت دادن به یک حیوان بیزبان از جذابیت های این قصه است. و اینکه همیشه دوست داشتم فیلم جاده ای بسازم که این آرزو با این فیلم برآورده شد.

قدس آنلاین: چرا فیلم جاده ای؟

سهیلی : شاید بخاطر علاقه شخصی ام به سفر.

قدس آنلاین: آیا از بازیگران مبتدی در این کار استفاده کرده اید ؟

سهیلی : ترکیبی از هر دو. بازیگران و عوامل پشت صحنه همگی از هنرمندان افغانستانی بودند. بعضی از بازیگران سابقه کار در فیلم و تئاتر داشتند و بعضی هم نه.

قدس آنلاین: فیلمنامه این فیلم از داستان راه و چاه اقتباس شده است چقدر در ارائه کار به متن اصلی وفادار بوده اید؟

سهیلی : تقریبا به اصل قصه وفادار بوده ام. نویسنده هم تمام مدت با من همفکری می کرد که کمک خیلی بزرگی بود.

قدس آنلاین: از جشنواره بین المللی فیلم ایتالیا بگویید. چگونه با این جشنواره آشنا شدید. این جشنواره به چه صورت و با چه ویژگی هایی برگزار می شود

سهیلی: فیلمرغ از تابستان امسال که اولین نمایش جهانی اش در آوانکا پرتغال انجام شد، تا کنون در بیش از ۶۰ جشنواره دیگر هم به نمایش در آمد است. اما ویژگی منحصر این جشنواره این بود که فیلم هایی را انتخاب و پخش میکرد که به موضوع سفر می پرداختند.

قدس آنلاین: برنامه ای هم برای اکران داخلی دارید؟

سهیلی : بله. برای جشنواره کوتاه تهران و چند جشنواره دیگر ثبت نام کرده ام. در صورت که پذیرفته شود اکران خواهد شد.

قدس آنلاین: تصور می کنید شرکت در این جشنواره ها و حضور ایرانی ها و بخصوص خراسانی ها تا چه اندازه به معرفی سینمای ایران کمک می کند

سهیلی : به هرحال هر فیلم از ایران در حکم سفیر فرهنگی کشورمان محسوب میشود. حضور هرچه بیشترسینماگران و فیلم هایشان می تواند معرفی بهتر و بیشتری از سینمای کشورمان را به همراه داشته باشد. قطعا حضور فیلمسازان خراسان هم در معرفی خراسان بزرگ بی تاثیر نخواهند بود.

قدس آنلاین: برخورد و دیدگاه فیلمسازان و هنرمندان اروپایی نسبت به ایران و سینمای آن چگونه است؟

سهیلی : سینمای ایران، در دنیا سینمایی آبرومند می باشد و در همه جا طرفدارانی حرفه ای دارد. جهان از ایران همیشه انتظار فیلم های جدید و متفاوت دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها