خوزستان- گذرگاه مرزی و بین‌المللی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و هم‌چنین گذرگاه شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی هستند که خود را برای بازگشت زائران از اربعین حسینی آماده کرده‌اند.

گذرگاه های چذابه و شلمچه مملو از  ازدحام زائران/کمبودی برای وسایط نقلیه نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حال حاضر خدمات‌رسانی موکب‌ها و اتوبوس‌های مسافری در پایانه مرزی چذابه به زائران اربعین حسینی بیشتر شده و تردد روان است.

گفتنی است  تاکنون تردد ۵۶۰ هزار نفر از پایانه مرزی چذابه به ثبت رسیده که بیش از ۲۱۵ هزار نفر از طریق این گذرگاه به کشور بازگشتند.

در حال حاضر در روزهای اخیر ورود زائران نسبت به خروج آن‌ها از کشور بیشتر است و اتوبوس‌های مسافری مستقر در پایانه مرزی چذابه لحظه‌به‌لحظه در حال تکمیل و انتقال زائران به استان‌های موردنظر به‌سرعت انجام می‌شود .

موکب‌های مستقر در پایانه مرزی چذابه نیز به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین بوده و در زمینه تأمین مواد غذایی  به‌ویژه آب آشامیدنی هیچ کمبودی احساس نمی‌شود.

آماده‌سازی امکانات اسکان و پذیرایی

در همین راستا استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران از آماده‌سازی و تهیه امکانات موردنیاز ازجمله محل اسکان و پذیرایی در این دو گذرگاه خبر داد و گفت: در هر ۲ مرز شلمچه و چذابه شهرستان خرمشهر، بستان و دشت آزادگان و اندیمشک امکانات لازم برای استراحت،وسایل سرمایشی ، آب و غذا فراهم‌شده است.

غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰  موکب مردمی از میدان مقاومت خرمشهر تا پایانه مرزی شلمچه مستقرشده و به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند افزود: موج بازگشت زائران از ۲ مرز چذابه و شلمچه رو به افزایش است لذا باید امکانات لازم را برای خدمت‌رسانی به این زائران به کار گرفت.  و رضایت زائران را جلب کرد.

وی گفت: در همین راستا تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین حسینی در مسیر برگشت خوزستان مهیا شده است و  در ۲ مرز شلمچه و چذابه مشکل خاصی نداریم.

وی بیان کرد: ناوگان حمل‌ونقل برای انتقال زائران به شهرها و استان‌های کشور پیش‌بینی‌شده و انتقال زائران از مرزها به مراکز استان طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رود.

شریعتی ضمن توصیه به زائران اربعین حسینی که وارد کشور می‌شوند گفت: زائرانی که با خودروی شخصی و یا با اتوبوس‌ها به‌صورت کاروانی به سفر زیارت کربلا مشرف شدند در هنگام بازگشت قبل از حرکت به سمت مقصد خود یک یا ۲ روز استراحت کنند تا شاهد حوادث ناگوار در جاده‌ها نشویم.

مشکل وسایل نقلیه وجود ندارد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان نیز با اشاره به برخی از شایعات در فضای مجازی مبنی بر کمبود وسایل نقلیه بیان کرد: تمهیدات لازم برای ورود و خروج زائرین انجام‌شده است تا بدون معطلی وارد کشور شوند .

بهرامی نیا ابراز کرد: طی ۱۸ روز اخیر تعداد ۹۷۴ هزار و  ۸۵۳ نفر از ۲ مرز شلمچه و چذابه خوزستان به کشور واردشده و یک‌میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۶۹ نفر از این دونقطه مرزی به عراق رفته‌اند .

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان خاطرنشان کرد : زائران هیچ‌گونه عجله‌ای برای خروج و ورود از کشور نداشته باشند و با مدیریت صحیح سفر خود ، در طول سفر با مشکل برخورد نکنند .

بهرامی نیا اظهار داشت :خارج از پایانه اتوبوس‌های لازم برای جابجایی زائران تا مقصد و پارکینگ به‌صورت ۲۴ ساعته برقرار است تا از این طریق زائران به مقصد خود برسند.  

آمادگی آبادان و خرمشهر  برای پذیرایی

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین مستقر در مرز شلمچه نیز بابیان اینکه بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه شتاب گرفته است گفت: با توجه به اینکه موج بازگشت زائران از سفر کربلا افزایش چشم‌گیری داشته تمام امکانات لازم اعم از اسکان و تغذیه برای زائران فراهم‌شده است.

مکی یازع با اشاره به اتوبوس‌های مستقر در پایانه شلمچه برای انتقال زائران بازگشته از سفر کربلا به استان‌های مختلف کشور گفت: تعدادی از این اتوبوس‌ها زائران را به‌صورت رایگان از پایانه مرزی شلمچه به اهواز منتقل می‌کنند.

وی هم‌چنین از فعالیت ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور کویت برای انتقال زائران اربعین حسینی از شلمچه عراق تا نجف اشرف خبر داد و گفت: علاوه بر این ۲۳۰ دستگاه اتوبوس از ایران به‌صورت شبانه‌روزی زائران اربعین حسینی را در مسیر شلمچه عراق تا نجف اشرف و مسیر برگشت جابه‌جا می‌کنند.

وی ادامه داد: برای استراحت و اسکان زائران علاوه بر موکب‌های شلمچه در شهرهای آبادان و خرمشهر نیز محل اسکان مهیا شده است.

یازع در خصوص خدمات ارائه‌شده به زائران کربلا در شلمچه عراق نیز گفت: روزانه ۴۰ هزار بطری آب بسته‌شده به‌وسیله ۲ دستگاه تریلر به شلمچه عراق ارسال می‌شود.

برچسب‌ها