زنجان- معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی  استان زنجان گفت: سال گذشته ۴۷ هزار و ۵۳۵ کودک تحت غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند.

طی سال گذشته ۷۷ درصد کودکان ۳ تا ۶ سال  غربالگری تنبلی چشم شدند

به گزارش خبرنگار قدس انلاین: گل نساء آقامحمدی معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی  استان زنجان در نشست خبری روز سه شنبه با اشاره به  طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله گفت : برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی با هدف ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان ، پیشگیری از نابینایی و مداخله به هنگام ، در پایگاه های دایمی و غیردایمی جهت کودکان ۳تا ۶ سال در سطح استان برگزار می گردد  و نزدیک به ۶۳ هزار کودک زنجانی غربالگری بینایی می شوند.

آقا محمدی با اشاره به اینکه این برنامه در سه سطح غربالگری اولیه و در موارد مشکوک ارجاع به اپتومتریست و چشم پزشک از اول آبان تا ۱۵ آذر اجرا می گردد ، تصریح کرد : در سال گذشته ۱۹۴ کودک کمک هزینه دریافت عینک و ۴ کودک نیازمند نیز کمک هزینه جراحی دریافت کردند .

وی با تاکید به پوشش ۸۰ درصدی گروه هدف اضافه کرد: از اول آبان  سال جاری ۱۵۸  مهد کودک تحت نظارت بهزیستی استان زنجان ، ۱۴ پایگاه دائمی و ۷۳ پایگاه غیر دائمی و ۲۴۵ پایگاه ثابت  در استان زنجان آماده غربالگری و سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال هستند.

وی گفت: سال گذشته ۴۷ هزار و ۵۳۵ کودک تحت غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند که از این تعداد ۳ هزار و ۱۵۵ کودک مشکوک به اپتومتریست ارجاع داده شد و ۲ هزار و ۱۶۱ کودک اقدامات درمانی انجام شده است .

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه چه تعداد از  جمعیت هدف طی سال جاری  تحت پوشش این طرح قرار گرفتند گفت: در مناطق شهری  ۷۷ درصد جمعیت مورد نظر تحت پوشش قرار گرفت و با اعزام تیم های سیار به مناطق روستایی و صعب العبور پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری کودکان حاصل شده است.

 آقا محمدی در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح مدیریت مورد در خصوص معتادین بعنوان پایلوت در استان زنجان تا پایان سال جاری خبر داد ویاد اور شد: طبق امار عود تا ۹۵ درصد اتفاق می افتد و برای پیشگیری از سوئ مثرف مواد مخدر طرح مدیریت مورد را در استان اجرا خواهیم کرد و در این راستا مددکار به بازگشت دوباره فرد بهبود یافته به دامان اعتیاد جلوگیری خواهد کرد.

 معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی  استان زنجان با اذعان به اینکه بیشترین عود طی شش ماه بعد از پاکی اتفاق می افتد گفت:این طرح با هدف شناسایی نیارها و اولویت بندی آتها، ایجاد شبکه اجتماعی برای افراد در حال درمان و بهبود بخشیدن و ایجاد محیط امن و جامعه پذیری اجرا می شود.

آقا محمدی از اسکان قریب به ۶۰نفر در مرکز سر پناه مجموعه بهزیستی خبرداد و گفت: اولویت اسکان در این مجموعه با معتادین کارتن خواب است.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها