حسن هانی زاده گفت:قطعاً استعفای آقای سعد حریری منجر به بحران سیاسی طولانی مدت در لبنان می‌شود که تقابل جریانهای سیاسی در لبنان بخشی از آن خواهد بود.

استعفای سعد حریری به بحران سیاسی طولانی در لبنان منجر خواهد شد

حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و منطقه در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: تظاهرات اخیر مردم لبنان نتیجه ناکارآمدی دولت این کشور است. مطالبات اقتصادی مردم و عدم توجه دولت به حل آن منجر به خیزش اجتماعی بحران زایی شده است. افزایش حجم بدهی های لبنان به بیش از 85 میلیون دلار وافزایش اختلافا جریانهای سیاسی لبنان در کابینه این کشور بیشتر فضا را به سمت مسائل اختلاف انگیزی سوق داده است؛ مسائلی که منجر به تضعیف وضعیت اقتصادی جامعه و مطرح کردن مطالبات مردم و جوانان در کف خیابان شده است.

وی دراین باره افزود: افزایش نرخ بیکاری به 37 درصد در لبنان طرح مطالبات مردمی را در این کشور رقم زده، موضوعی که مورد تأیید مسؤولان لبنانی قرار گرفته است. هرچند اعتراضات معیشتی مردم مطالبه‌ای به حق است اما به نظر می‌رسد برخی جریانهای سیاسی در لبنان با سوار شدن بر موج تظاهرات از طریق فرافکنی و اتهام زنی بر آن هستند تا جریان 8 مارس وابسته به مقاومت اسلامی را عامل ناآرامی‌ها قلمداد کنند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در حقیقت سناریوی پیش رو برمحور تحریک مردم برعلیه حزب الله لبنان قرار گرفته تا ضمن استعفای آقای سعد حریری در آینده کابینه‌ای یک دست بدون حضور جریان 8 مارس تشکیل دهند، ضمن اینکه آمریکا، عربستان و فرانسه طی سی سال گذشته کلیه کمک‌های اقتصادی و مالی خود را برای چانه زنی و استعفای دولت قطع کرده‌اند، از این رو می توان گفت سناریوی مشهودی علیه حزب الله لبنان چیده شده است.

حسن هانی زاده بیان داشت: سمیر جعجع رهبر جریان القوات لبنانیه براساس این برنامه با خارج کردن وزرای خود از کابینه برآن است تا از شکل گیری جلسات دولت در راستای بررسی بحران لبنان جلوگیری کند لذا جریانهای سیاسی داخل لبنان وهم آمریکا و عربستان در تلاش هستند تا حزب الله لبنان را از صحنه‌های سیاسی خارج کنند تا با فشار بیشتری به آقای سعد حریری انتخابات زودهنگامی را رقم زنند.

وی درپایان خاطر نشان کرد: اتفاقات اخیر لبنان نمونه ای از اتفاقاتی است که سالهای پیش در عراق و سوریه رخ داد، اعتراضات اقتصادی که با انحراف جریانهای سیاسی به بحران اجتماعی، سیاسی و دخالت بیگانگان کشیده شد در لبنان نیز با اهداف خاص دنبال می‌شود، قطعاً استعفای آقای سعد حریری منجر به بحران سیاسی طولانی مدت در لبنان می‌شود که تقابل جریانهای سیاسی در لبنان بخشی از آن خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها