استاد پیشکسوت ارتباطات و روزنامه‌نگاری با تشریح اصول اخلاق حرفه‌ای در جمع روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مشهدی به بیان تجربیات خود در این حوزه پرداخت.

قضاوت نکنید، عصبانی ننویسید و از سختی‌ها لذت ببرید!

به گزارش قدس آنلاین، یونس شکرخواه در مجموعه نشست‌های تخصصی سوژه و تجربه نگاری در حوزه رسانه که در کافه کتاب آفتاب مشهد برگزار شد، گفت: همه روزنامه نگاران باید در حوزه آموزش تخصصی و حرفه‌ای روزنامه نگاری فراگیر شوند، بشر در سیطره منابع اطلاعاتی مختلفی اعم از دیداری و شنیداری، مکتوب و مجازی قرار گرفته که هر یک سهمی را در این فضای اطلاع‌رسانی ایفا می‌کنند ولی همچنان در این میان نقش مطبوعات بسیار پررنگ است.

این استاد ارتباطات با اشاره به اهمیت انتقال تجربه در عرصه روزنامه‌نگاری بیان کرد: برخی حرفه‌ها را تا عاشق آن نشوی نمی‌توانی اوج لذت و اهمیتش را دریافت کنی. اگر عاشق چنین حرفه‌ای باشید دیگر در سطح باقی نمی‌مانید و عمیق‌تر کار می‌کنید.

وی افزود: رازداری اصل حرفه روزنامه نگاری است و از من نوعی هیچ‌گاه علیه رسانه‌هایی که در آن کار و فعالیت کرده‌ام نخواهید شنید.

شکرخواه ادامه داد: بسیاری از سازمان‌های خبری، از اینکه مقامات وموسسات دولتی را پاسخگوی عموم می‌دانند، به خود افتخار می‌کنند در حالی‌که منتقدان مطبوعات، مسائلی در مورد مسؤول بودن خود مطبوعات، مطرح کرده‌اند.

وی یادآور شد: روزنامه نگار دربرابر آنچه می‌نویسد مسوول است و در دادگاه ذهن خود مسوول تمام چیزهایی که شنیده و دیده است.

این استاد ارتباطات در ادامه درخصوص ارکان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای این‌گونه گفت: اخلاق یکی از ارکان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای است، قضاوت خبرنگار و صفت نویسی در این حرفه درست نیست. قضاوت را باید برعهده مخاطب گذاشت چراکه آن‌ها بسیار خوب قضاوت می‌کنند.

وی ادامه داد: کسی که قلم در دست دارد نباید عصبانی شود و نقد بی‌منطق کند بلکه آنچه می‌نویسد را باید به شکل درست و البته بدون اغراق به مخاطب ارائه دهد.

این روزنامه نگار پیشکسوت با تاکید بر حفظ زبان فارسی اصیل در حرفه روزنامه نگاری، بیان کرد: روزنامه‌نگاری عشق می‌خواهد، البته در کنار این عشق مدرک و تحصیلات اکادمیک حائز اهمیت است، بسیاری از دانش‌آموختگان رشته روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات برای کار مراجعه می‌کنند ولی از نوشتن حتی گزارشی کوتاه نیز عاجز هستند که این موضوع نشانه خوبی نیست.

وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به رشد و موفقیت در حرفه روزنامه نگاری و رسانه در سطح و لایه‌های سطحی نباید متوقف شد، به خصوص افرادی که در این عرصه تازه پا به میدان موفقیت گذاشته‌اند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها