سمنان- شاید باور نکنید در طی ۵ سال گذشته تعداد یک‌هزارم و ۴۰۵ نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان جان باختند و در این مدت ۲۳ هزار و ۶۸۳ مورد تصادف رخ‌داده که هشت هزار و ۹۲۸ مورد از آن جرحی و بقیه تصادف خسارتی بود.

محورسمنان-مشهد نیازمند ایمن‌سازی است

قدس آنلاین-گروه استان ها:  ۶۶۰ کیلومتر از مسیر اصلی ۸۶۰ کیلومتری تهران - مشهد در استان سمنان واقع‌شده که سالانه دست‌کم ۲۰ میلیون نفر ازجمله زائران رضوی از این محور تردد می‌کنند.

 بر اساس آمار منتشره از ابتدای فروردین همین سال ۹۸ تا شهریورماه تعداد سه هزار و ۳۰۰ مورد سانحه رانندگی در جاده‌های استان سمنان رخ‌داده که ۹۱۰ مورد آن تصادف جرحی بوده است.

متأسفانه در طی شش‌ماهه نخست امسال تعداد ۱۲۳ نفر براثر سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان جان باختند و یک‌هزارو ۲۴۸ نفر مجروح شدند که این موضوع برای محورهای ارتباطی سمنان نگران‌کننده است.

رئیس پلیس‌راه استان سمنان متوسط آمار واژگونی خودرو در جاده‌های سمنان را  ۲ برابر متوسط کشوری عنوان می‌کند و می‌گوید: رفع این چالش مستلزم فرهنگ‌سازی و رفع مشکلات زیرساختی در بخش راه است.

کویری بودن، نبود جاذبه طبیعی و غیرطبیعی، نبود استاندارهای لازم مانند آسفالت و روشنایی و فاصله زیاد بین شهرها یکی از دلایلی است که موجب کسالت راننده‌ها و حوادثی هم چون واژگونی براثر خواب‌آلودگی شده و سالانه بر آمار تصادفات جاده‌ای دامن می‌زند.

کاهش نقاط حادثه‌خیز

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان در این رابطه بیان می‌کند: بر اساس ارزیابی‌ها بیشتر تصادف‌ها در جاده‌های استان بین ساعت‌ ۱۳ تا ۱۸ و یک بامداد تا ۱۳ اتفاق می‌افتد.

شاید باور نکنید در طی ۵ سال گذشته تعداد یک‌هزارم و ۴۰۵ نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان جان باختنداحسان منصور کیایی  با اشاره به این موضوع که  در سال‌های گذشته ۶۰ نقطه حادثه‌خیز در استان وجود داشت اظهار می‌کند: با اتخاذ رویکرد اصلاح و رفع مشکلات زیرساختی خوشبختانه این رقم به ۱۹ نقطه حادثه‌خیز کاهش‌یافته است.

وی با اشاره به برخی کمبودها در محورهای این استان ازجمله دوربین‌های نظارتی بیان می‌کند: در هیچ‌یک از نقاط حادثه‌خیز استان سمنان دوربین نظارتی و ثبت تخلف وجود ندارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها برای رفع این چالش باید اقدام شود.

وی البته تصریح کرد: در ۶ محور فرعی استان سمنان دوربین ثبت تخلف و نظارتی نصب‌شده است که این امر در کاهش سوانح رانندگی و نظارت بر این بخش از راه‌های استان تأثیرگذار بوده است.

کیانی با اشاره به طولانی بودن مسیر و یکنواختی جاده برای راننده‌ها ابراز می‌کند: تعداد ۲۲ اقامتگاه بین‌راهی فعال در جاده اصلی استان سمنان وجود دارد که بر اساس ارزیابی‌ها ۳۰ درصد از این اقامتگاه‌ها در ۳۰ کیلومتری شهرهای استان فعالیت دارند.

نیازمند افزایش اعتبارات ایمن‌سازی

رئیس پلیس‌راه استان سمنان بیشترین سوانح در این مسیر را واژگونی خودرو با میزان ۶۰ درصد عنوان کرده و می‌گوید: یکنواختی جاده و کسالت باری ناشی از آن موجب خواب‌آلودگی و درنهایت واژگونی می‌شود و یا بسیاری از رانندگان را ترغیب می‌کند تا بر شتاب خودرو بیفزایند و لذا کنترل وسیله نقلیه از دست آن‌ها خارج می‌شود.

 سرهنگ تقی کبیری با اشاره به اینکه تعداد ۲۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان سمنان وجود دارد که این نقاط باوجود مشکلات زیرساختی، دوربین‌های ثبت تخلف ندارد یادآور می‌شود: تردد میلیونی زائران و مسافران از جاده‌های استان سمنان با رفع مشکلات زیرساختی و بازسازی نیازمند توجه بیشتر و تخصیص اعتبارات ملی است.

 وی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز می‌افزاید: پیچ پنج هزاری در محور آرادان-سرخه و ۳۰ کیلومتری جاده میامی-سبزوار از جاده‌های اصلی و پرحادثه استان سمنان به شمار می‌رود که باید با تخصیص اعتبارهای استانی و ملی برای بازسازی این مناطق اقدام کرد.

رئیس پلیس‌راه استان سمنان ادامه می‌دهد: بازسازی نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان اولویت‌بندی شده است و بازسازی سه جاده فرعی شامل جاده نظامی سمنان، طرود و ری‌آباد شهرستان شاهرود برای کاهش سوانح رانندگی بازسازی می‌شود.

کبیری هم‌چنین از برنامه مسدود کردن راه‌های ناایمن استان برای کاهش سوانح رانندگی و بازسازی محورهای فرعی نیز به‌عنوان یکی از اقدامات انجام‌شده و با همکاری اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: در سه سال گذشته دست‌کم ۳۰۰ راه ناایمن دسترسی در مناطق شهری و روستایی سمنان مسدود شده است.

طرح مسدودسازی راه‌های ناایمن امسال ادامه می‌یابد و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس‌راه استان، برای کاهش سوانح رانندگی برنامه‌هایی در دست اجرا دارند.

  

برچسب‌ها