تحولات لبنان و عراق در رسانه‌های منطقه مورد توجه قرار گرفته و به خصوص رسانه‌های سعودی و اماراتی و البته وابستگان رسانه‌ای دستگاه‌های امنیتی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نیز بیکار ننشسته‌اند.

مسعود بصیری/

تحولات لبنان و عراق در رسانه‌های منطقه مورد توجه قرار گرفته و به خصوص رسانه‌های سعودی و اماراتی و البته وابستگان رسانه‌ای دستگاه‌های امنیتی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نیز بیکار ننشسته‌اند.

آن‌ها بر آتش جنجال‌ها و خبرسازی‌ها می‌دمند و نوابشان کار پشتیبانی زمینی را برعهده گرفته‌اند، تا آنجا که دو شب پیش تصاویر کامیون‌های شرکت اسماالرحمن سعودی که مشغول رساندن مواد غذایی به معترضان در میدان ریاض‌الصلح بیروت بودند، منتشر شد و چند روز پیش هم تصاویر توزیع چتر در میان معترضان لبنانی توسط وابستگان سعودی به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

«سید هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله معتقد است لبنان به دلیل فشار اجتماعی و اقتصادی به ویژه بر روی طبقات فقیر و متوسط، در چالشی مهم و حساس قرار گرفته و باید درباره سوءاستفاده عده‌ای از این چالش‌ هوشیار بود.

صفی‌الدین تأکید کرد: همه در لبنان می‌دانند که حزب‌الله در طول تاریخش مطالبه‌کننده حقوق فقرا و محرومان بوده است؛ بنابراین زمانی که مردم اعتراضات خود را آغاز کردند، خود را به آن‌ها «نزدیک‌ترین» دیدیم. به هیچ عنوان با تحرکات مردمی خصومتی نداریم، بلکه این اقدام آن‌ها را ارج و احترام می‌نهیم. زمانی که گفتیم برخی طرف‌ها کمک‌های مالی دریافت کرده‌اند، بر اساس اطلاعات موثق بود، منظور ما تمام مشارکت‌کنندگان نبود.

با این حال برخی اخبار از تصمیم سعد حریری برای استعفا از دولت خبر می‌دهند. گروه ۱۴ مارس بسیار مایل به این اتفاق است و از ابتدا کوشیده‌اند حریری را وادار به استعفا و معطل نگه داشتن دولت در چالش به‌وجود آمده کنند. دیروز نبیه بری رئیس پارلمان لبنان درباره خلأ قدرت در لبنان هشدار داد و در ادامه اعلام کرد:  روش بستن مسیرها در درجه اول به خود تظاهرات‌کنندگان آسیب می‌زند.

چند روز پیش روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «کمال خلف» نوشت: محافل سیاسی سرعت استعفای حزب القوات اللبنانیه را این‌گونه تفسیر می‌کنند که این اقدام هماهنگ با تمایل سعودی برای استعفای دولت سعد الحریری است. سمیر جعجع در حال حاضر نزدیک‌ترین فرد به عربستان سعودی در لبنان است و (این اقدام وی) به شکلی غیرمستقیم موضعش را منعکس کرده است.

«وفیق قانصوه» روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی معتقد است فشارهایی از جانب آمریکا بر ارتش لبنان وارد شده است، تا آشوب به شکل کنترل شده در لبنان ادامه یابد. قانصوه ادامه داد: حزب «سعد الحریری» نخست‌وزیر که بر کشور حکومت می‌کند [و متحد عربستان سعودی است] و لبنان را به این حجم از بدهی رسانده، در موضع انتقاد تظاهرات‌کنندگان نیست؛ «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» (نزدیک به عربستان) با جریان «العهد» مذاکره کرده و گفته، در مقابل دستیابی به بیش از نیمی از کرسی‌های کابینه در دولت جدید، حاضر است حامیانش را از خیابان‌ها عقب بکشد.

وی ضمن اشاره غیرمستقیم به درخواست دبیر کل حزب‌الله که از معترضان خواست نماینده خود را به گفت‌وگو با دولت بفرستند، گفت: کسانی که تحرکات مردمی مسالمت‌آمیز را دزدیده‌اند، علاقه‌ای ندارند که این تظاهرات، نماینده‌ای قادر به مذاکره داشته باشد». این تحلیلگر لبنانی، «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان را «رأس فساد» این کشور خواند و افزود، درباره پشت پرده تصمیم وزیر آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس نیز سؤالاتی وجود دارد. وی بستن مسیرها را که وزیر بهداشت لبنان هم گفته جان بیماران را به خطر انداخته، یادآور اتفاقات اولیه در سوریه دانست.

اکنون ۱۴ روز از تجمعات در لبنان می‌گذرد و معترضان بسیاری از مسیرهای اصلی و فرعی لبنان را بسته‌اند و زندگی عادی را در این کشور فلج کرده‌اند. آن‌ها برای بستن مسیرها از روش‌های مختلفی مانند آتش زدن تایر، پارک کردن ده‌ها خودرو، برپا کردن چادر و نشستن در مسیر و گذاشتن موانع استفاده می‌کنند و حالا لبنان می‌رود تا بدون داشتن نخست وزیر دوران تازه‌ای را آغاز کند که احتمالاً روزهای سختی خواهد بود.

برچسب‌ها