مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: تخریب اراضی در مسیل‌ها و آبراهه‌ها و استحصال بی‌رویه منابع آبی عمومی در روستای عارفی با تاثیر منفی در اکوسیستم منطقه، به عموم مردم ضرر رسانده و مصداق بارز تضییع حقوق بیت‌المال است.

تخریب و تغییر کاربری اراضی «عارفی » مصداق بارز تضییع حقوق بیت‌المال است

به گزارش قدس آنلاین، امید طهماسبی‌زاده گفت: اتفاقاتی که طی چند سال اخیر در روستای «عارفی» به وقوع پیوسته از موارد مهمی است که باید با جدیت و تعامل نهادهای ذی‌ربط جلوی آن‌ها را گرفت، چرا که عوارض منفی زیادی را برای طبیعت و مردم به همراه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه در روستای «عارفی» تغییرکاربری اراضی باغی و زراعی به طرز فزآینده‌ای در حال اجرا است، اظهار کرد: متأسفانه در این روستا تجاوز به حریم رودخانه‌ها و استحصال غیرقانونی آب نیز انجام می‌شود، به این نحو که از طریق حفر چاه آب یا انتقال آب رودخانه  با پمپ به ویلاها، به حقابه‌ها و رسیدن آب مسیل‌ها و رودخانه به مخزن سد طرق که برای تأمین آب شرب مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد، لطمه می‌زنند.

وی با تأکید بر اینکه تخریب منابع طبیعی و مراتع، تغییر کاربری اراضی زراعی و منابع آبی پیامدهای منفی به‌دنبال دارد، متذکر شد: با این تغییرات و تخریب‌ها، مزارع کشاورزی و باغ‌هایی که می‌توانند در تولید محصول مؤثر باشند، به دلیل خارج شدن از چرخه تولید، امکان اشتغال را از فعالان این بخش سلب و مهاجرت و حاشیه‌نشینی که عامل بسیاری از مشکلات مانند بیکاری قشر فعال روستایی است، را سبب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد، تغییر اکوسیستم منطقه و آثار زیان‌بار زیست محیطی را از دیگر آثار تخریب مراتع و کوه‌ها برشمرد.

طهماسبی‌زاده افزود: از لحاظ حقوقی حتی مراتعی که در مالکیت دولت نیستند، باز هم نظارت و مدیریت بر آن‌ها به عهده اداره منابع طبیعی است، که البته  در این زمینه مکاتبه لازم توسط این مدیریت صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه همکاران منابع طبیعی با تمام قوا با تخریب‌کنندگان منابع طبیعی مقابله می‌کنند، عنوان کرد: ماده ۲ قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی حفظ و بهره‌برداری از منابع ‌طبیعی را از وظایف ادارات منابع طبیعی برشمرده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به ماده ۳ قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی، اظهار کرد: بهره‌برداری از مراتع حتی در صورت تملک آن توسط دیگر سازمان‌ها باید تحت نظارت منابع طبیعی باشد.

طهماسبی‌زاده ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر روستای «ده غیبی» و «عارفی» به محل تردد ادوات راه‌سازی، جاده‌سازی، بیل‌های مکانیکی و بنگاه‌های متعدد تبدیل شده است.

طهماسبی‌زاده با بیان اینکه طبق قاعده فقهی «لاضرر» افراد نمی‌توانند تصرفی در املاک خود انجام دهند که سبب لطمه به دیگران شود، یادآور شد: تخریب اراضی در مسیل‌ها و آبراهه‌ها، استحصال بی‌رویه منابع آبی عمومی در روستای «عارفی» با تأثیر منفی در اکوسیستم منطقه، به عموم مردم ضرر می‌رساند و مصداق بارز تضییع حقوق بیت‌المال است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد بارندگی کشور در مناطق کوهستانی نازل می‌شود و از آنجا کوه‌ها منبع تغذیه چشمه‌ها و رودها هستند، پوشش گیاهی که در کوه‌ها وجود دارد سبب می‌شود، جریان آب ناشی از نزولات جوی بهتر در زمین نفوذ کرده و علاوه بر غنای منابع آبی و افزایش آب چشمه‌ها مانع بروز سیل و فرسایش خاک شوند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد خاطرنشان کرد: اگر در منطقه «عارفی» باران شدیدی داشته باشیم مردم منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و علت آن تغییرکاربری و تخریب‌های انجام شده در این منطقه است.

طهماسبی‌زاده با اشاره به نتایج منفی تغییرکاربری و دست‌کاری در طبیعت، گفت: در پی این اتفاقات با نابودی اکوسیستم و حتی نابودی حیات وحش، به شکلی ناگوار از بین رفتن یکی از نقاط جذاب و خوش آب و هوای مشهد را که می‌تواند در تولید غذا و حتی تغذیه مخزن سد طرق و به تبع آن، آب شرب مردم مشهد تأثیرگذار باشد، نابود می‌شود.

وی متذکر شد: با این اوصاف از مردم شریفی که به این مهم اشراف نداشته و با بی‌اطلاعی در اقدامات افراد سودجو و فرصت‌طلب و به عبارتی زمین‌خوار شریک می‌شوند، تقاضا می‌شود حفظ سرمایه‌های ملی را که متعلق به همه مردم و فرزندان خودشان و نسل‌های آینده است به نابودی نکشانند.

منبع:فارس

برچسب‌ها