معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی با تشریح تازه‌ترین اقدامات عمرانی برای تکمیل دو پروژه زائرسرا و زائرشهر رضوی، از پایان عملیات ساخت فاز دوم این پروژه‌ها تا دهه مبارک فجر سال جاری خبر داد.

آخرین خبرها از تکمیل دو پروژه زائرسرا و زائرشهر رضوی

 معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی با تشریح تازه‌ترین اقدامات عمرانی برای تکمیل دو پروژه زائرسرا و زائرشهر رضوی، از پایان عملیات ساخت فاز دوم این پروژه‌ها تا دهه مبارک فجر سال جاری خبر داد.

میزبانی از ۲ هزار و ۵۰۰ میهمان در زائرسرای رضوی

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: عملیات اجرایی پروژه زائرسرای رضوی (واقع در بولوار چمن مشهد) از اواخر سال ۹۵ آغاز و در ابتدای تابستان سال ۱۳۹۷ فاز نخست آن شامل هشت بلوک مشتمل بر ۶ بلوک سوئیتی (در مجموع ۱۲۴ سوئیت) و دو بلوک هیئتی (شامل چهار سالن هیئتی) افتتاح شد.

مهندس اکبری افزود: در فاز یک زائرسرای رضوی با توجه به تعداد سوئیت‌ها و تعداد سالن‌های افتتاح شده، ظرفیت پذیرش حدود ۹۰۰ نفر امکان‌پذیر شد؛ با پیگیری‌های انجام شده از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۷ اقدامات اجرایی مربوط به فاز ۲ این پروژه هم آغاز شد.

این مقام مسئول ادامه داد: این اقدامات مربوط به ساخت ۱۰ بلوک سوئیتی و دو بلوک هیئتی بود که در اواسط تابستان سال جاری، ۶ بلوک از واحدهای سوئیتی فاز ۲ زائرسرای رضوی شامل ۱۵۰ سوئیت تکمیل و به حوزه بهره‌بردار یعنی مؤسسه موقوفه زائر رضوی، تحویل داده شد.

معاون فنی وعمران موقوفات تصریح کرد: در حال حاضر مجموع سوئیت‌های تحویل داده شده در فاز اول و دوم زائرسرای رضوی، ۲۷۴ سوئیت است که امیدواریم تا دهه مبارک فجر سال جاری، چهار بلوک باقی مانده به همراه واحدهای هیئتی فاز دوم، یعنی ۱۰۰ سوئیت و چهار سالن هیئتی هم پس از اتمام، تحویل مؤسسه موقوفه زائر رضوی به عنوان حوزه بهره‌بردار شود.

مهندس اکبری بیان کرد: با توجه به تعداد واحدهای تحویل داده شده در فاز اول و دوم این پروژه، ظرفیت زائرسرای رضوی در حال حاضر حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر است که با اتمام عملیات ساختمانی و عمرانی مربوط به فاز دوم تا دهه فجر امسال، ظرفیت پذیرش نهایی زائران در واحدهای سوئیتی و هیئتی زائرسرای رضوی، در مجموع به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

وی به ساخت واحدهای جانبی در این پروژه هم اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای این پروژه، عملیات اجرایی ساختمان‌ اداری، ساختمان پذیرش، رستوران و نمازخانه این پروژه به عنوان فضاهای خدماتی هم اکنون در دست اجراست که امیدواریم این بخش از پروژه هم تا پیش از پایان سال ۱۳۹۸ به اتمام و بهره‌برداری رسد.

این مقام مسئول عنوان کرد: عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه در سال جاری با حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی و قائم مقام ایشان، از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

وی متذکر شد: عملیات ساختمانی و اجرایی فاز اول این پروژه هم با موفقیت و ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به پایان رسیده و فقط عملیات عمرانی مربوط به بخشی از فاز دوم و ساختمان‌های جانبی این پروژه باقی مانده که هم اکنون در حال اجراست.

اقامت ۶ هزار نفر در زائرشهر رضوی

مهندس اکبری در مورد ساخت پروژه زائرشهر رضوی هم گفت: آمار نشان می‌دهد سالانه حدود ۶۵ درصد از تعداد کل زائران، با وسیله نقلیه شخصی به مشهد می‌آیند که از این میزان حدود ۷۰ درصد آن‌ها با وسیله نقلیه خود از بزرگراه باغچه- مشهد، کمتر از ۳۰ درصدشان از بزرگراه قوچان و مقدار کمی از آن‌ها هم از محور سرخس وارد شهر مشهد می‌شوند.

وی ادامه داد: بر همین اساس و پس از بررسی عوامل مؤثر در مکان‌سنجی ساخت پروژه زائرشهر رضوی، زمین و محل ساخت این پروژه در مکان فعلی آن واقع در شهرک طرق و در نزدیکی بزرگراه باغچه به مشهد با موافقت تولیت سابق آستان قدس رضوی مورد انتخاب قرار گرفت.

معاون فنی و عمران موقوفات تأکید کرد: عملیات اجرایی پروژه زائرشهر رضوی در تابستان ۱۳۹۵ آغاز و بخشی از فاز اول آن شامل سه بلوک سوئیتی دارای ۷۵ سوئیت در تابستان سال ۱۳۹۶ به اتمام و بهره‌برداری رسید.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اقدامات اجرایی انجام شده تا پایان سال ۱۳۹۷، تعداد ۲۰ بلوک از واحدهای سوئیتی پروژه و سه بلوک از واحدهای هیئتی(شامل ۶ سالن) نیز تا پایان سال ۹۷ برای بهره‌برداری به پایان رسید و در اختیار حوزه بهره‌بردار یعنی مؤسسه موقوفه زائر رضوی قرار گرفت.

مهندس اکبری افزود: با توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی و قائم مقام ایشان، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تسریع در روند عملیات اجرایی باقیمانده این پروژه، خوشبختانه باقیمانده واحدهای سوئیتی فاز اول پروژه زائرشهر رضوی شامل هشت بلوک و مشتمل بر ۲۰۰ سوئیت در اواسط تابستان سال ۱۳۹۸، با موفقیت به اتمام رسید و تحویل حوزه بهره‌بردار شد.

وی بیان کرد: سوئیت‌های فاز اول این پروژه شامل ۷۰۰ سوئیت با ظرفیت حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر و ۶ سالن هیئتی با ظرفیت حدود ۶۰۰ نفر و در مجموع افزون بر ۴ هزار نفر ظرفیت این فاز بوده که در تابستان سال جاری با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام و بهره‌برداری رسید و با استقبال زائران هم مواجه شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده در مورد فاز دوم این پروژه، ۶ بلوک از واحدهای سوئیتی مشتمل بر ۱۵۰ سوئیت تا پایان تابستان سال جاری تکمیل و برای راه‌اندازی در اختیار حوزه بهره‌بردار قرار گرفت و ان‌شاءالله حداکثر ظرف یک ماه آینده (تا پایان آبان ماه ۹۸) چهار بلوک دیگر از فاز دوم مشتمل بر ۱۰۰ سوئیت نیز تحویل مؤسسه موقوفه زائر رضوی به عنوان حوزه بهره‌بردار می‌شود که در مجموع واحدهای سوئیتی تحویل شده به ۹۵۰ سوئیت خواهد رسید.

معاون فنی و عمران موقوفات در مورد بقیه واحدهای فاز دوم پروژه زائرشهر رضوی نیز گفت: امیدواریم سه بلوک هیئتی فاز دوم این پروژه مشتمل بر ۶ سالن به ظرفیت حدود ۶۰۰ نفر هم تا دهه مبارک فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد و با بهره‌برداری از واحدهای سوئیتی و سالن‌های هیئتی فاز دوم، در مجموع ظرفیت پذیرش فاز اول و آن بخش از فاز دوم که تا دهه مبارک فجر سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد به طور همزمان به بیش از ۶ هزار نفر خواهد رسید.

وی همچنین در مورد عملیات اجرایی ساختمان‌های خدماتی پروژه زائرشهر رضوی اظهار کرد: این ساختمان‌های خدماتی شامل میهمانسرا و نمازخانه پروژه مربوط به فاز اول و دوم و سایر مجموعه‌های خدماتی مورد نیاز بوده که هم اکنون در دست اجراست و ان‌شاءالله تا پایان سال ۹۸ بخش عمده‌ای از واحدهای مزبور برای بهره‌برداری در اختیار زائران محترم قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول یادآور شد: برای رفاه حال زائران محترم علاوه بر خدماتی از قبیل فضای سبز مناسب و محل پارک خودرو، چهار محل هم برای تفریح و بازی کودکان به عنوان یک شهر بازی کوچک، تجهیز و در حال بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم این پروژه هم اکنون از پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد برخوردار است، افزود: زیربنای واحدهای ساخته شده و در دست ساخت شامل واحدهای سوئیتی، هیئتی و ساختمان‌های جانبی در کل پروژه زائرشهر رضوی افزون بر ۱۴۰ هزار مترمربع است.

کاهش سرگردانی زائران در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر

معاون فنی و عمران موقوفات یادآور شد: مبانی طراحی فضاها در زائرسرای رضوی و به خصوص در زائرشهر رضوی به گونه‌ای است که زائران محترم از امکان پارک خودرو شخصی برخوردار بوده و زمینه تشرف به حرم مطهر رضوی با وسایل نقلیه عمومی مستقر در مجموعه زائرسرا و زائرشهر رضوی نیز فراهم است که این عامل تأثیر بسیار زیادی در کاهش بار ترافیکی شهر مشهد، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش سرگردانی زائران در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر و... دارد.

وی همچنین در مورد انتخاب محل پروژه زائرشهر رضوی تأکید کرد: همان گونه که بارها اشاره شده، با عنایت به موارد مزبور این پروژه دارای محاسن دیگری از جمله تسهیل در دسترسی به مبادی ورودی شهر مشهد از طرف بزرگراه باغچه- مشهد، تأمین سرانه فضای سبز مناسب و ایجاد فضای مفرح برای خانواده‌های زائران، استفاده از شرایط آب و هوایی مناسب با توجه به محل شناسایی شده برای زائرشهر و شرایط مناسب برای دسترسی به بزرگراه‌های اصلی برای استفاده از سایر فضاهای گردشگری شهر مشهد(مانند دسترسی از بزرگراه شهید کلانتری برای عزیمت به مناطق ییلاقی از جمله طرقبه، شاندیز و...) عدم ورود به داخل شهر و... است.

مهندس اکبری یادآور شد: زائران محترم برای استفاده از واحدهای سوئیتی و هیئتی زائرشهر رضوی و امکانات زائرسرای رضوی می‌توانند به سایت مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی مراجعه کنند.

برچسب‌ها