رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: بیشتر درآمد ما در حوزه انرژی است و قطعا بیشترین نیاز فناوری هم در همان زمینه است.

بیشترین نیاز فناوری ما در حوزه انرژی است
به گزارش قدس آنلاین ،  رضا قنبری در خصوص تمرکز پارک علم و فناوری استان بر صنعت نفت و گاز، اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان  به این دلیل بر روی صنعت نفت و گاز متمرکز شده که یک نیاز به وجود آمده است. علم و پژوهش به عنوان ارزان‌ترین، سالم‌ترین و امن‌ترین راه برای رفع یک نیاز به تحرک می‌افتد، در صورتی این موضوع تحقق می‌یابد که محصولی ساخته شود و ما این فرآیند را دانش‌بنیان می‌نامیم.

وی افزود: بیشتر درآمد ما در حوزه انرژی است و قطعا بیشترین نیاز فناوری هم در همان است. شاید این موضوع به‌گونه‌ای باشد که عامه مردم شناخت و آگاهی زیادی ندارند. بنابراین این موضوع در زمان تحریم‌ها بسیار شدید می‌شود.  با جهش علمی‌ای که در ایران اتفاق افتاده است، فناوری و علم تولید شده قابلیت پوشش آن نیاز را دارد. برای برطرف کردن این نیاز، فرآیند زمانی لازم است که تقاضا و عرضه فناوری در کنار هم تحقق پیدا کند. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان عنوان کرد:  فارغ التحصیلان دانشگاهی و صنعتگرانی که به دانش تجهیز شدند، توانایی ساخت محصولات جدید را دارند  که باید این‌ها را به تدریج در کنار یکدیگر قرار دهیم تا همدیگر را پیدا کنند. ظرفیت‌هایی که با این آشنایی انجام گرفت امیدوارم که بتوانیم خرید تضمینی تولید داخل را که بسیار کلیدی و مهم است، رونق دهیم.

قنبری خاطر نشان کرد: اکنون بزرگترین نقطه ضعفی که ما از آن برخوردار هستیم، عدم شناخت است. البته اینگونه نیست که ندانیم در صنعت چه نیازهایی وجود دارد اما فردی که می‌خواهد آن نیاز را مرتفع کند قطعا می‌داند در این زمینه چه پتانسیل‌هایی وجود دارد. توصیه‌ای که به پژوهشگران و فناوران دارم این است که نیازهایی به وجود آمده و هیچ کس در ایران به فکر آن‌ها نیست و باید در این زمینه اقدامات مهمی انجام شود.

وی بیان کرد: داشتن تورهای فناوری تخصصی باعث می‌شود که افراد نیاز خود را اعلام و برای رفع آن تلاش کنند. این موضوع از عهده چند استارتاپ خارج است و باید مجموعه‌ای از شرکت‌ها حضور داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه  «بازدید مدیران از پارک علم و فناوری باعث به وجود آمدن جریان بزرگی در جامعه می‌شود»، اظهار کرد: بزرگترین تاثیر حضور مسئولان در پارک علم و فناوری، فرهنگ استفاده از محصولات دانش بنیان است. تاثیر دیگری که این موضوع به همراه دارد این است که با ظرفیت‌های پارک آشنا می‌شوند. نکته دوم این است که امید به وسیله این مدیران در دل افراد به وجود می‌آید و مشکلات شرکت‌های فناور  به تدریج مرتفع می‌شود و در آینده تاثیر خود را می‌گذارد.

قنبری عنوان کرد: بزرگترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید محصول است و در این زمینه اتفاقات خوبی صورت گرفته است. البته به آن نقطه‌ای که باید برسد، خیلی فاصله دارد اما به طور کلی تا حدودی رضایت‌بخش است.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها