اهواز- بارش باران هرچند در زمره نعمت‌های الهی است اما چندین سالی است که در اهواز با نفس‌تنگی شهروندان پس از بارش روبرو هستیم به‌گونه‌ای که بارش‌های شب گذشته نیز موجب تنگی نفس افزون بر چهار هزار شهروند اهوازی و بستری شدن تعدادی از مراجعه‌کنندگان در مراکز درمانی و بهداشتی شد.

باران نظم اهواز را به هم‌ریخت/بارش‌ها نفس مردم را گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها:بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته در اهواز با اخبار ضدونقیض و متعددی روبرو بود و به‌طورکلی نظم این شهر را به هم‌ریخت.

باوجوداینکه سازمان هواشناسی بارش‌های خوزستان را پیش‌ازاین از تاریخ ۱۵ آبان ماه پیش‌بینی کرده بود اما بارش‌های شدید و سیل‌آسا ۲۴ ساعت گذشته مسئولان را غافلگیر کرد.

انسداد جوی‌های آب ، بالا آمدن فاضلاب؛ آب‌گرفتگی معابر و هم‌چنین قطع برق در بسیاری از مناطق تنها بخشی از مشکلات شب گذشته اهواز بود که به‌واسطه بارش ۶۰ میلی‌متری گزارش‌شده برای شهروندان این شهر حادث شد.

در بارش روز گذشته ساکنان منطقه کوی علوی در سیلاب‌های جاری شرایط بدی را متحمل شدند و سایر مناطق ازجمله  منطقه پردیس؛ کوی انقلاب و کمپلو؛ کوی ۲۲ بهمن و انتهای شهرک دانشگاه با مشکلات جدی روبه‌رو شدند و البته آب‌گرفتگی و سیلاب مردم ساکن در منطقه سخیریه و خیابان زند را نیز غافلگیر کرد.

باران نفس مردم را گرفت

اما مهم‌ترین مشکل در جریان بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته بار دیگر تنگی نفس افزون بر چهار هزار شهروند بود که یک‌بار دیگر این سؤال را در بین اذهان عموم متبادر ساخت که علت ایجاد نفس‌تنگی مردم بعد از بارش‌ها چیست و چرا پس از گذشته سال‌ها هنوز اقدامی برای رفع این عارضه و یا علت‌یابی این مشکل انجام‌نشده است.

هرچند که غالب مردم آلودگی و غبارهای ایجادشده توسط میادین گازی و نفتی را در این رابطه مقصر دانسته و بر بارش باران‌های موسوم به اسیدی اعتقاددارند اما در طی سال‌های گذشته به‌کرات مسئولان گرده‌افشانی درخت «کونوکارپوس» را عامل این عارضه تنفسی در بین شهروندان می‌دانند.

کارشناسان علوم پزشکی علت پدیده تنگی نفس بعد از باران در خوزستان را  آلرژی می‌دانند که منها آن ترکیب چند آلاینده ازجمله گیاه کونو کارپوس با دیگر آلاینده‌ها است و در مناطقی از استان ازجمله اهواز که دارای آلایندگی‌های دیگر و تراکم گیاه کونو کارپوس هست تنگی نفس در افراد مستعد آلرژی و آسم بیشتر نمایان می‌شود .

گفتنی است باوجوداینکه این عارضه از سال ۱۳۹۱ در این شهر متجلی شده و دامن اهوازی‌ها را گرفته اما هنوز اقدام اساسی برای رفع این مشکل نشده و هم چنان با بارش باران‌های پائیزی هزاران نفر به دلیل تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها می‌شوند.

بارش مجازی

اما بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته مانند بسیاری از مشکلات دیگر خالی از شایعه و خبر های ضد و نقیض مجازی نبود تا آنجا که بسیاری از کاربران فضای کمبود تخت در بیمارستان‌ها برای رسیدگی به بیماران تنفسی و یا آب‌گرفتگی کف بیمارستان نفت اهواز و یا ریزش آب از سقف بیمارستان امام را با ارسال فیلم‌های کوتاه سوژه فضای مجازی کردند که البته این تصاویر و اخبار با واکنش دانشگاه علوم پزشکی همراه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در همین رابطه با گلایه از انتشار مطالب خلاف واقع درباره بیمارستان‌های اهواز گفت: بارندگی ۲۴ ساعت گذشته خللی در روند پذیرش یا خدمات‌رسانی به بیماران ایجاد نکرد.

 ایرج نظری بابیان اینکه تعداد چهار هزار و ۴۸۱ نفر با عارضه تنفسی، به دنبال بارندگی ۲۴ ساعت گذشته به مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خوزستان مراجعه‌ کردند اظهار کرد: از این تعداد چهار هزار و ۴۳۲ نفر سرپایی درمان و ۱۶۰ نفر بستری‌ شدند.

وی برخی رفتارها در فضای مجازی را نادرست خواند و گفت: هر  ساختمانی مشکلاتی دارد و در بیمارستان اگر ساختمان دچار مشکلی شود بلافاصله برطرف می‌شود.

وی با تکذیب خبر کمبود تخت بستری نیز گفت: ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان به‌صورت سرپایی درمان شدند  و لذا نیازی برای بستری و یا کمبود تخت در این رابطه وجود نداشت.

برچسب‌ها