رئیس جمهور ترکیه با صدور دستور آغاز حمله نظامی به شمال شرق سوریه در واقع تلاش خود را برای تحقق رؤیاهایی که در طول قریب به ۸ سال گذشته در دستیابی به آنها ناکام ماند، کلید زده است.

حمله ترکیه به شمال شرق سوریه؛ رؤیای بزرگ اردوغان چیست؟

قدس آنلاین

مدتی است که ارتش ترکیه در اقدامی که نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می شود، تمامیت ارضی سوریه را هدف قرار داده و به شمال این کشور حمله کرده است. مقامات ترکیه مدعی هستند که این عملیات را به منظور تأمین امنیت خاک خود انجام می دهند!

روز چهارشنبه هفته جاری بود که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه از آغاز رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داد. رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که عملیات نظامی در شمال سوریه با نام «چشمه صلح» است، همچنین گفته است که عملیات «چشمه صلح» علیه داعش، پ.ک.ک و ی.پ.گ است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین هدف از این عملیات را جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی کشورش و  بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه عنوان کرده است.به گفته اردوغان، عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود.

از روز چهارشنبه تاکنون، ارتش ترکیه عملیات های نظامی گسترده ای را در شمال سوریه ترتیب داده است. درهمین ارتباط، منابع رسانه ای اعلام کردند که جنگنده های ترکیه بیمارستان راس العین را بمباران کردند. همچنین بر اثر حملات توپخانه ای ارتش ترکیه به محله الزیتونه در شمال شهر قامشلی یک غیرنظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. درهمین حال، سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد: بیمارستان تل ابیض در مرز با ترکیه در شمال شرق سوریه پس از فرار کارکنان آن زیر بمباران ترکیه، بسته شده است.

از سوی دیگر، برخی منابع از درگیری های شدید میان نیروهای قسد با نظامیان ترکیه و شبه نظامیان وابسته با آنکارا در جبهه های مختلف مرز سوریه با ترکیه از راس العین در حسکه گرفته تا تل ابیض در حومه الرقه خبر دادند. این منابع بیان کردند: این حملات همزمان با حملات راکتی ارتش ترکیه و بمباران مناطق مختلف از سوی جنگنده های ترکیه است.

همزمان قسد اعلام کرد: نیروهای ترکیه تلاش کردند که از چند محور خطوط دفاعی ما را در هم بشکنند اما نیروهای ما به مقابله با آنها پرداختند. آنها روز گذشته به اطراف شهر راس العین رسیدند و ما هم اکنون در حال هدف قرار دادن آنها با سلاح سنگین هستیم. درگیری های شدیدی در خط مرزی جریان دارد. برخی منابع کُردی با اشاره به تسلط نیروهای ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن بر ۱۱ روستا که بیشتر آنها در تل ابیض است، اعلام کردند که نیروهای قسد ۲ روستا را شب گذشته بازپس گرفته اند.

قسد همچنین از دفع حمله ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن در منطقه صنعتی در شرق راس العین در حومه حسکه خبر داد. قسد اعلام کرد: تعداد کشته های ما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۲ نفر بوده است. از سوی دیگر، از سوی دیگر وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: ۹ تروریست «پ ک ک» و «پ ی د» و «ی پ گ» در جریان عملیات هوایی علیه تروریستها در شمال سوریه کشته شده اند. تعداد تروریستهایی که از زمان شروع عملیات چشمه صلح در منطقه شرق فرات کشته شده اند به ۲۲۸ نفر رسیده است.

واقعیت این است که دولت ترکیه به دنبال اهداف مهمی در شرق فرات است که از جمله مهمترین این اهداف می‌توان به رؤیای دیرینه آنکارا یعنی ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه، اشاره کرد. البته مدت زیادی است که مقامات سیاسی و نظامی آنکارا صراحتا خواستار ایجاد منطقه امن در شمال سوریه هستند.

می‌توان گفت که درحال حاضر تشکیل منطقه امن در شرق فرات به یک رؤیای دیرینه برای آنکارا تبدیل شده است؛ رؤیایی که به اذعان خودِ مقامات ترکیه‌ای صبر آن‌ها برای تحقق آن در حال لبریز شدن است. آنکارا به دنبال آن است تا از رهگذر جامه عمل پوشاندن به هدف و رؤیای خود یعنی ایجاد منطقه امن در شرق فرات، به حضور کُردها در این منطقه پایان بخشد.

این مسأله را نباید نادیده گرفت که ترکیه نیم‌نگاهی نیز به استان‌های واقع در شرق فرات دارد و تلاش می‌کند تا به نحوی سیطره خود بر این استان‌ها و مناطق استراتژیک را بسط دهد. ازجمله این استان‌ها می‌توان به استان کُردنشین «الحسکه» اشاره کرد که در شرق فرات واقع شده است.

درهمین حال، «کوبانی»، «تل ابیض» و «قامشلی» از جمله دیگر شهرها و مناطقی هستند که ترکیه تلاش می‌کند در شرق فرات بر آن‌ها سیطره یافته و حاکمیتِ غیرقانونی خود در آنجا را بدین‌سان تثبیت کند. مقامات آنکارا بر این باورند که سیطره آن‌ها بر مناطق استراتژیک واقع در شرق فرات اجازه نمی‌دهد که این منطقه لقمه آسانی برای آمریکایی‌ها باشد.

اما در هر صورت ناگفته پیداست که اقدام اخیر ترکیه در شمال سوریه و در شرق فرات، نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور محسوب می شود و بدون شک، دمشق این اقدام آنکارا را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. بدین ترتیب، روزهای آینده آبستن حوادث مختلفی درخصوص تحولات مربوط به شمال سوریه خواهد بود.

از همین روی باید گفت که دمشق بر اساس قوانین بین المللی حق ورود به ماجرا و دفاع از خاک خود را دارد. پیشتر نیز وزارت خارجه سوریه در مناسبت های مختلف تأکید کرده است که سوریه حق هرگونه دست اندازی به تمامیت ارضی‌اش از سوی طرف های خارجی را برای خود محفوظ می داند.

در نهایت نباید این مسأله را فراموش کرد که دولتمردان ترکیه و در رأس آن ها رجب طیب اردوغان قریب به ۸ سال است که برای تحقق رؤیاهای خود در سوریه تلاش می کنند؛ رؤیاهایی که هیچیک از آنها تاکنون به منصه ظهور نرسیده و محقق نشده اند. بدیهی است که در شرایط کنونی نیز رؤیای بزرگ اردوغان در شمال سوریه که همان برقراری حکومت خودمختارِ وابسته به آنکارا است، همچون رؤیاهای پیشین بر باد خواهد رفت و محقق نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها