شیراز- فرونشست یکی از پدیده‌هایی است که به‌تازگی در بسیاری از مناطق مختلف کشور موجب ایجاد خسارات در ابنیه‌ها و تأسیسات فنی شده است .

«فرونشست» ساکنان «کوه سفید» را از خانه‌هایشان بلند کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها:هرچند که تاکنون تصاویر بسیاری از ایجاد فرو چاله‌های بزرگ در میانه دشت‌های خاکی از رسانه‌ها به نمایش گذاشته‌شده است اما به نظر می‌رسد هنوز این پدیده آن‌طور که باید توسط مردم، کشاورزان و مسئولان جدی گرفته نشده است و شاید تنها افرادی که به‌خوبی این مشکل را باپوست و جان خود درک می‌کنند اهالی روستای کوه سفید داراب باشند که براثر این پدیده مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

برداشت بی‌رویه آب و کشیدن شیره جان طبیعت با عمیق کردن چاه‌ها حالا به‌طور ملموس مضرات خود را در داراب واقع در استان فارس نمایان است.

در بخش جنت و در روستای کوه سفید فرونشست زمین باعث ایجاد شکاف در دیوار منازل و ساختمان‌ها شده و خواب را از چشم روستائیان گرفته است تا آنجائی که بسیاری از اهالی فرار را برقرار ترجیح داده و از این مکان مهاجرت کردند.

ازآنجاکه خشم طبیعت قابل به تفکیک ارزش‌ها نیست متأسفانه این فرونشست به سمت بنای تاریخی «دارابگرد» به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای گلی جهان درحرکت است و شکافی را نیز در این اثر تاریخی ایجاد کرده است.

دیوارهای ترک برداشته در این روستا و شکاف‌های ایجادشده در بناها و زمین به‌گونه‌ای است که مرکز مطالعات و اکتشافات معدنی و زمین‌شناسی به‌صراحت اعلام کرده که این روستا باید تخلیه شود.

این موضوع موجب شد تا چندی پیش جلسه کارگروه معماری زیربنایی در شهرستان برگزار شد که در آن مصوب گردید که در مجاورت جاده داراب – جنت شهر یک زمین ۱۰ هکتاری به این امر اختصاص یابد و مقر گردید که بنیاد مسکن اقدامات کار را آغاز کند تا ۱۵۰ خانوار این روستا ازآنجا منتقل شوند.

تهدید ساکنان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس علت اصلی ایجاد فرو چاله در استان را افت سطح آب‌های زیرزمینی در اثر خشک‌سالی‌های متوالی و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی عنوان می‌کند.

حسن فیاض پور می‌گوید: البته در کنار عامل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، عوامل دیگری ازجمله گسل‌های فعال، روان آب‌های اسیدی و تغییر کاربری زمین نیز را باید به این موضوع اضافه کرد چون این موارد از عوامل تشدید دهنده این پدیده هستند.

در بخش جنت و در روستای کوه سفید فرونشست زمین باعث ایجاد شکاف در دیوار منازل و ساختمان‌ها شده و خواب را از چشم روستائیان گرفته استوی ابراز می‌کند: فرونشست زمین موجب بروز ترک در دیوارها و خانه‌ها در روستای کوه سفید شهرستان داراب  شده  و تداوم این رخداد ساکنان این روستا را از ادامه سکونت نگران کرده است.

وی  تسریع در جابه‌جایی این روستا را ضروری خوانده و می‌گوید: بروز این ترک‌ها به دلیل فرونشست زمین در منطقه کوه سفید است و تأسیسات و خدمات روستایی انجام‌شده نیز در معرض تهدید و خطر قرار دارد.

وی بابیان اینکه بیشترین فرونشست‌ها و فرو چاله‌ها در شهرستان داراب در بخش مرکزی، بخش جنت به‌ویژه روستای کوه سفید، دهستان «هشیوار» به‌ویژه در اطراف منطقه باستانی دارابگرد رخ‌داده است یادآور می‌شود: برخی از این فرو چاله‌ها  قطر ۲۰ متر و عمق ۵ متر دارند .

وی ابراز می‌کند: به دنبال وقوع پدیده فرو چاله در برخی از مناطق استان ازجمله روستای کوه سفید شهرستان داراب و منطقه «مهدی‌آباد» استهبان نسبت به اعزام تیم‌های کارشناسانی برای بررسی اقدام شده است.

فیاض پور، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کنترل برداشت از چاه‌های مجاز و اصلاح شیوه کاشت و کاشت محصولات کشاورزی کم آب بر را در زمره اقداماتی می‌داند که می‌تواند از گسترش این پدیده جلوگیری کند.

وی تأکید می‌کند: برای جلوگیری از گسترش فرو چاله‌ها در نقاط مختلف استان، باید ابتدا برداشت آب از دشت‌هایی که نشست زمین در آن‌ها اتفاق افتاده ممنوع شود و چاه‌های غیرمجاز نیز مسدود شوند.

جابجایی روستا

مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب بر لزوم جابجایی قطعی روستای کوه سفید تأکید و اظهار می‌کند: ۴۲۰ نفر جمعیت روستای کوه سفید در قالب ۱۳۳ خانوار اکنون با مشکلاتی از قبیل خسارت به سازه‌ها روبرو هستند که جابجایی این روستا می‌تواند زمینه معیشت بهتر روستاییان را فراهم کند .

محمدهادی میزان بابیان اینکه  ۱۵ هکتار زمین در  فاصله ۷ کیلومتری داراب جهت جابجایی روستای کوه سفید در نظر گرفته‌شده است بیان می‌کند: این روستا به علت خشک‌سالی‌های اخیر دچار فرونشست زمین شده و جابجایی روستا اجتناب‌ناپذیر است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب اضافه می‌کند: در حال حاضر زمین مناسب توسط بنیاد مسکن تملک شده و  نقشه تفکیکی هم تهیه‌شده است.

وی یادآور می‌شود: در این راستا امکانات و زیرساخت‌های لازم باید توسط ادارات خدمت رسان که در جلسات شورای مسکن شهرستان تأمین آن را متقبل شده‌اند ایجاد گردد تا با همکاری بخشداری و مسئولان اجرایی در اجرای روند جابجایی و استقرار خدمات در محل جدید شتاب حاصل شود.

برچسب‌ها