گیلان- فرماندار شهرستان رشت با اشاره به ظرفیت‌های ملی و استانی برای حل مشکل پسماند در سراوان، گفت: غفلت و قصوری که در گذشته برای تخلیه زباله در دل طبیعت به وجود آمد ما را وارث وضعیت موجود کرد، اکنون یک اراده ملی برای حل مشکل پسماند در سراوان ایجاد شده است.

زباله های سراوان میراث سوء مدیریت در گذشته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی فرمانداری رشت ،میرشمس مومنی‌زاده در خصوص روند احداث تصفیه خانه شیرآبه در سایت سراوان و اقدامات اخیر جهت رفع معضل پسماند در منطقه، اظهار کرد: علاوه بر زباله شهرستان رشت، زباله شهرهای فومن، صومعه سرا و ماسال طبق قرارداد با شهرداری رشت جهت بازیافت به کارخانه کود آلی در لاکان منتقل می‌شوند.

وی افزود: در شهرستان رشت هم از ۳۰ سال قبل به دلیل دفن غیر اصولی و غیربهداشتی زباله در سراوان، مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم منطقه ایجاد کرده و دستگاه‌های اجرایی خصوصا شهرداری هم در این قضیه درگیر شده است.

مومنی‌زاده گفت: دفن غیربهداشتی زباله در سایت سراوان آب‌های سطحی و زیرزمینی، مزارع، تالاب و دریا را آلوده کرده است و به همین جهت تبدیل به یک دغدغه اصلی شده که در اولویت امور قرار دارد لذا بنابر تاکیدات استاندار، مدیران اجرایی باید از همه ظرفیت‌های ملی و استانی برای حل این مشکل بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی معضل پسماند در سایت سروان سه هدفگذاری در دستورکار قرار گرفت، تصریح کرد: اولین اقدام شن ریزی و سم پاشی بود که توسط همکاران شهرداری انجام گرفت تا فضای عمومی محیط از جهت بو و وجود حشرات موذی برای ساکنین منطقه قابل تحمل شود، راه اندازی تاسیسات تصفیه خانه شیرآبه دومین اقدام در حال انجام است، سومین اقدام که باید انجام گیرد راه اندازی زباله سوز در سایت زباله است.

مومنی‌زاده با اشاره به اینکه ۳۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی به شهرداری رشت در جهت حل مشکل پسماند و تاسیس زباله سوز کمک شده است، گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیز به پسماند استان‌های شمالی اختصاص یافته که با پیگیری استاندار و مساعدت دکتر نوبخت، ۵۰ میلیارد تومان به شهرستان رشت اختصاص یافت.

فرماندار رشت اضافه کرد: در سفر سال گذشته رئیس جمهور به گیلان، حل مشکل پسماند اولین مطالبه مدیران استانی بود که  ۲۳۰ میلیارد تومان هم از این محل اختصاص پیدا کرده و امیدواریم بتوانیم با جذب این اعتبار هر چه سریعتر معضل پسماند را در سطح شهرستان برطرف کنیم.   

برچسب‌ها