داستان کشف‌رود و آلودگی‌هایش قصه امروز و دیروز نیست که بشود آغاز و پایانی برایش در نظر گرفت.

فاضلاب چرمشهر همچنان بوی مرگ می‌دهد

هاشم رسائی‌فر/

داستان کشف‌رود و آلودگی‌هایش قصه امروز و دیروز نیست که بشود آغاز و پایانی برایش در نظر گرفت. سالیان سال است که هر آنچه از فاضلاب آب، آلودگی و پسماند در شهر مشهد به ویژه حاشیه آن تولید می‌شود راهی این رود بیمار می‌شود و در همه این سال‌ها بودند و هستند کسانی که همین فاضلاب آلوده را سر زمین کشاورزی می‌آورند و با تولید صیفی‌جات، آلودگی به خورد مردم می‌دهند!

جز مقطعی که داستان سبزی‌کاری‌ها در حاشیه کشف‌رود ساماندهی شد و سفره سبزی‌های فاضلابی تا حدود زیادی برچیده شد مابقی زمان برداشت فاضلاب از کشف‌رود جریان داشته و دارد که باز هم برای مصارف کشاورزی!

بخش‌بندی این آلوده‌رود و سطح‌بندی فاضلابی که وارد آن می‌شود نیز داستان خودش را دارد. فاضلاب‌های خانگی که با تانکر حمل شده و مستقیم وارد کشف‌رود می‌شوند نوعی از رده‌بندی فاضلاب را دارند و فاضلابی مثل خروجی‌های کارخانه‌های فعال در چرمشهر هم آن قدر خطرناکند که سرطان را روانه کشف‌رود می‌کنند!

 پیش‌تصفیه‌هایی که جدی گرفته نمی‌شود

تصفیه‌خانه شهرک چرمشهر هم که هیچ. واحدهای فعال در شهرک ملزم شدند به داشتن پیش‌تصفیه اما گویا هنوز اقدامی نتیجه‌بخش در بسیاری از واحدها صورت نگرفته است! جز یکی از واحدها که تصفیه‌خانه‌ای در مقیاس کوچک برای خودش احداث کرده مابقی واحدها کاری که گوشه چشم کسی را بگیرد برای سر و سامان دادن اوضاع انجام نداده‌اند. حتی همان پیش‌تصفیه‌ای که قانوناً باید داشته باشند! خیلی از آن‌ها شاید داشتن چند چاله را که تا حدودی برای سپتیک به کار گرفته می‌شوند اسمش را می‌گذارند پیش‌تصفیه، اما در واقع این آنچه باید باشد نیست. سپتیک مقدمه پیش‌تصفیه است.

 بی‌تغییر از سال گذشته تاکنون!

از سال گذشته که دوازدهم مهر ماه گزارشی با عنوان شیوع سرطان و هپاتیت در همسایگی چرمشهر را منتشر کردیم و در آن گزارش به شرایط موجود، خطرات و تهدیدات ناشی از فاضلاب چرمشهر اشاره شد چندی بعد آن هم برای چندمین بار سری به چرمشهر زدیم. اوضاع همانی بود که خیلی وقت است می‌دیدیم. همان فاضلاب مرگبار با همان داستان فلزات سنگین و سرطان‌زایش حتی پرفشارتر از گذشته روانه کشف‌رود می‌شدند!

موتور تلمبه‌ها با قدرت زیاد در فاصله کمی از هم فاضلاب را از کف کشف‌رود می‌کشیدند و راهی مزارع می‌کردند. بوی تعفن سردردآور فاضلاب خروجی غیر قابل تحمل و مشمئزکننده‌تر از گذشته بود. چه می‌کشند همسایگان این فاضلاب‌رود!

 ادامه سریال مشکلات برای اهالی روستا در همسایگی چرمشهر

خانم میانسالی از اهالی روستای قازقان با حالتی ملتمسانه از ما می‌خواهد برای مردم روستایشان کاری بکنیم. او همان جمله پیرمردی را که سال گذشته با او در مورد فاضلاب کشف ‌و چرمشهر صحبت کردیم را بدون حتی یک کلمه کم و کاست تکرار می‌کند: «اینجا خانواده‌ای نیست که به دلیل مشکلات بهداشتی دچار بیماری نشده باشد!» نفس کشیدن برای ما سخت شده و انواع حساسیت‌ها را مردم در اینجا دارند!

 پسماندهایی که در بستر کشف‌رود رها شدند

این بار اما با موضوعی جدیدتر نسبت به موارد قبلی که به منطقه رفته بودیم برخوردیم. رهاسازی کوهی از پسماندهای پوست و چرمی که درست در بستر کشف‌رود تخلیه شده بودند! این پسماندها از کجا و از کدام واحد تولیدی به اینجا آورده شده بود کسی نمی‌داند! فقط این را می‌دانیم که پسماند واحدهای تولیدی به حکم محیط زیست باید جمع‌آوری شده و بلافاصله برای معدوم‌سازی و دفن تحویل مدیریت پسماند شهرداری مشهد شود تا از انتشار آلودگی و بروز مشکلات بهداشتی جلوگیری به عمل آید.

افتتاح فاز یک تصفیه‌خانه چرمشهر تا یک ماه دیگر

مسعود مهدیزاده مقدم، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در مورد آنچه قرار است در مورد ساماندهی تصفیه‌خانه چرمشهر اتفاق بیفتد و اینکه این داستان چه زمانی به پایان خواهد رسید، می‌گوید: پروژه تصفیه‌خانه شهرک چرمشهر در حال حاضر ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با شرایط موجود و با توجه به اینکه خرید تجهیزات مورد نظر تاکنون افزایش زیادی داشته است اما همان طور که در بازدید آقای استاندار بیان شد تصفیه‌خانه تا آخر سال به طول کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش از این آخرین مهلت برای افتتاح پروژه آخر شهریور ماه اعلام شده بود، اظهار کرد: این زمان برای افتتاح فاز یک در نظر گرفته شده بود که این فاز تا یک ماه آینده به طور حتم به بهره‌برداری می‌رسد و همان طور که گفتم کل پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی همچنین در مورد اقدام واحدهای تولیدی شهرک چرمشهر برای راه‌اندازی مرحله پیش‌تصفیه در محل کارخانه‌های خود عنوان کرد: این واحدها ملزم شده‌اند که هر چه زودتر برای راه‌اندازی پیش‌تصفیه اقدام نمایند و در صورتی که این اقدام انجام نشود با برخورد قضایی مواجه خواهند شد و مشکلاتی برای خودشان به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها