مدیرکل استاندارد استان خراسان رضوی گفت: جرم جعل اسناد دولتی از جمله علامت استاندارد بسیار سنگین است و در هر مرحله اگر به جعل علامت استاندارد پی برده شود به شدت با آن برخورد صورت می گیرد و از ابتدای سال تاکنون ، دو مورد جعل علامت استاندارد د رخراسان رضوی رخ داده است.

تشکیل ۱۲ پرونده برای تولید محصولات فاقد استاندارد/دو مورد جعل علامت استاندارد درخراسان رضوی

علیرضا جمیع در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در حدود ۱۰۰۰نوع کالا و خدمات  که با سلامت و ایمنی مردم در ارتباط هستند مشمول استاندارد اجباری می باشند.

وی تصریح کرد: در مورد کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند ، تولید ، توزیع و عرضه انها بدون علامت استاندارد جرم است و پیگرد قضایی خواهند داشت.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: حدود ۲هزار واحد صنعتی در استان فعالیت دارند که ۲۵۰۰پروانه استاندارد دارند زیرا ممکن است برخی از این کارخانجات دارای دو فرآورده باشند که مشمول استاندارد اجباری باشند و باید برای آنها تاییدیه استاندارد گرفته شود.

جمیع ادامه داد: همچنین کنترل بر جایگاه های CNG برای استاندارد بودن مخازن،شیر ها و سایر موارد، تجهیزات شهر بازی و پارک های آبی، اسانسورها و همه مواردی که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط باشند از وظایف اداره استاندارد می باشد.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه بر اساس بازرسی ها ،هر واحد صنعتی که استاندارد را رعایت نکند به سرعت توقیف خواهد شد، اظهار  داشت: از ابتدای سال تاکنون، ۱۵هزار بازرسی از واحدهای تولیدی استان صورت گرفته است که به برخی از انها تذکر های لازم ارائه شده است و   ۱۲ مورد به دلیل عدم رعایت استاندارد های لازم نیز مورد شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

جمیع افزود: در مورد زمین های بازی در پارک های محلی شهر مشهد نیز که وسایل انها عمدتا از استاندارد های لازم برخوردار نمی باشد به شهرداری اطلاع رسانی صورت گرفته و تاکید شده است که مقصر هر گونه حادثه در این زمین های بازی شهرداری هر منطقه می باشد و  باید در باره مسائل رخ داده شده پاسخگو باشد. شهربازی های بزرگ شهر مشهد نیز عمدتا از استاندارد های لازم برخوردار هستند و در بازرسی ها استاندارد بودن اغلب وسایل انها تایید شده است و آن دسته از وسایلی نیز که استاندارد بودن آنها به تایید نرسیده است پلمب شده اند. همچنین از ۴ پارک آبی که در شهر مشهد وجود دارد تمام تجهیزات آنها که فعال هستند تایید استاندارد را دارا می باشند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون بر اساس بازرسی هایی که از آسانسورهای دستگاه های اجرایی و عمومی استان صورت گرفته است ، بالغ بر ۲۰۰آسانسور به دلیل نداشتن شرایط استاندارد پلمب شده است. سازمان استاندارد خراسان رضوی نیز دارای ۴ اسانسور است که یکی از آنها به دلیل نداشتن استاندارد لازم، پلمب است و از ان استفاده صورت نمی گیرد.

جمیع بیان داشت: استان خراسان رضوی جزو استان های پیشرو در حوزه استاندارد است و در شش ماهه ابتدایی سال جاری رتبه اول صدور مجوز پروانه های استاندارد کشور را دارا می باشد و در رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از حیث شاخص های اقتصادی و عمومی نیز مقام اول را کسب کرده است .

وی افزود:  جرم جعل اسناد دولتی از جمله علامت استاندارد بسیار سنگین است و در هر مرحله اگر به جعل علامت استاندارد پی ببریم به شدت با ان برخورد می کنیم که از ابتدای سال تاکنون ، دو مورد جعل علامت استاندارد د رخراسان رضوی توسط کارگاه های زیر زمینی تولید مواد غذایی رخ داده بود که مورد شناسایی قرار گرفتند و به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به اینکه فرهنگ تولید و مصرف کالای باکیفیت و استاندارد باید در جامعه نهادینه شود، ادامه داد: از شهروندان تقاضا داریم که در خرید موادغذایی و سایرکالاهایی که با سلامت و جان آنها در ارتباط است به استاندارد بودن آن توجه داشته باشند. از طرفی در پایین هر علامت استاندارد یک عدد ده رقمی وجود دارد اگر شهروندان این عدد را به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند، داشتن یا نداشتن اصالت این علامت استاندارد برای آنها ارسال می شود و حتی در صورت نداشتن اصالت استاندارد، کارشناسان سازمان با شهروند تماس گرفته و با کسب اطلاعات از مکان عرضه این کالا به محل مراجعه می کنند.

جمیع افزود: اگرچه کارشناسان این سازمان همواره  در حال بازرسی از شهرک های صنعتی، بازار و مکان های عمومی برای تایید و بررسی استاندارد کالاها و خدمات هستند ، اما متاسفانه گزارش های مردمی در مورد کسب اطلاع از استاندارد بودن یک کالا بسیار پایین است و مردم توجه اندکی به این موضوع که با سلامت آنها در ارتباط است دارند .

     

برچسب‌ها