بیمارستان‌هایی که در بستری بیماران با محدودیت تخت مواجه‌اند، حجم قابل توجهی از مراجعانی که نیازهایشان بی‌پاسخ می‌ماند، سایه کابوس تعطیلی روی سازمان انتقال خون خراسان رضوی، عدم پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی از آذرماه سال گذشته و فشارهای قوانین کشور برای حوزه سلامت؛ جدی‌ترین مسائلی بودند که در پنجمین نشست مجمع نمایندگان استان با حضور مدیران و مسئولان حوزه سلامت استان خراسان رضوی مطرح شد.

کمبود بودجه در استان نبض سلامت را کندکرده است

محبوبه علیپور/

بیمارستان‌هایی که در بستری بیماران با محدودیت تخت مواجه‌اند، حجم قابل توجهی از مراجعانی که نیازهایشان بی‌پاسخ می‌ماند، سایه کابوس تعطیلی روی سازمان انتقال خون خراسان رضوی، عدم پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی از آذرماه سال گذشته و فشارهای قوانین کشور برای حوزه سلامت؛ جدی‌ترین مسائلی بودند که در پنجمین نشست مجمع نمایندگان استان با حضور مدیران و مسئولان حوزه سلامت استان خراسان رضوی مطرح شد.

*توجه به مشکلات در تدوین لایحه بودجه

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: جلسات متعددی را با وزارتخانه‌های مختلف و زیرمجموعه‌های مرتبط با آن‌ها داشتیم تا در لایحه تدوین و تنظیم بودجه سال آینده بتوانیم موارد لازم را اعمال کنیم.

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان در مراجعاتی که مردم به نمایندگان خود دارند، گلایه‌هایی در مورد مسائل بهداشتی و درمانی است که این مسائل مرتبط با محدودیت منابع در استان است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: با نیازمندی‌های مختلفی از جمله تخت‌های بیمارستانی و خدمات مختلفی چون انتقال خون در استان مواجه هستیم. بیمارستان‌هایی که در بستری بیماران با محدودیت تخت مواجه‌اند و یا حجم قابل توجهی از مراجعانی که پاسخگویی نمی‌شوند، باید برای همه این موارد برنامه‌ریزی خاصی شود. شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که هر کس به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، به درخواست وی پاسخ داده شود.

وی در ادامه گفت: ما تنها پاسخ‌دهنده نیازهای استان نیستیم و برش استانی برای ما تکلیف خاص ایجاد نکرده است، بلکه ما موظفیم تا به تمام شرق کشور خدمت‌رسانی کنیم.

حجت‌الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: پس از جمع‌بندی این جلسه و در یک بازه زمانی کوتاه، منتظر مکاتبات غیررسمی شما برای پیگیری امورات هستیم. در ضمن مجدداً نتایج را با مسئولان ذی‌ربط، در جلسه‌ای مطرح کرده و تعیین تکلیف می‌کنیم تا آن‌ها هم در یک بازه زمانی مشخص، امورات مربوط را هماهنگ کنند.

*پول فروش 257 هزار کیسه پلاسمای استان در جیب خزانه

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه سازمان انتقال خون با محدودیت بودجه شدید مواجه است و اگر با همین شرایط پیش برویم احتمال تعطیلی تعدادی از پایگاه‌های انتقال خون در استان وجود دارد، گفت: در سال گذشته از 366 هزار کیسه خون استخراج شده، 5هزار کیسه در شرایط اضطراری به سیستان و بلوچستان ارسال کردیم.

دکتر حمیدرضا اسلامی افزود: تاکنون ۲۵۷هزار کیسه پلاسمای خون به آلمان فرستادیم، اما هیچ عایدی از این راه نصیب استان نشده است، زیرا درآمدها به خزانه کشور ارسال می‌شود و چیزی به دست استان نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه حدود یک سال است دستمزد اضافه کاری کارکنان سازمان انتقال خون پرداخت نشده، گفت: به دلیل محدودیت منابع مالی و کمبود منابع انسانی، به زودی در اداره کل انتقال خون استان با بحران روبه‌رو خواهیم شد به حدی که به دلیل محدودیت مالی شدید در تهیه اقلام مصرفی خود دچار مشکل شده‌ایم، در حال حاضر حتی هزینه خرید کیک و آبمیوه‌ای که به اهداکنندگان می‌دادیم را هم نداریم و پیشنهاد کردیم که خودمان دستی آبمیوه تهیه کنیم.

اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال1393 پاسخگوی 73درصد تقاضاهای مراکز درمانی بودیم اما در سال گذشته با وجود کمبود نیروی انسانی و محدودیت‌های منابع، این خدمت‌رسانی 14درصد رشد داشته، چنانکه پاسخگویی به تقاضاها به 87درصد رسیده است.

وی با ارائه اسلایدی از روند پرشتاب ساخت و ساز مراکز اقتصادی همجوار پروژه ساختمانی اداره انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: این بنا با گذشت بیش از 10 سال تنها 30درصد پیشرفت داشته است.

*توزیع نامتوازن بودجه‌ها

جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز تصریح کرد: 5/3درصد بودجه جاری به 31 استان کشور اختصاص یافته و 97درصد نیز به سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها می‌رسد. در واقع توزیع نامتوازن منابع بین دستگاه‌ها این تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند.

این در حالیست که در چند سال اخیر به دلیل تحولات صورت گرفته، بر بار مسئولیت و وظایف استان خراسان رضوی افزوده شده است. چنانکه ناگزیر است پاسخگوی نیازهای بهداشت و درمان مناطق شرق کشور باشد. در حالی که باید حدود مرز استان خراسان رضوی برای ارائه خدمات مشخص شود و بر همین اساس نیز بودجه‌ها تعریف شود.

*اجرای سیاست‌گذاری‌ها محلی شود

دکتر عظیم‌نژاد به نمایندگی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خارج از مرکز استان خراسان رضوی نیز با اشاره به چالش‌های حاصل از برنامه‌ریزی‌های ستادی در حوزه سلامت گفت: بسیاری از شرکت‌های دارویی نسبت به ثبت درخواست‌ها در سامانه ستاد مجاب نشده‌اند. از همین رو بیش از یک هفته است که تقاضای تهیه داروهایی را داشته‌ایم اما به نتیجه نرسیدیم،؛ چراکه گاه برخی داروها تک برند بوده و تنها در انحصار تولیدکننده واحدی است و گاه نیز به دلیل طولانی شدن روند پرداخت‌ها، شرکت‌های دارویی تمایلی به تأمین داروهای درخواستی ندارند. این در حالیست که دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز موفق به دریافت مطالبات خود از سازمان‌های بیمه نشده‌اند. چنانکه مطالبات دانشگاه نیشابور از یکی از شرکت‌های بیمه از آذر ماه سال گذشته، حتی یک ریال پرداخت نشده است. به هر روی برای رفع این تنگناها می‌توان سامانه ستاد را به صورت محلی اجرا کرد.

*اجرای قانونی که هم فرصت است هم تهدید

سیدمرتضی وجدان، مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی نیز گفت: در ماه‌های آینده آزمون وسع برای بیمه‌شدگان اجرا می‌شود که می‌تواند فرصت تلقی شده و یا برای عده‌ای تهدید محسوب شود؛ برای کسانی که معادل حداقل دریافتی را دارند مقرر شده بر اساس خانوار، بیمه انجام شود؛ خانواده‌های مزبور با جمعیت چهار نفر باید در سال مبلغ 2میلیون و 400 هزار تومان حق بیمه بپردازند. از همین رو با چالشی مواجه‌ایم؛ چراکه کسانی‌ که بیمه سلامت هستند و بیش از یک سال از تاریخ انقضای بیمه‌ سلامت آن‌ها گذشته است، دیگر نمی‌توانند از این بیمه استفاده کنند و باید زیر پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند.

*بسوزیم و بسازیم

دکتر محمدحسین بحرینی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه 80درصد مشکلات دانشگاه‌ها در کشور مشترک است، افزود: چالش اصلی نیز پول است، چنانکه بیمه‌ها پول ندارند که بدهی‌های خود را بپردازند. مراکز درمانی نیز به همین دلیل با تنگنا مواجه هستند. البته برای حل این معضل نیز قانون‌گذاران نمی‌توانند راه حلی بدهند؛ چراکه وقتی لایحه بودجه به مجلس می‌رسد، قانون‌گذاران با بروز هر مشکل در حوزه‌ای از منابع سایر محل‌ها به تأمین اعتبار می‌اندیشند.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات ما به دلیل تصمیماتی است که در مرکز گرفته می‌شود. بنابراین تقاضا داریم دانشگاه‌های علوم پزشکی را رها کنند تا با مشکلاتشان بسوزند و بسازند و مکرر برای ما خط قرمز، مسئولیت و راهکار واهی تعریف نکنند.

دکتر بحرینی در ادامه افزود: دستگاه‌های نظارتی نیز مسائل ما را نادیده گرفته و توقعات و مطالبات غیرواقعی ایجاد می‌کنند. چنانکه اصرار دارند چرا به نیروهای شرکتی کارانه نمی‌دهید؟ و یا چرا طبقه‌بندی مشاغل اجرا نمی‌شود؟ به واقع اگر بودجه و اعتباری وجود داشت ما بی‌رغبت به این مسائل نبودیم اما شرایط اقتصادی مناسب نیست. همچنین فلسفه بهره‌مندی از نیروهای شرکتی، تلاش برای کاهش هزینه‌ها بوده است.

*بررسی هفتگی امکانات سلامت

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، کفیل مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی نیز در همین نشست اظهار کرد: تقاضای سرکشی به بیمارستان شریعتی و سه بیمارستان دیگر در شهر چناران را داریم. همچنین درمانگاه شبانه‌روزی گلبهار پزشک ندارد و اگر توانایی تأمین هزینه‌های این درمانگاه را ندارید، آن ‌را به بخش خصوصی واگذار کنید.

نوروزی همچنین اضافه کرد: خواستاریم تا هفته‌ای یک بار تعدادی از دانشجویان رشته پزشکی و پرستاری با تأمین هزینه از سوی ما به روستاهای اطراف طرقبه و شاندیز و چناران فرستاده شوند؛ چراکه باید از وضعیت سلامت این روستاها باخبر شد.

برچسب‌ها