قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: برای نخستین‌بار با هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده ورود هیئات مذهبی با لوازم و ادوات عزاداری به حرم مطهر رضوی ممکن شده است.

ورود هیئات مذهبی با لوازم و ادوات عزاداری به حرم مطهر رضوی ممکن شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز، مصطفی خاکسار قهرودی گفت: به‌مناسبت فرا رسیدن رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت جان‌سوز امام حسن مجتبی(ع) و شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) هر ساله هیأت‌های مذهبی بسیاری از استان‌های مختلف کشور برای برگزاری عزاداری‌های دهه آخر ماه صفر به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کنند، هر یک از این هیأت‌ها در بردارنده نوعی خاص از فرهنگ عزاداری مرتبط با تاریخ و آداب و رسوم منطقه سکونتی خود هستند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آنچه در بین تمامی هیات‌های مذهبی عموما به شکل یکسان به چشم می‌خورد، استفاده از علم، کتل، زنجیر و استفاده از آوای سنج و طبل است، اظهار کرد کرد: تاکنون به دلیل ازدحام جمعیت زائران و مجاوران و حفظ شرایط امنیتی مناسب برای خیل عظیم زائران اجازه حمل ادوات و تجهیزات عزاداری همچون طبل و سنج برای هیئات مذهبی به حرم مطهر وجود نداشت.

وی افزود: امسال برای نخستین‌بار هیئاتی که در دهه پایانی ماه صفر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند با رعایت قوانین در کنار حمل علم و کتل، سایر ادوات و لوازم عزاداری به استثناء سیستم‌های صوتی را می‌توانند به حرم مطهر رضوی وارد کنند.

خاکسار قهرودی بیان کرد: در راستای بررسی مشکلات و موانع هیئات مذهبی و مرتفع شدن این مسائل، جلسه‌ای در خصوص حضور هیئات مذهبی در مجموعه حرم مطهر رضوی در محل معاونت اماکن متبرکه برگزار شد که یکی از مصوبات این جلسه، امکان ورود ادوات عزاداری همچون طبل، زنجیر و سنج به همراه ادوات معمول هیأت‌ها مانند علم‌های عزاداری به حرم مطهر بود که جزئیات آن با حضور شورای هیأت‌های مذهبی و نمایندگانی از آستان قدس رضوی نهایی می‌شود و به اطلاع همه هیأت‌های مذهبی می‌رسد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: این اقدام بنا به درخواست متعدد هیئات مذهبی صورت می‌گیرد و آستان قدس رضوی برای ایجاد تعامل بیشتر با هیئات مذهبی امسال در سه روز پایانی ماه صفر اجازه ورود ملزومات عزاداری را داده است.

وی افزود: با توجه به تزاید هیئات مذهبی در سال جاری و حضور گسترده زائران در حرم مطهر در ایام پایانی ماه صفر در صورت بازخورد مثبت و عدم ایجاد زحمت برای زائرانی که به حرم مشرف می شوند، این فرایند برای سایر مناسبت‌های مذهبی سال نیز صورت می‌پذیرد.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: برای رفاه حال زائران هیئاتی که ادوات به همراه دارند اجازه ورود به صحن انقلاب را ندارند و بعد از ورود به حرم مطهر در صحن‌های هدایت و جامع رضوی به عزاداری می‌پردازند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها