در ایام منتهی به شهادت امام رضا(ع) که خیل زائران و مجاوران به سوی حرم رضوی می‌آیند به دلایل متفاوتی امکان بروز انواع بیماری‌ها در زائران شدت می‌یابد که خیل عظیم جمعیت نیازمند تدبیر ویژه‌ای است.

مدیر دارالشفای حرم: در ورودی‌های مشهد به استقبال زائران رفته‌ایم

به گزارش قدس آنلاین ، حال و هوای این روزهای حرم مطهر امام رضا(ع) سرشار از معنویت و عطر حضور زائران و مجاورانی است که به عشق امام رئوف برای عرض ارادت در ایام سوگواری به سوی حرم مطهر رضوی می‌آیند.

در این میان زائرانی هستند که از راه‌های دور می‌آیند و برخی با تحمل رنج‌های بسیار با پای پیاده به دیدار امام رضا (ع) می‌شتابند تا لحظه‌ای در کنار این امام بزرگوار بیاسایند و در مراسم سوگواری‌ ایشان شرکت جویند و ذره‌ای از عشق و محبت معنوی حضرت را به یادگار به شهر و دیار خود ببرند.

در مسیر رسیدن به امام مهربانی‌ها اما، دلایل متفاوتی موجب می‌شود تا زائران بارگاه رضوی به ویژه زائران پیاده به انواع بیماری‌ها مبتلا شوند یا زائرانی هستند که از پیش دچار بیماری‌هایی بوده‌اند و در طول مسیر نیاز به رسیدگی و مراقبت‌های درمانی دارند.

در میان جنب‌وجوش دلنشین بارگاه منور رضوی و دسته‌های سینه‌زنی و هیئات مختلف که راه دور و نزدیک به حرم رسیده‌اند، در سمت خیابان شیرازی و ورودی صحن غدیر زائرانی اندک با حال جسمی رنجور توجه مرا به خود جلب می‌کنند، پیش‌تر که می‌روم متوجه رفت و آمد افرادی می‌شوم که گویی به سرعت در مسیر کوتاه میان درمانگاه تا داروخانه در رفت و آمد هستند.

وارد درمانگاه که می‌شوم آنجا را از همیشه شلوغ‌تر می‌یابم، مقابل میز پذیرش شلوغ است و دو نفر مسؤول پذیرش با صبر و حوصله برای بیماران توضیحات لازم می‌دهند و آنها را راهنمایی می‌کنند.

با دیدن ازدحام بیماران، اینکه درمان آنها چگونه انجام می‌شود و درمانگاه روند رسیدگی به زائران امام رضا (ع) را که قطعا حال خوش معنوی‌شان در گرو سلامت جسم‌شان است برایم مهمتر میشود، سالن دارالشفاء را که اکثر صندلی‌های آن پر است را طی می‌کنم تا در انتهای سالن به اتاق مدیریت می‌رسم.

برای کسب اطلاع بیشتر از روند درمان و ویژگی‌های دارالشفاء با مدیر داخلی آن دقایقی کوتاه به گفت‌وگو می‌نشینم و سوالاتم را می‌پرسم.

۹۵ درصد بیماران ما زائران هستند

مدیر داخلی دارالشفاء امام رضا (ع) درباره این موسسه درمانی می‌گوید: دارالشفا متعلق به آستان قدس رضوی است و بیشتر بیماران ما را زائران تشکیل می‌دهد که ما در ایام غیرخاص نیز به زائران خدمات ارائه می‌دهیم.

حسین سنجری در رابطه با خدماتی که در ایام شهادت توسط دارالشفای امام رضا علیه‌السلام ارائه می‌شود ادامه می‌دهد: این روزها حدود ۹۵ درصد بیماران ما زائران هستند.

وی همچنین درباره خدمات جدید درمانی بیان می‌کند: آستان قدس رضوی در سال جاری برای اولین بار در ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام با توجه به ازدحام دارالشفای حرم تعداد هفت موکب در ورودی‌های شهر مشهد و در سطح شهر برپا کرده است که آماده خدمات رسانی به زائران هستند؛ در این ایام کلیه خدمات اعم از ویزیت پزشکان متخصص ، پانسمان و کنترل قند خون و فشار خون و غیره به مدت سه روز پیش از شهادت امام رضا (ع) رایگان انجام شد.

مدیر داخلی دارالشفاء امام رضا (ع) همچنین بیان می‌کند: به علت ازدحام بالای بیماران، در هر شیفت به طور متوسط ۹ پزشک به طور همزمان در طول ۲۴ ساعت در حال ویزیت بیماران هستند تا زمان زیادی از زائران گرفته نشود و این روال تسریع شود.

سنجری مطرح می‌کند : اینجا ۳۰ نفر پرستار مشغول به خدمت هستند و طرح انطباق به صورت کامل اجرا می‌شود که خدمات مربوط به خانم‌ها توسط خانم‌ها و خدمات مربوط به آقایان توسط آقایان ارائه می‌شود؛ در این ایام روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر خدمت ارائه می‌کنیم که این تعداد در روزهای عادی شاید تعداد هزار نفر خدمت باشد.

با دعای شفای تمام بیماران و مخصوصا زائران بارگاه منور رضوی و کسب حال خوش معنوی برای راز و نیاز با امام مهربان دارالشفاء را ترک کنم؛ صدای اذان از گلدسته های حرم رضوی طنین انداز شده، در حالی که برای رسیدن به نماز گامهایم را تند میکنم، با خودم فکر میکنم دارالشفای واقعی حرم مطهر و طبیب واقعی امام رضا(ع) است، کسی که وقتی بیماری از تمام طبیبها ناامید شود به اذن خدا شفا می‌دهد و این اگر چه برای عیسی بن مریم معجزه است اما برای امام رئوف(ع) کمترین کار است.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها