در آستانه شروع به کار «اتحادیه رادیو و تلویزیون های کشورهای عضو اکو» (اکومو)، سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه و قزاقستان در مجموعه سعادت آباد معاونت برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافتندو ضمن بازدید از شبکه‌های این مجموعه، با پیمان جبلی معاون برون مرزی رسانه ملی دیدار و گفت و گو کردند.

 «اکومو» به زودی کار خود را آغاز می‌کند

 این بازدید و نشست دوستانه به منظور هماهنگی بیشتر برگزاری اجلاس و افتتاحیه «اکومو» (اتحادیه رادیو تلویزیون های کشورهای عضو اکو) ترتیب داده شده بود. این اتحادیه در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ماه در رامسر و با حضور مقامات علی رتبه این کشورها و رؤسای رادیو تلویزیون های کشورهای اکو اعلام موجودیت خواهد کرد.
در این دیدار، نمایندگان دیپلماتیک برخی کشورهای عضو اتحادیه در شرف تاسیس «اکومو»، با ظرفیت‌های شبکه‌های معاونت برون مرزی صداوسیما که به عنوان طراح و مجری راه اندازی این اتحادیه به نمایندگی از مجموعه رسانه ملی، دست اندرکار تاسیس «اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای عضو اکو» (اکومو) است، آشنا شدند و نقطه نظرات خود را با معاون برون مرزی صداوسیما در میان گذاشتند.

می‌توانیم در بالاترین حد روابط مان را گسترش بدهیم

پیمان جبلی؛ معاون برون مرزی سازمان صداوسیما ضمن تشکر از سفرا و مقامات خارجی حاضر در این نشست، گفت: مجموعه برون مرزی صدا وسیما ۱۴ شبکه تلویزیونی و ۳۲ رادیو به زبان‌های مختلف و یک خبرگزاری بین‌المللی با عنوان «ایران پرس» را در زیرمجموعه خود دارد و به نظر می رسد امکاناتی که صدا و سیما برای شبکه های داخلی و برون مرزی بعد از انقلاب اسلامی طی سال‌های طولانی فراهم کرده است، سبب تعامل فرهنگی بهتر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر شده است.

او ادامه داد: ما در پی تماس هایی که با دوستانمان در مؤسسه اکو داشتیم و بعد از پیگیری‌هایی که رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف عضو اکو در تهران با ما داشتند، پیشنهاد تاسیس اتحادیه ای متشکل از رادیو و تلویزیون های عضو اکو را مطرح کردیم تا بتوانیم همکاری دقیق‌تر، مناسب‌تر و تنگاتنگ‌تری را بین کشورهای عضو اکو با محوریت سازمان های رادیویی و تلویزیونی داشته باشیم.

جبلی گفت: به لطف خداوند ما کشورهای عضو اکو در منطقه ای از دنیا قرار داریم که سرشار از  ثروت‌های فرهنگی، اقتصادی، تمدنی، تاریخی و اجتماعی است. ظرفیت های متنوع منطقه این ضرورت را ایجاد می‌کند که ارتباط نزدیک تری را بین ملت ها و جوامع برقرار کنیم؛ منطقه ای که بیش از ۸ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و بیش از ۴۰۰میلیون نفر را در خودش جا داده است. ضمن اینکه تاریخ و ظرفیت مشترکی بین ما وجود دارد و می‌توانیم از آن استفاده بهینه کنیم.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما ادامه داد: کشورهای عضو اکو از یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گردشگری دنیا بهره مندند و این ویژگی واقعا منحصر به فرد است. طبق آمار در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ میلیون گردشگر به منطقه اکو سفر کرده‌اند که ۴ و نیم درصد از کل آمار گردشگری دنیا را شامل می‌شود. ۹۶ درصد جمعیت کشورهای عضو اکو مسلمان هستند و در بسیاری از این کشورها به ویژه زبان فارسی دارای ریشه است و آشنایی با زبان فارسی وجود دارد. حتی زبان های دیگری غیر از فارسی نیز در این منطقه، چسبندگی زیادی با فارسی دارد مثل زبان اردو و... که نشان می‌دهد در واقع از نظر زبانی نیز ما هم خانواده هستیم.

او افزود: به نظر می رسد اگر ما به دنبال روابط مؤثر و مفید برای این کشورها هستیم، حتماً باید زمینه قبول افکار عمومی را در این کشورها فراهم کنیم. ما فکر می کنیم فرهنگ، تمدن و جغرافیای مشترک ما بهترین عامل پیوند بین ملت هایمان هستند و بعد از پذیرش افکار عمومی می‌توانیم روابط مان را در بالاترین حد گسترش بدهیم.
جبلی با تاکید بر اینکه رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دکتر عبدالعلی علی عسکری مقامات سیاسی حاضر در تهران کشورهای عضو اکو را به بازدید از سایر بخش های سازمان صداوسیما نیز دعوت کرده است، گفت: همچنین امیدواریم در تاریخ های دوم و سوم نوامبر برابر با یازدهم و دوازدهم آبان ماه سال جاری نیز با شرکت فعال اعضا در اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای عضو اکو در رامسر، زمینه این اجلاس مایه همکاری واقعی و تاثیرگذار بین طرف های ذینفع شده و در حوزه فرهنگی، تحولات خوبی برای کلیه اعضا در پی آورد.
وی تصریح کرد: ما به عنوان معاونت برون مرزی صداوسیما متولی برگزاری اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای عضو اکو شدیم، اما در حقیقت میزبان اصلی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تمام شبکه‌های داخلی و برون مرزی آن است.

پیمان جبلی با تاکید به اهمیت اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون های کشورهای عضو اکو در رامسر گفت: سفر به رامسر نقطه شروع فعالیت‌های تازه و جدی و مشترک بین‌ کشورهای عضو اکو خواهد بود. ما در مورد شبکه‌های خصوصی رادیو تلویزیونی در کشورهای عضو هم فکر کرده‌ایم و اگر ظرفیت‌ها فراهم باشد و رسانه‌های خصوصی تمایل داشته باشند از امکانات اتحادیه استفاده کنند، ما می توانیم زمینه های بهره برداری را فراهم کنیم. البته همه این موارد بستگی به توافق هایی چندجانبه دارد که در آینده شکل خواهد گرفت. ما برای رسیدن به این هدف بزرگ نیازمند شروع و حضور قوی در رامسر هستیم. خوشبختانه استانداری مازندران که در برگزاری این اجلاس با ما همکاری نزدیک دارد، برنامه های خیلی خوبی را برای معرفی گردشگری و تعامل در روزهای برگزاری اجلاس پیش بینی کرده است و نمایشگاه های متعددی نیز در حاشیه اجلاس برگزار می شود.

نیازمند ارتباط بیشتر میان رسانه های ایرانی و پاکستانی هستیم

رفعت مسعود، سفیر پاکستان در ایران ضمن استقبال از برگزاری اجلاس رادیو و تلویزیون های کشورهای عضو اکو در رامسر عنوان کرد: این نشست از اهمیت بالایی برای کشورهای عضو اکو در زمینه های مختلف برخوردار است؛ بویژه در بحث رسانه و تشکیل یک اتحادیه رسانه‌ای توسط کشورها عضو که می تواند مورد توجه قرار گیرد. ما می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه ها، ارزش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای خود را ترویج دهیم و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه را به ارمغان آوریم.

نعمت الله امامزده، سفیر تاجیکستان در تهران نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از حضور در مجموعه سعادت آباد معاونت برون مرزی رسانه ملی و بازدید از بخش های مختلف شبکه های این مجموعه عنوان کرد: تا جایی که می‌دانم چندین سال است صداوسیما در تاجیکستان حضور دارد اما به نظرم ما نیازمند ارتباط بیشتر میان رسانه های ایرانی و تاجیکی هستیم که می بایست در آینده و از طریق نشست‌هایی همچون اجلاس رادیو و تلویزیون‌های کشورهای عضو اکو تقویت شود.

اجلاس هماهنگی و مراسم افتتاحیه «اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای عضو اکو» با پیشنهاد، طراحی و برنامه ریزی و اجرای معاونت برون مرزی صداوسیما به نمایندگی از مجموعه رسانه ملی، روزهای دهم و یازدهم آبان ماه، با مشارکت فعال استانداری مازندران و با حضور سفرای کشورهای اکو در ایران، مقامات بلندپایه میهمان از این کشورها و بالاترین سطوح مقامات رسانه ای و روسای رادیو و تلویزیون های این کشورها، همچنین مقامات عالی رتبه ایرانی و مدیران ارشد رسانه ملی در رامسر برگزار خواهد شد.

ریاست این اجلاس را دکتر علی عسکری رئیس سازمان صداوسیمای ج.ا.ا. به عهده خواهد داشت.ایده پردازی و طراحی و پیگیری تشکیل این اتحادیه در خبرگزاری تصویری بین المللی «ایران پرس» در معاونت برون مرزی رسانه ملی دنبال می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها