۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 675931

شوق دیدن گنبد و گلدسته‌های بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در دل‌های مردم جای جای کشور شوری زیبا برپا می کند. در میان این خیل گسترده ارادتمندان، کم نیست تعداد عاشقانی که امکان پرداخت هزینه‌های اسکان در مشهد را ندارند، از این‌رو زیارت این آستان مقدس برای‌شان همچون رویایی دست‌نیافتنی است.

اسکان زائران؛ قدمی نیک در مسیر وقف

آرزوی شیرین زیارت انیس النفوس(ع) بسیاری از این شیفتگان به واسطه قدم‌های کوچک و بزرگ واقفان و ناذران حرم مطهر رضوی و برنامه‌های آستان قدس رضوی در این مسیر تحقق یافته است. از جمله اقدامات حسنه واقفان می‌توان به وقف خانه و آپارتمان در مشهد برای اسکان زائران، اختصاص تمام یا بخشی از درآمد موقوفات به اسکان زائران با توجه به نیت واقفان و اهدای دارایی‌ها و سرمایه‌های اندک در قالب وقف مشارکتی برای سهیم‌ شدن در پروژه‌هایی مانند ساخت زائرشهر رضوی یا خرید اعیان یک واحد زائرسرای رضوی اشاره کرد. این قدم‌ها موجب شده تا سعادت زیارت حرم مطهر امام مهربانی‌ها(ع) نصیب زائران بسیاری به‌ ویژه افراد کم‌برخوردار و زیارت اولی‌های دور و نزدیک شود. در این مجال با دو تن از نیک‌اندیشان این آستان ملکوتی که دغدغه اسکان زائران در مشهدمقدس را داشتند، آشنا می‌شویم.

عاقبت بخیری؛ حاجت واقف کرمانی
هر کدام از خیراندیشانی که در مسیر اسکان زائران در مشهد فعالیت می‌کنند، روایت و داستانی شنیدنی از وقف و نذر خود دارند. غلامرضا نعمت‌اللهی از جمله افرادی است که توانسته امکان سفر گروهی از شیفتگان شمس الشموس(ع) را در سال‌های گذشته به مشهد مقدس فراهم کند. این بزرگ‌مرد متولد 1321 و ساکن کرمان می‌گوید: «حدود 20 سال است منزل مسکونی‌ام در مشهد را به‌صورت خودجوش و برای رضای خدا در اختیار زائران حرم مطهر رضوی قرار می‌دهم. البته مکان این منزل در طول این سال‌ها تغییر هم کرده است». او وقتی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بود، تصمیم داشت زمانی که بازنشسته شد به مشهد نقل مکان کند و در یک طبقه منزلش ساکن و طبقه دیگر آن را به اسکان رایگان زائران اختصاص دهد. اما این برنامه به دلیل ادامه همکاری‌اش با دانشگاه لغو شد و او مسیر جدیدی در پیش گرفت. نعمت‌اللهی ادامه می‌دهد: «وقتی دیگر برنامه‌ای برای نقل مکان به مشهد نداشتم، تصمیم گرفتم تا این یک باب منزل را بر آستان قدس رضوی وقف کنم. در تابستان سال گذشته این امر محقق شد و از انجام آن بسیار خرسندم و به جز عاقبت بخیری هم خواسته دیگری از حضرت رضا(ع) ندارم». به گفته این واقف سرپرستی این منزل تا زمان حیات او و همسرش برعهده آنان است، تا همچنان آن را در اختیار زائران بگذارند. سپس تولیت آن به ‌طور کامل در اختیار آستان قدس رضوی قرار خواهد گرفت. کلید این منزل در اختیار یکی از کسبه محل در مشهد قرار دارد و زائران پس از معرفی به خانواده نعمت‌اللهی به رایگان در آن چند روزی ساکن می‌شوند.

خرسندی زائران زیارت‌اولی
دیدن کاروان‌های زائران زیارت ‌اولی در صحن‌های حرم مطهر رضوی، حال هر زائر و مجاوری را دگرگون می‌کند. دانه‌های ریز اشکی که روی چهره‌های مشتاق این زائران فرو می‌افتد و برقی که در عمق نگاه‌شان می‌درخشد، روایتگر شوری است که در دل آنان موج می‌زند. مهدی جوشنی طرقی از جمله مجاوران این حریم امن الهی است که بارها شاهد ورود کاروان‌های زیارت اولی به این آستان نورانی بوده است. این نیک‌اندیش میانسال مشهدی بیان می‌کند: «من به عنوان وصی پدرم، طبق وصیت این زنده‌یاد باید یک سوم مال او را صرف امور خیریه می‌کردم. اقدامات عام‌المنفعه‌ای هم در چند سال گذشته انجام داده بودم، اما به دنبال کار حسنه ماندگاری بودم تا اینکه با پروژه ساخت و راه‌اندازی زائرسرا برای اسکان زائران کم‌درآمد توسط مجموعه آستان قدس رضوی آشنا شدم. با توجه به اینکه سرمایه زیادی نداشتیم، پس از مشورت با خانواده‌ام بر آن شدم تا در این پروژه به یاد پدرم مشارکت کنم. از این رو مبلغ مورد نظر را در مهرماه سال گذشته برای مصارف زائرسرای مهر هشتم به آستان قدس رضوی اهدا کردم». او از اینکه توانسته قدمی کوچک در تسهیل شرایط زیارت برای بسیاری از زائران کم‌برخوردار و خرسندی آنان بردارد، خوشحال است. چرا که معتقد است، رضایت زائران موجب رضایت حضرت ثامن الحجج(ع) می‌شود. جوشنی می‌افزاید: «یک واقف مسلمان با اعتقاد قلبی به معاد حتی اگر آثار وقف خود را در این دنیا درک و لمس نکند، به جهان برزخ و آخرتش امیدوار است که این امر بهترین برکت وقفش است».
اهل مهربانی می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری به دفاتر و ادارات زیرمجموعه مرکز توسعه و نظارت بر نذورات و موقوفات آستان قدس رضوی، از طریق مراجعه غیرحضوری به سامانه خیرات و نذورات رضوی به نشانی اینترنتی «nazr.razavi.ir» در میزبانی از زیارت‌اولی‌ها و محرومان و اهدای خشتی از زائرشهر سهیم شوند.

برچسب‌ها