مدیرسلامت زائران استان خراسان رضوی گفت: در ایام دهه پایانی ماه صفر همه بیمارستان‌های استان در حالت آماده باش خواهند بود.

آماده‌باش بیمارستان‌های خراسان رضوی  در دهه پایانی صفر/زائران بابرنامه سفرکنند

به گزارش قدس آنلاین، سید مرتضی احتشام‌فر با بیان اینکه برنامه‌ ریزی‌های خوبی در حوزه بهداشتی و درمانی برای زائران در دهه پایانی ماه صفر در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این ایام کلیه بیمارستان‌های خراسان رضوی در آماده باش کامل هستند، با دستور رئیس دانشگاه امکان مرخصی برای کادر و پرسنل بیمارستان‌ها وجود ندارد لذا آماده خدمت رسانی در سطح کل استان هستیم.

وی در خصوص جزئیات این خدمات بهداشتی و درمانی، افزود: مراکز بهداشتی و درمانی زیادی در ایام دهه پایانی صفر در طول مسیر جاده‌های مواصلاتی به مشهد و در خود شهر فعال هستند. در حال حاضر ۶۸ بیمارستان با میانگین ۱۰ هزار تخت، بیش از ۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی، ۲۱۲ درمانگاه شبانه روزی و ۳۰۰ تیم بازرسی که وظیفه نظارت بر سلامت اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی را دارند، در ایام دهه پایانی صفر به زائران و مجاوران ارائه خدمت خواهند  کرد.  

مدیر سلامت زائرین خراسان رضوی تصریح کرد: پایگاه‌های درمانی که به بیماری‌هایی مانند دیالیز، هاری، سالک ارائه خدمت می‌کنند در این ایام به‌طور ویژه فعال هستند. پنج پایگاه مرزی، ۱۰۱ پایگاه اورژانس شهری، ۱۲۷ پایگاه اورژانس جاده ای، ۲۵۳ آمبولانس با بیش از هزار نیروی فنی، هشت موتور آمبولانس در اطراف حرم مطهر، چهار پایگاه درمان هوایی در مشهد، سبزوار، گناباد و نیشابور در دهه پایانی صفر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه طی جلسات متعدد با همکاران تمام مراکز و ایستگاه‌ها شناسایی شده و تحت  کنترل هستند، ابراز کرد: ۵۳ مرکز دیالیز با حدود ۷۰۰ تخت ، ۲۰ مرکز داندانپزشکی، ۶۴ آزمایشگاه در سطح استان و ۱۴۶ داروخانه در مشهد و ۲۱۲ درمانگاه به طور شبانه روزی در این ایام فعال خواهند بود داروخانه‌های اطراف حرم مطهر رضوی نیز در صورت تمایل با کسب مجوز می‌توانند ارائه خدمت شبانه روزی داشته باشند.

احتشام‌فر با تأکید بر اینکه بخشی از مراقبت‎های درمانی و بهداشتی به خود زائران و بخشی به ارائه دهنده‌ خدمات در موکب‌ها و مراکز بر می‌گردد، گفت: زائران با برنامه ریزی سفر خود را آغاز کنند، شرایط آب و هوایی را در نظر داشته باشند، تا حدامکان از کوله پشتی استفاده کنند، زائرانی که بیماری‌های مزمن دارند داروهای خود را همراه خود داشته باشند.

دبیر کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به نکات بهداشتی و ایمنی، اظهار کرد: زائران باید لباس و کفش‌های  مناسب، دفترچه بیمه به همراه داشته باشند. ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تا حد امکان در شب رانندگی نکنید و به استراحت بپردازید، حین‌ انتخاب مکان اسکان مناسب از مواد غذایی که دارای فساد پذیری کمتری است استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه زائران حتما از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند، افزود: زائران به نکات بهداشتی توجه ویژه‌تری کنند تا در سلامت کامل بتوانند زیارتی مقبول داشته باشند.

احتشام‌فر با اشاره به اینکه باید به چشم خانواده به یکدیگر نگاه کنیم، گفت: زائران اهمیت حفظ محیط زیست را فراموش نکنند، راهپیمایی‌هایی همچون پیاده روی اربعین و دهه پایانی صفر، نشان دهنده شخصیت ما و جامعه است، لذا به محیط زیست توجه داشته و تمام افراد در حفظ آن کوشا باشند.

دبیر کمیته بهداشت و سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت پایگاه‌های بهداشتی و درمانی شروع شده و  تا ۹ آبان ماه ادامه دارد، ادامه داد: پیک فعالیت این پایگاه‌ها از پنجم تا هفتم آبان ماه است، برنامه ریزی‌های خاصی برای این سه روز تدارک دیده شده است.

مدیرسلامت زائران خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۴۱۰ مدرسه در هفت ناحیه مشهد با حدود سه هزار و ۵۳۵ کلاس برای اسکان موقت زائرین در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین پایگاه اهدای خون در اطراف حرم مطهر در این ایام فعال هستند و علاقه مندان می‌توانند اهدای خون داشته باشند.

وی در رابطه با آمار مراجعه زائرین در حوزه خدمات درمان در سال گذشته، افزود: سال گذشته، در ایام دهه پایانی صفر، در حوزه درمان حدود ۹۰ هزار نفر به بیمارستان ها مراجعه کردند، بیش از ۲۳هزارو ۵۶۹ نفر در بیمارستان بستری و ۱۹ هزارو ۵۵۷ نفر جراحی شدند.در حوزه آمار مربوط به زائرین نیز در سال گذشته بیش از هشت هزار مراجعه به اورژانس، دوهزارو ۲۳۷ بیمار بستری و بیش از چهار هزار زائر در دهه پایانی صفرتحت عمل جراحی قرار گرفتند.

احتشام‌فر گفت: زائران و مجاوران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه عدم رعایت بهداشت و قوانین در مراکز مختلف با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند.

منبع: مهر 

برچسب‌ها