۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 676016

هرساله با فرا رسیدن دهه پایانی ماه صفر، مشهد رنگ جدیدی به خود می‌گیرد؛ گویی شهری که یک سال از برکت همجواری با خورشید بهره‌مند بوده، حالا می‌خواهد با خدمت به زائران پیاده حضرتش، حق‌شناسی و شکرگزاری خود را به نمایش بگذارد؛ این روزها همه مشهدی‌ها در هر مقام و هر جایگاهی که باشند، خادم‌الرضا(ع) هستند.

همه خادم الرضاییم...

به گزارش قدس آنلاین  همه‌ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر، شاهد تشکیل گروه‌های مختلف ارائه خدمت به زائران پیاده رضوی در مسیر جاده‌های منتهی به شهر مشهد هستیم. ظرفیت‌های مردمی در روزهای منتهی به شهادت امام رضا(ع) توانسته با ارائه خدمات به زائران، فرهنگ میزبانی و شوق خدمت را در میان شهروندان و خادمان آن حضرت نهادینه سازد. آستان قدس رضوی همچنین در این سال‌ها با تشکیل ستاد خدمت‌رسانی به زائران پیاده دهه آخر صفر و تشکیل کانون خادمیاران رضوی علاوه بر محدوده حرم، در سایر نقاط شهر و جاده‌های منتهی به مشهد نیز با سامان‌دهی ظرفیت‌های مردمی و تعریف پویش‌های شهری و ملی توانسته خدمات شایسته‌ای را به میهمانان آن حضرت ارائه کند.

ثبت نام ۲۳ هزار نفر در سامانه خدمت‌رسانی به زائران پیاده آستان قدس

معاون سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در خصوص فعالیت ستاد خدمت‌رسانی به زائران، گفت: امسال بالغ بر ۲۳ هزار نفر با ثبت نام در سامانه جهاد خدمت آمادگی خود را برای پیوستن به جمع خادمیاران افتخاری رضوی اعلام کرده و براساس توان و علاقه‌مندی در یکی از رشته‌های خدمتی مورد نیاز شامل خدمات پزشکی، اسکان، پذیرایی، حمل ونقل، مشاوره، انتظامات و راهنمای زائر، خدمات فرهنگی، اطعام و خدمات فنی در ایستگاه‌های استقبال از زائر سازمان‌دهی و مشغول به خدمت شدند.

محسن بذرگری هاشمی همچنین با اشاره به پویش‌های مردمی برگزار شده در این ایام، بیان کرد: علاوه بر خدمات مورد نیاز زائران در ایستگاه‌ها و مراکز اسکان، چندین پویش مردمی از جمله پویش «شکرانه همجواری»؛ «منزل من هم زائرسراست»؛ «من هم پاکبانم»؛ «نذری ساده»؛ «کتاب رضوی» و طرح‌های فرهنگی متعددی از جمله روایت‌خوانی، سوغات رضوی، روایت فتح، ماشین‌نویسی شعار همه خادم‌الرضاییم، حسینیه کودک و... نیز با هدف افزایش مشارکت‌های مردمی و ترویج سیره و فرهنگ رضوی اجرا می‌شود.

ساکنان مشهد در هر زمینه‌ای می‌توانند به زائران امام هشتم(ع) خدمت‌رسانی کنند

مهدی بابایی؛ یکی از خادمیاران افتخاری رضوی در بخش خدمات ویلچر همچنین درباره خدمت‌رسانی به زائران به ایسنا، گفت: ساکنان مشهد در هر زمینه‌ای می‌توانند به زائران امام هشتم(ع) خدمت‌رسانی کنند و بنده نیز تصمیم گرفتم به منظور کمک به زائران ناتوان در بخش ویلچر خدمت کنم.

وی درباره انگیزه خود از مشارکت در این زمینه گفت: قصدم رضای خداست و در کنار آن قصد دارم که با انجام چنین اموری الطاف و کمک‌های امام رضا(ع) را تا حدودی جبران کنم. ضمن این که ۱۲ سال به صورت متوالی در جمکران خدمت کردم و علاقه و اشتیاق زیادی به خدمت‌گزاری به زائران دارم که این امر سبب می‌شود حین خدمت احساس خوبی داشته باشم. همچنین در سال‌های آینده نیز در نظر دارم که در پویش‌های مردمی فعالیت داشته باشم و به زائران مشهدالرضا خدمت‌رسانی کنم.

این خادمیار رضوی با اشاره به یکی از خاطرات مربوط به خدمت، افزود: چند سال پیش مادر شهیدی را سوار کرده و به مقصد رساندم، این مادر شهید وقتی متوجه شد من از خادمیاران افتخاری امام رضا هستم از من سراغ یک خادم که نامش مهدی باشد را گرفت. وقتی به ایشان گفتم که اسم خودم مهدی است پارچه پیراهنی یادگاری‌ پسرش را به من اهدا کرد. هدیه بسیار زیبا و ارزشمندی که هنوز آن را نگه داشته‌ام.

خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی یک وظیفه برای مشهدی‌هاست

معصومه فاطمی؛ کارشناسی معماری‌ و یکی از شرکت‌کنندگان در پویش «همه خادم‌الرضاییم» در رابطه با خادمیاری افتخاری رضوی، عنوان کرد: با توجه به مهارت در زمینه رایانه و استفاده مثبت و مفید از این توانایی، تصمیم به خدمت در بخش رایانه‌ای ستاد گرفتم و کارهای مربوط به ثبت سیستم و خدمات کامپیوتری مورد نیاز را ارائه می‌کنم.

وی بیان کرد: تاکنون در پویش‌های مردمی و امور این‌چنینی شرکت نداشته‌ام و امسال به عنوان نخستین سال، قصد خدمت‌رسانی به زائران پیاده حضرت رضا(ع) را دارم تا بتوانم کوتاهی سال‌های گذشته‌ام را جبران کنم.

فاطمی با بیان این که خدمت‌رسانی به زائران وظیفه مشهدی‌هاست، خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده نیز در این کار مشارکت خواهم کرد؛ چرا که ما در جوار امام رضا(ع) قرار داریم و باید به زائران ایشان کمک رسانیم. ضمن این که مشهدی‌ها در ارتباط با خدمت‌رسانی و میزبانی زائران آقا همیشه پای کار بوده و اثبات کردند که همسایه‌های خوبی برای علی بن موسی الرضا(ع) هستند.

به نظر می‌رسد فرهنگ خدمت به زائران پیاده دهه آخر صفر در مشهد رفته رفته رنگ و بوی جدیدی به خود می‌گیرد و برنامه‌های مردمی استقبال از زائران سال به سال بهتر و پررونق‌تر می‌شود؛ این روزها مشهد فضای معنوی خاص با رنگ و بوی تازه‌ای را تجربه می‌کند، رنگ و بویی از جنس اخلاص و مهربانی، که همانا یکی از مهم‌ترین آموزه‌های فرهنگ و سیره رضوی است که همه باید آن‌ها را سرمشق و سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها