معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور دیروز در سفری به مشهد از شرایط و توانمندی‌های علمی خراسان رضوی بازدید کرد.

ثمرات قابل توجه علمی برای خراسان رضوی

هاشم رسائی‌فر/

 معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور دیروز در سفری به مشهد از شرایط و توانمندی‌های علمی خراسان رضوی بازدید کرد.

سورنا ستاری در حاشیه یکی از این بازدیدها در پاسخ به پرسش روزنامه قدس مبنی بر وضعیت علمی و تحقیقاتی استان در قیاس با سایر استان‌های کشور گفت: خراسان رضوی در مقایسه با بقیه کشور رتبه سوم یا چهارم را دارد که این شرایط نسبت به گذشته رشد قابل قبولی داشته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین در خصوص برنامه سفرش به مشهد اظهار کرد: در این سفر بازدیدها و جلسات خوبی برگزار کردیم که یکی از مهم‌ترین جلسات با تولیت محترم آستان قدس رضوی بود که به اعتقاد من ثمرات قابل توجهی در پی خواهد داشت؛ چرا که آستان قدس رضوی به عنوان جایگاه و پایگاهی که به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان توجه دارد پایه‌ها و بنیان قوی در این موضع دارد که با وجود توجه خوبی که تولیت محترم چه در دوره گذشته و چه اکنون به این بحث دارند می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی برای استان و کشور باشد.

ستاری در ادامه افزود: در خراسان رضوی در حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعالیت دارند که توانسته‌اند خدمات قابل توجهی ارائه نمایند و این امیدواری وجود دارد که در آینده این تعداد رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی در مورد خدماتی که معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور به نخبگان و شرکت‌های دانش ارائه می‌کند، گفت: در حال حاضر در حدود ۱۵۰ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود که بنا به فعالیتی که شرکت‌ها دارند متنوع است؛ تنها در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت‌ها ارائه شده که به جز تسهیلاتی بوده که صندوق نوآوری داده است.

• رونمایی از یک داروی جدید دامی در فریمان

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در مراسم رونمایی از داروی جدید شرکت داروسازی نصر فریمان گفت: سرمایه‌گذاری و حمایت از فعالان در حوزه غذا و دارو به ویژه داروهای دامی از اولویت‌های جدی این معاونت است.

وی افزود: با توجه به بالا بودن میزان واردات و وابستگی در حوزه داروهای دامی و غذا ضرورت دارد سرمایه‌گذاری در این حوزه تحت حمایت بیشتری قرار گیرد. حوزه داروهای دام و طیور حوزه‌ای فوق‌العاده درآمدزاست و هر گونه فعالیت در این حوزه می‌تواند به بهره‌وری اقتصادی منجر شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت حل مشکلات شرکت‌های داروسازی عنوان کرد: شرکت داروسازی نصر فریمان جزو شرکت‌های مهم در کشور است و می‌تواند موجب رشد اقتصادی در فریمان شود.

در پایان این مراسم از داروی «نانوامولوسیون» تزریقی دامی طولانی اثر ویتامین AD۳E تولید شرکت داروسازی نصر فریمان توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همچنین پس از بازدیدی که از عملیات اجرایی پروژه «کارخانه نوآوری» شهرداری مشهد داشت، گفت: بازسازی بافت‌های فرسوده شهری برای فراهم کردن بستر اجرایی ایده‌های نوآورانه و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در آن یک مدل توسعه موفق است.

ستاری افزود: ایده بازسازی بافت‌های فرسوده و اختصاص آن به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در مشهد، ایده موفقی است که بسیاری از شهرها از آن الگو خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: ایده بازسازی بافت‌های فرسوده برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای نوآور می‌تواند در سایر نقاط فرسوده شهر مشهد و سایر شهرهای ایران اجرایی شده و توسعه یابد.

معاون رئیس‌جمهوری بازسازی بافت‌های فرسوده و اجرای طرح‌های نوآورانه در آن را یک مدل توسعه دانست و گفت: ایجاد شهر نوآور یا هوشمند با چنین مدل توسعه‌ای تحقق می‌یابد.

برچسب‌ها