انتقال بمب‌های هسته‌ای آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه به موضوع بحث‌برانگیزی در محافل سیاسی واشنگتن تبدیل شده است.

جنجال بر سر انتقال بمب‌های هسته‌ای آمریکا از ترکیه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، بررسی امکان انتقال بمب‌های هسته‌ای آمریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه، باعث بحث‌هایی در واشنگتن شده است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الحدث در واشنگتن گفت: اطلاعات سری مربوط به اقدام آمریکا در نگهداری حدود ۵۰ بمب هسته‌ای در پایگاه اینجرلیک ترکیه، برملا شده است. آمریکا سلاح‌های هسته‌ای در کشورهای مختلف عضو ناتو نگهداری می‌کند، اما بحران‌های پی در پی بین واشنگتن و آنکارا از جمله بر سر عملیات نظامی در شمال سوریه و خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه، مقامات آمریکایی را به فکر انتقال سلاح‌های هسته‌ای از ترکیه، انداخته است.

«کینگستون ریف» عضو جمعیت منع اشاعه سلاح در واشنگتن به الحدث، گفت: ”سلاح‌های هسته‌ای در ترکیه دیگر نقش بازدارنده یا اطمینان دادن به متحد را ایفا نمی‌کند. این سلاح‌ها در پایگاهی نزدیک منطقه جنگی، نگهداری می‌شود. ترکیه متحدی است که آمریکا در مقایسه با گذشته اعتماد کمتری به آن دارد و خطر نگهداری سلاح هسته‌ای در ترکیه، بیشتر از فواید آن است.

خطر انتقال سلاح‌ها از پایگاه اینجرلیک، مربوط به واکنش اردوغان است. آیا این اقدام باعث نزدیک‌تر شدن او به روسیه خواهد شد؟ آیا این اقدام باعث خواهد شد او تمایل بیشتری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای پیدا کند؟“در ادامه این گزارش آمده است: اما رئیس جمهور آمریکا در مورد وضع سلاح‌های هسته‌ای این کشور، نگران به نظر نمی‌رسد. در یک تحول دیگر که برای گروه‌های طرفدار منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای نگران کننده است، رئیس جمهور ترکیه می‌گوید خواهان قدرت نظامی هسته‌ای است. اگر ترکیه واقعا در این باره تلاش کند، نخستین عضو ناتو خواهد بود که از توافقنامه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای خارج می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها