استاد حوزه و دانشگاه گفت: اوج مظلومیت و غریبی امام حسن علیه السلام این است که حتی بعد از هزار و چهارصد سال شیعیان هنوز به طور کامل واقف نیستند که این امام همام چه نقش تاثیرگذار و سازنده ای در تثبیت اسلام ناب داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: موضوعی که باید در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام بسیار بیشتر و روشن تر گفت جریان صلح امام حسن علیه السلام است. در حالی که در واقع صلح به آن معنایی که در ذهن ما وجود دارد یعنی واگذاری قدرت به طور مطلق به معاویه به هیچ عنوان اتفاق نیفتاده است.

وی بیان داشت: در واقع آن حضرت روش برخورد با معاویه را تغییر دادند. معاویه به خاطر مکر و حیله و دنیاطلبی فراوانی که داشت، در پی بدست گرفتن سنگر رهبری امت بود. حضرت علی علیه السلام در زمان خود او را از مناصب دولتی برکنار کردند، اما معاویه جنگ های جمل، صفین و نهروان را ترتیب داد و برای نیل به اهداف پلید خود، خون های بسیار زیادی را در جامعه اسلامی به زمین ریخت. معاویه در تداوم حرکت نفسانی خود بعد از امیرالمومنین علیه السلام نیز همان هدف غصب خلافت حکومت اسلامی را دنبال کرد.

وی اظهار کرد: امام حسن مجتبی علیه السلام در مقابله نظامی با معاویه، وقتی با بی وفایی مردم و یاران خود روبه‌رو شدند، نقشه برخورد با معاویه را از جنگ گرم نظامی، به جنگ سرد سیاسی و تبلیغی تغییر دادند. در واقع حضرت مدل جنگ را عوض کرده و در ظاهر آتش بس اعلام کردند، اما در واقع جنگ سیاسی و تبلیغی را علیه سیاست های پلید معاویه شروع کردند.

وی افزود: ایشان نیزه و سنان را کنار گذاشتند و قلم و بیان را به میدان آوردند تا به مردمانی که در سلامت معاویه تردید داشتند، اثبات کنند که معاویه نه تنها کارایی لازم را برای اداره جهان اسلام ندارد بلکه در پی  نابودی توحید و نبوت و ولایت و اصول اسلام است.

این استاد حوزه وی ابراز داشت: امام حسن علیه السلام برای صلح نظامی خود با معاویه چندین شرط را بیان کرده بودند. این شرایط بسیار دقیق و محاسبه شده بود. اگر معاویه به این شرایط عمل می‌کرد در واقع امام حاکم جامعه اسلامی می شد و مبانی امام پیاده می شد،   و اگر عمل نمی کرد چهره واقعی معاویه که ماسک دین را به صورت زده بود نمایان می‌شد.

وی یادآور شد: امام در قرارداد صلح نوشته بودند که حسن با معاویه ترک مخاصمه می کند به شرط آنکه معاویه عمل کند به کتاب خدا و سنت رسول خدا و روش صالحان، به امیرالمومنین اهانت نکند و به کسی ظلم و ستم نکند و چندین شرط و شروط دیگر در آن نوشته بودند.

وی با اشاره به این موضوع که هیچکدام از این بندها بار دنیایی و اقتصادی برای امام و اهل بیت علیهماالسلام نداشت عنوان کرد: این شروط تنها و تنها در جهت تحقق اسلام ناب محمدی (ص) نوشته شده بود. اما پس از امضای قرارداد معاویه به مردم گفت من با شما نجنگیدم که نماز بخوانید یا روزه بگیرید با شما جنگیدم تا بر شما امیر شوم. اکنون آنچه با حسن شرط کرده‌ام را زیر قدم هایم خورد می کنم. از همین زمان بود که چهره واقعی معاویه بین مسلمانان نمایان شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضایی وی تاکید کرد: اکنون دو سوال پیش می آید، اول اینکه آیا امام در این جنگ سرد تبلیغی موفق هستند و اگر موفق هستند دلیل موفقیت ایشان چیست؟ وقتی اسناد تاریخی را ارزیابی کنیم به روشنی متوجه خواهیم شد که ایشان در جنگ سرد تبلیغی موفق شده اند. به دو دلیل، اول آن که امام حسن علیه السلام به شهادت می رسند.

وی ادامه داد: اگر معاویه در این جنگ پیروز شده بود و تاثیرگذاری امام را از بین برده بود، چرا قصد جان امام را داشت؟ معاویه هفت بار قصد به شهادت رساندن امام حسن علیه السلام را داشت که در مرتبه آخر موفق شد. اگر پیروز شده است، چه دلیلی دارد امام را از سر راه خود بردارد. در واقع معاویه با سیاستی روبرو شده بود که نمی توانست جواب افکار عمومی را بدهد لذا در صدد حذف امام برآمد.

وی اضافه کرد: شهادت حضرت دلیل بر موفقیت امام حسن و ناکامی معاویه است اما دلیل دوم موفقیت کریم اهل بیت تداوم حرکت ایشان توسط برادرشان، سیدالشهدا است. بعد از امام حسن (ع) امام حسین (ع) به مدت ۱۰ سال از همان سیاست برادر بزرگتر خود پیروی کردند تا ره آورد ۲۰ سال جنگ سیاسی تبلیغی فرزندان حیدر کرار علیهما سلام، تولد قیام عاشورایی امام حسین(ع) متولد شود. به تعبیر بعضی از بزرگان عاشورا قبل از آنکه حسینی باشد حسنی است.

وی تصریح کرد: در نگاهی کلان تر و رساتر قیام عاشورا، نبوی، علوی، فاطمی، حسنی و حسینی است. یعنی امام حسین علیه السلام نهضت را با رنگ و بوی پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیه و امام حسن علیه السلام آمیختند تا مشخص باشد مسیر صحیح کدام است.

حجت الاسلام رضایی متذکر شد: اوج مظلومیت و غریبی امام حسن علیه السلام این است که حتی بعد از هزار و چهارصد سال هنوز شیعیان به طور کامل واقف نیستند که این امام همام چه نقش تاثیرگذار و سازنده ای در تثبیت اسلام ناب داشته اند.

وی با ذکر اینکه اکنون برخی از شیعیان به آن شدتی که از قیام امام حسین علیه السلام آگاهند با حرکت سازنده امام حسن آشنا نیستند، گفت: امام باقر علیه السلام می فرمایند اگر کاری که امام حسن مجتبی علیه السلام کردند نبود از شیعه اثری نمی ماند. یعنی هویت دینی و حقیقت اسلامی از بین می رفت و چیزی از اسلام ناب باقی نمی ماند. در واقع ره آورد قدرتمند ابی عبدالله علیه السلام بعد از نرمش فوق العاده قهرمانانه ای است که امام حسن مجتبی علیه السلام به جا گذاشت.

وی در خصوص رفع یا کاهش مظلومیت امام حسن علیه السلام بیان داشت: فرهنگ‌سازی معارف حسنی که از سیره سیاسی حضرت به دست می‌آید یکی از مهم‌ترین مواردی است که مظلومیت این امام همام را کاهش خواهد داد. علامه مرتضی جعفر آملی کتابی دارد به نامه زندگی سیاسی امام حسن علیه السلام که می تواند مرجع خوبی برای تحقیق و بررسی سیره امام حسن مجتبی علیه السلام باشد. کتاب هایی در این موارد می‌تواند بخشی از این مظلومیت را از بین ببرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها