استاد حوزه علمیه قم گفت: احترام مبتنی بر ریاء، ترس، افراط و منفعت بردن مادی مورد قبول اسلام نیست و در کلام معصومین(ع) مورد نهی قرار گرفته است.

احترام مبتنی بر ریاء، ترس و افراط مورد قبول اسلام نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه دهه پایانی ماه صفر حرم مطهر رضوی گفت: احترام و اهانت دو عمل و رفتار متقابل هستند و مومنان باید با احترام رفتار کنند و از اهانت دور باشند.
وی ادامه داد: انگیزه احترام گذاشتن به دیگران متفاوت است، متاسفانه اکنون برخی از انگیزه‎های امروزی غلط و مخالف قرآن و سنت اسلامی است.
سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه احترام مبتنی بر ریاء، ترس و افراط مورد قبول اسلام نیست، گفت: برخی دیگران را به خاطر منفعت بردن احترام می‌کنند، اگر اظهار فروتنی برای دستیابی به منفعت مادی و دنیوی باشد، ذلت و خواری را برای انسان به ارمغان می‌آورد.
وی ابراز کرد: در دین مقدس اسلام و سیره عملی پیامبر و اهل بیت(ع) همواره بر تکریم علما و دانشمندان دین تأکید شده است. چنان‌که امام علی(ع) می‌فرمایند «مَنْ وَقَّرَ عالِماً فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّهُ» کسی که به عالمی احترام نماید به خدا احترام نموده است.
رفیعی احترام به ریش سفیدان و بزرگان را امری واجب و ضروری برجوانان برشمرد و اظهار کرد: در روایتی دیگر پیامبر(ص) می‎فرمایند «اَکرِمُوا الْعُلَماءَ فَاِنَّهُمْ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاءِ فَمَنْ أَکرَمَهُمْ فَقَدْ اَکرَمَ اللهَ وَرَسُولَهُ» دانشمندان را گرامی دارید که آنها وارثان پیامبرانند و هر که آنان را احترام نماید، خدا و رسولش را احترام نموده است.
وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ رعایت نکردن احترام و حرمت‌ها به کانون خانواده و آموزش و تربیت نادرست فرزندان یا روابط تخریبی پدر و مادر باز می‌گردد.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها