وزیر دفاع پیشین سودان جزئیاتی را از ارسال دلارهای «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی برای «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور افشا کرد.

جزئیات محموله دلارهای ارسالی بن سلمان برای البشیر

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عبدالرحیم محمد حسین» وزیر دفاع پیشین سودان روز شنبه (دیروز) به عنوان شاهد در هشتمین جلسه دادگاه عمر البشیر حاضر شد و به بیان شهادت خود پرداخت.

محمد حسین که تا سال ۲۰۱۵ به مدت نُه سال منصب وزیر دفاع سودان را بر عهده داشت، گفت که از اینکه البشیر مبالغ مالی از بن سلمان دریافت کرده، اطلاع داشته است اما نمی‌داند این مبلغ چگونه و کجا هزینه شده است و دلیل اینکه این پول‌ها خارج از کانال رسمی به دست البشیر رسیده است، محاصره تحمیلی آمریکا بر بانک‌های سودان است.

طبق گزارش خبرگزاری سودان (سونا)، محمدحسین گفت که به عنوان وزیر دفاع می‌داند که البشیر در مواقع ضرورت که موضوع به امنیت ملی مربوط می‌شد، مجبور بود از اقدامات مالی و محاسباتی عبور کند.

وی افزود که رئیس‌جمهور مسئول مستقیم امنیت ملی، دفاع، روابط بین‌المللی و نظارت بر همه وزرا و مأموریت‌های دولتی است و رئیس‌جمهور اقدامات زیادی را در این باره انجام داده است.

او که پیش از این منصب وزیر کشور را بر عهده داشت، افزود که به دلیل نزدیکی به البشیر می‌داند که محمد بن سلمان با یک هواپیمای ویژه پول‌هایی را برای البشیر ارسال کرده و او از طریق «حاتم حسن بخیت» مدیر دفتر پیشین البشیر آن را دریافت کرده است.

وزیر دفاع پیشین سودان تشریح کرد که روابط خارجی وظیفه رئیس‌جمهور و مسئولیت مستقیم او بود اما محاصره تحمیلی آمریکا بر سودان و ممنوعیت تعامل بانک‌های آمریکایی با بانک‌های سودانی باعث شده بود که آن‌ها به استفاده از چمدان دیپلماتیک که عمدتا برای پرداخت حقوق وابسته‌گان نظامی استفاده می‌شود، روی آورند.

عبدالرحیم همچنین گفت که رئیس‌جمهور کارهای زیادی انجام داده که اگر آن را افشا کند به امنیت ملی کشور ضربه می‌زند.

اواخر آگوست گذشته البشیر در جلسه دادگاه گفت که شخصا ۲۵ میلیون دلار از بن سلمان دریافت کرده و به دلیل آنکه نام بن سلمان افشا نشود از سپرده‌گذاری این مبلغ در بانک سودان خودداری کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها