سمنان- هم‌زمان با انتشار خبر کشف زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در چاه شیرین سمنان کاربران فضای مجازی باری دیگر با کوبیدن بر طبل بی‌اعتمادی عنوان کردند که مسئولان دولتی و محیط‌زیست با انتقال یوزهای ایرانی به این منطقه به‌دروغ مدعی کشف زیستگاه این حیوان در منطقه چاه شیرین سمنان هستند.

رونمایی از زیستگاه جدید یوز ایرانی/شایعات پایان یافت

قدس آنلاین-گروه استان ها:  چاه شیرین یکی از منطقه‌های شکارممنوع در استان سمنان محسوب می‌شود که کمتر از ۱۰ سال از ممنوعیت شکار در این منطقه می‌گذرد.
منطقه شکارممنوع چاه شیرین با وسعت ۶۸ هزار و ۲۸۰ هکتار در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سمنان واقع است و گونه‌های جانوری نظیر کل و بز، قوچ و میش، پرندگان شکاری کبک، تیهو، باقرقره و کبک دری را در خود جای‌داده است.

این در حالی است که کارشناسان حیات‌وحش مدعی هستند  بهترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی منطقه ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران در شرق استان سمنان است، اما قلمرو زیستی این‌گونه ارزشمند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراتر از این پارک ملی گزارش‌شده است.

در کش‌وقوس شایعه

گزارش‌های غیررسمی از ۵۰ سال گذشته حاکی از وجود یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکارممنوع چاه شیرین بوده است، اما هیچ تصویری مبنی بر وجود این حیوان در حیات‌وحش ثبت‌نشده بود و به دلیل ثبت نشدن تصویر و نبود مدرک مبنی بر زیست یوزپلنگ آسیایی در منطقه چاه شیرین شهرستان سمنان، این منطقه به‌عنوان زیستگاه منتخب یوز، در برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد UNEP ثبت‌نشده بود ، تا اینکه بعد از گذشت سال‌ها، محیط‌بانان موفق به ثبت تصویر و کشف زیستگاه جدید یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکارممنوع چاه شیرین سمنان شدند که این رخداد منجر به ثبت این زیستگاه جدید در برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد شد.

اثبات منطقه حفاظت‌شده چاه شیرین به‌عنوان زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد، مزایای زیادی ازجمله بهره‌مندی از حمایت‌های مالی در عرصه بین‌المللی برای حفاظت ازاین‌گونه ارزشمند را به همراه دارد.

جابجایی زیستگاه حیوانات تجربه‌ای ناموفق

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه متأسفانه در طی سال‌های گذشته ردپاهای بسیاری از این حیوان و در این منطقه توسط افراد محلی به‌تناوب گزارش‌شده بود افزود: این در حالی بود که متأسفانه مدرکی دال بر اثبات این ادعا وجود نداشت تا اینکه محیط‌بانان استان توانستند پس از گذشت ۴۰ سال فیلمی از حضور یوزهای ایرانی تهیه و این ادعای کهنه ا ثابت کنند.

امیرعبدوس یادآور شد: بعد از گذشت سال‌ها، چندین فیلم یک‌دقیقه‌ای از یوزپلنگ‌های آسیایی در منطقه چاه شیرین توسط فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و ۲ محیط‌بان تهیه شد و در روز ملی یوزپلنگ ایرانی در نهم شهریورماه امسال از آن رونمایی شد.

وی بابیان اینکه کشف زیست‌گاه یوزپلنگ آسیایی در منطقه چاه شیرین سمنان موجب خوشحالی همه دوستداران محیط‌زیست شد ادامه داد: رهاسازی گونه حیات‌وحش یک منطقه در منطقه‌ای دیگر ریسک و اشتباه است، چراکه حیات‌وحش اجازه زیست گونه‌ای دیگر در قلمرو خود را نمی‌دهند و حیوان کشته می‌شود.

وی با رد شایعه انتقال یوزها به چاه شیرین اظهار کرد: پیش‌ازاین یک‌بار تجربه ناموفق از انتقال یوزپلنگ در کشور را داشتیم  و لذا مرگ یوزپلنگ رهاسازی شده در پارک گلستان ظرف مدت یک ماه نمونه تجربه ناموفق رهاسازی و انتقال این حیوان بود.

وی با اشاره به اینکه این دست شایعات ازجمله انتقال یوزپلنگ به منطقه چاه شیرین سمنان شایعه‌ای در سطح سواد افراد ناآگاه است بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر با اثبات منطقه حفاظت‌شده چاه شیرین به‌عنوان زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد، می‌توان از حمایت‌های مالی در عرصه بین‌المللی برای حفاظت ازاین‌گونه ارزشمند استفاده کرد.

برچسب‌ها