عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی به اشتباه خود برای ابطال مصوبات کمیته ویژه توس پی برد، از طرفی شورای راهبردی توس پس از ۱۷سال اقدام قابل توجهی در باره این منطقه انجام نداده است.

شورای راهبردی توس پس از ۱۷سال اقدام قابل توجهی انجام نداده است/ اداره راه و شهرسازی به اشتباه خود در ابطال مصوبات کمیته ویژه توس  شهرداری پی برد

محمدهادی مهدی نیا در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد:  برداشت اداره راه و شهرسازی  استان خراسان رضوی از مصوبه کمیته راهبردی مطالعات توس شورای اسلامی شهر مشهد  اشتباه بوده است.

وی تصریح کرد: این مجموعه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از این کمیته و عدم آگاهی از محتوای مصوبات ، درخواست ابطال مصوبات آن را به فرمانداری مشهد ارائه کرده بود که با توضیحاتی که در کمیته تطبیق ،نماینده شورای اسلامی شهر مشهد به انها ارائه کرده است قانع شده اند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در شهرداری مجموعه ای با عنوان  طرح های شهری وجود دارد و کمیسیونی  در این مجموعه متولی طرح های اجرایی شهرسازی است و طرح های کمیته ها و سازمان های مختلف شهری را بررسی می کنند که معمولا هر طرح برای بررسی  به طور میانگین تا ۳ماه در صف انتظار است . از این رو پیشنهاد اعضای شورا برای منطقه توس این بود که طرح اجرایی این منطقه سرعت بیشتری بگیرد و در کمیته ای جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد تا این کمیته ویژه این طرح را دنبال کند که این موضوع با آن چیزی که راه و شهرسازی با عنوان طرح های جامع و تفصیلی دنبال می کند تداخلی ندارد و اداره راه و شهرسازی به اشتباه مکاتبه ای را با فرمانداری مشهد انجام داده است .

وی تصریح کرد: اگرچه خود مکاتبه نیز تاکنون عرف نبوده زیرا معمولا نماینده این مجموعه در هیات تطبیق حضور دارند و اظهار نظر می کنند و اینکه بعد از هیات تطبیق به نامه نگاری بپردازند برای اولین بار است که رخ می دهد.

مهدی نیا ادامه داد: این طرح ویژه توس در حیطه خود شهرداری است و ارتباطی به بیرون از شهرداری پیدا نمی کند و راه و شهرسازی باید طرح جامع و تفصیلی خود را دنبال کند  اگرچه این انتقاد نیز وارد است که چرا شورای راهبردی توس علی رغم دستور مقام معظم رهبری از ۱۷سال قبل اقدام قابل توجهی در باره این موضوع انجام نداده است .

وی افزود:از طرفی درباره طرح توس مجموعه شهری مطالبه گری دارد  زیرا علی رغم اینکه این طرح اواخر سال گذشته در کمیسیون ماده ۵ و کارگروه برنامه و بودجه استان خراسان رضوی به تصویب رسید و به تهران ارسال شد اما در شورای عالی معماری و شهرسازی به جز یک جلسه توسط کمیته فنی  این شورا موضوع دیگری مطرح نشده است و از آن زمان تاکنون به حال خود رها شده است و این شورا نه آن برای این موضوع  تشکیل جلسه می دهد  و نه نظر خود را اعلام می کند.

مهدی نیا ادامه داد: این در حالی است که اراضی توس مثل برف در حال آب شدن هستند، زیرا این اراضی از سال ۹۳جزو اراضی شهر مشهد هستند و روستاهای این منطقه که نزدیک به ۱۱روستا هستند قبلا با طرح هادی روستایی جواب می گرفتند ولی چون جزو اراضی شهری شدند امروز پاسخگویی به آنها صورت نمی گیرد و مطالبات آنها روز به روز در حال انباشته شدن است و شهرداری نیز طرحی برای جواب دادن به آنها ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: از طرفی اهالی این منطقه نیز خواستار تعیین تکلیف وضعیت اراضی خودشان هستند و هر روز با درخواست های مختلف و متفاوت برای پیگیری مطالبات خود به شهرداری منطقه ۱۲ مراجعه می کنند ولی همچنان بلاتکلیف هستند . درحال حاضر پرونده های این اراضی در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می شود و سپس حکم قلع می خورند که تبعات اجتماعی زیادی دارد  و به اصلاح یک نوع بلاتکلیفی  در این منطقه ایجاد شده است.

 مهدی نیا افزود: از این رو از شورای عالی معماری و شهرسازی تقاضا داریم که هر چه زودتر این موضوع طرح راهبردی توس را تعیین تکلیف کنند زیرا فاز اول آن، طرح جامع است و در فاز بعدی طرح تفصیلی مطرح است  از طرفی حتی مجموعه شهری به راه و شهرسازی پیشنهاد داد که اگر اعتباری برای فاز دوم اجرای این طرح ندارد مجموعه شهری از این آمادگی برخوردار است که اعتبار آن را تامین کند تا این طرح هر چه زودتر تعیین تکلیف شود اگرچه همه این موضوعات بالغ بر ۸ماه است بی پاسخ مانده است.  

  

برچسب‌ها