تولیت آستان قدس رضوی کار فرهنگی و بالا بردن معرفت دینی زائران را اولویت نخست آستان قدس رضوی دانست.

نگاه آماری و کمی آفت کار فرهنگی است/ کار فرهنگی و بالا بردن معرفت دینی زائران، اولویت آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از نویسندگان و مؤلفان کتاب‌های رضوی و معارفی کشور که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تأکید بر اینکه وجهه همت آستان قدس رضوی مسائل فرهنگی است، اظهار کرد: امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند «خداوند، رحمت کند آن کسی را که امر ما را زنده کند، علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند.» آیا بعد از ۱۲۰۰ سال زمان آن فرا نرسیده ما شیعیان به این فرمایش امام بپردازیم؟ به ویژه اکنون که به برکت وجود مقدس جمهوری اسلامی بستر تحقق آن فراهم شده است.

وی افزود: از نظر ساخت و ساز و توسعه رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر رضوی در دوران مرحوم آیت الله واعظ طبسی، کارهای بسیار خوب، ارزشمند و فاخری صورت گرفته است، به طوری که در حال حاضر ما از این حیث هیچ کمبود و مشکلی نداریم، در حال حاضر فضا و امکانات حرم مطهر رضوی جوابگوی حجم زائران تشرف یافته به آن است، البته ممکن است در آینده نیاز به اقداماتی برای توسعه فضا احساس شود، اما در حال حاضر این ضرورت احساس نمی‌شود.
وی با اشاره به اقدامات مؤثر و ماندگار دوران تولیت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تصریح کرد: یکسری خدمات اجتماعی مانند رسیدگی به محرومان در دوران تولیت برادر عزیزمان جناب آقای رئیسی انجام شد که الحمدالله به برکت حضور هر چند کوتاه ایشان در جایگاه تولیت آستان قدس رضوی کارهای بسیار خوب، ارزشمند و ماندگاری انجام و فضاهای جدیدی ایجاد شد که جایش در آستان قدس رضوی خالی بود.

فرهنگ؛ اولویت نخست آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه اولویت نخست آستان قدس رضوی مسائل فرهنگی است، گفت: در جلسه‌ای که برای مفتخر شدن به لباس خدمت در آستان قدس رضوی خدمت مقام معظم رهبری بودم، ایشان فرمودند «در مسائل فرهنگی بسیار کار کنید و مسائل فرهنگی را جدی بگیرید» و سپس از من پرسیدند «سالانه چه تعداد زائر به مشهد مشرف می‌شود؟» عرض کردم «بر اساس گفته‌ها حدود ۳۰ میلیون نفر» معظم‌له فرمودند «ما نمی‌گوییم با تمام ۳۰ میلیون نفر ارتباط برقرار کنید، ولی لااقل با ۵ میلیون نفر از آن‌ها ارتباط بگیرید، اگر شما هر سال ۵ میلیون نفر را بتوانید جذب کنید و با آنها ارتباط فرهنگی برقرار کنید، بعد از چند سال بر کل کشور تاثیر گذاشته اید.»
وی اضافه کرد: این توصیه مقام معظم رهبری به بنده بوده است که باید حتما به آن توجه کنیم و بتوانیم پاسخگوی مطالبه ایشان باشیم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به عرصه‌هایی در حوزه فرهنگ که باید متحول شود، ابراز کرد: کتب موجود در حرم مطهر شامل قرآن، مفاتیح و منتخب ادعیه می‌شود، از زمانی که بنده یادم هست همین بوده، سبک ترجمه‌ها واقعا ابتدایی است، آیا هیچ نوآوری و کارجدیدی در ترجمه برای سنین و سطوح مختلف نمی‌شود انجام داد تا خوانندگان بتوانند فهم صحیح‌تری از قرآن کسب کنند؟
وی ادامه داد: ما باید در حرم عالم آل محمد(ص) محل‌هایی ویژه کتاب داشته باشیم، کتاب «عیون اخبار الرضا» در حرم امام رضا(ع) وجود ندارد؛ همان گونه که تعداد نهج البلاغه‌ها در حرم امیرالمؤمنین(ع) اندک است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: البته شاید اگر کتاب قطور «عیون اخبار الرضا» را با همان چاپ و ترجمه‌های سنگین قدیمی در قفسه‌های کتاب حرم مطهر بگذاریم، مطلوب و مخاطب پسند نباشد، این کار شما نویسندگان و اهالی علم و قلم است که به گونه‌ای این کتاب را برای استفاده عموم آماده کنید.

 ترسیم چشم‌انداز انتشارات آستان قدس رضوی

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه ضمن ترسیم چشم انداز انتشارات آستان قدس رضوی، گفت: باید انتشارات آستان قدس رضوی به نامی قابل اطمینان برای مردم در کشور تبدیل شود، باید به نقطه‌ای برسیم که وقتی مردم نام و آرم «به‌ نشر» را بر روی کتابی می‌بینند با اطمینان خاطر آن را بخرند.
وی افزود: «به نشر» باید به جایگاهی برسند که رهبر معظم انقلاب برای این انتشارات همان تعبیری را به‌کار ببرند که امام خمینی(ره) در خصوص کتاب‌های شهید مطهری فرمودند؛ یعنی رهبر معظم انقلاب بفرمایند «من تمام کتاب‌های دینی را که آستان قدس چاپ می‌کند، تأیید می‌کنم» این هدف و چشم‌اندازی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

نگاه آماری، آفت کار فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین مروی آفت کار فرهنگی را نگاه آماری و کمی دانست و گفت: در حوزه فرهنگ به هیچ عنوان به کمیت، آمار، اعداد و ارقام توجه نداریم، افتخار ما این نیست که بگوییم در سال چه تعداد کتاب چاپ کرده‌ایم، اگر شده در طول سال تنها یک کتاب چاپ کنیم، اما آن کتاب، کتابی فاخر، مخاطب پسند و تأثیرگذار باشد، همان یک کتاب برای ما قابل قبول و افتخار است.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه اقدامات فرهنگی تنها به دنبال انجام کارهای فاخر و ارزشمند هستیم، گفت: برای تحقق این مهم به میزان توان و به حد مقدورات حاضر به هزینه هستیم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در مقوله معارف کارهای بسیاری در کشور انجام شده اما آثار آن‌ها در جامعه خیلی قابل مشاهده نیست، بیان کرد: فرصت‌های معرفتی و فرهنگی که ما در اسلام داریم، هیچ دین و مذهب دیگری ندارد. ۲ ماه محرم و صفر و یک ماه رمضان داریم، این ۳ ماه ده‌ها میلیون نفر را در کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد، آن هم با احساسات و آمادگی روحی کامل برای پذیرش معارف اسلامی، از این فرصت‌ها چقدر توانسته‌ایم استفاده کنیم؟

روایات و ادعیه سرمایه‌ای بزرگ برای تشییع

تولیت آستان قدس رضوی افزود: احادیث، سخنان و ادعیه‌ای که شیعه از حضرات معصومین(ع) دارند، در هیچ دین و مذهب دیگری نیست، این سخنان سرمایه‌های بزرگی هستند که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است، باید به گونه‌ای عمل کنیم که معاشرت‌ها و سبک زندگی جامعه پس از ماه‌های محرم، صفر و رمضان کمی تغییر کند و اسلامی‌تر شود.
وی خطاب به نویسندگان و شاعران آیینی حاضر در جلسه گفت: هدف اصلی آستان قدس رضوی کار فرهنگی و بالا بردن معرفت دینی زائران است، ما این سخن امام رضا(ع) که می‌‍‌فرمایند «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» را شعار و هدف خود قرار داده‌ایم و برای دستیابی به این هدف دست نیاز خود به سوی شما اهالی فرهنگ، اندیشه، هنر و قلم دراز می‌کنیم، از شما می‌خواهیم پیشنهاداتتان را برای اقدامات فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله حرم مطهر به ما ارائه دهید.
وی ابراز کرد: میانگین حضور زائران در حرم مطهر حدود ۲ ساعت است، پس از آن ما برای زائران هیچ برنامه‌ای نداریم که معمولا اوقات آن¬ها با حضور در مراکز تفریحی و مراکز خرید پر می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: به میزان توان و امکانات تلاش داریم تدارکات لازم را برای اندیشمندان و صاحب نظران حوزه فرهنگ فراهم آوریم، ما از شما می‎خواهیم با ایجاد کارگروه‌هایی تخصصی طرح و ایده برای اقدامات فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله پر کردن بهتر اوقات زائران در مشهد به ما ارائه بدهید.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار تعدادی از نویسندگان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در رابطه با بهبود و ارتقای کیفیت کتب معارفی و رضوی پرداختند.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها