۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 676178

قم- رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی قم گفت: درحال حاضر بزرگترین مشکل مدارس استثنایی قم کمبود نیروی انسانی هم در بخش آموزش و هم در بخش توان‌بخشی است.

مدارس استثنایی قم کمبود نیرو دارد

به گزارش قدس آنلاین هاجر شعاعی افزود: در چند سال گذشته نیروهای توان‌بخشی درمدارس استخدام نشده اند و نیروهای موجود نیز به تدریج بازنشسته شده و یا در چند سال آینده بازنشسته خواهند شد.

وی اضافه کرد: تلاش شده‌است با بودجه‌هایی که سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور اختصاص می‌دهد، دانش آموزان از خدمات مراکز توان‌بخشی سطح شهر استفاده نمایند و بخشی از هزینه‌ها را به آن‌ها پرداخت نماییم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ نیروی توان‌بخشی در سطح مدارس استان شامل گفتار درمانگر، کار درمانگر، فیزیوتراپ، مراقب سلامت و شنوایی‌سنج مشغول به فعالیت هستند.

شعاعی تصریح کرد: با توجه به فعالیت ۲۴ مدرسه استثنایی در سطح استان قم، باید به ازای هر مدرسه سه نیرو و در مجموع ۷۲ نیروی توان‌بخش در سطح مدارس فعال باشند.

وی بابیان این که درصد بالایی از مدارس استثنایی قم تک شیفت هستند، گفت: به دلیل کمبود نیروی انسانی، در سال تحصیلی جدید سه مدرسه ۲ شفیت و ۲۱ مدرسه تک شیفت است.

وی در ادامه گفت: هر مدرسه استثنایی بر اساس نوع معلولیت  دانش آموزان نیازهای خاصی به تجهیزات دارد و سعی شده تمام تجهیزات فراهم شود، ولی با کمبودهایی نیز مواجه هستیم.

شعاعی افزود: به عنوان مثال در مدارس ویژه دانش آموزان نابینا لوح و قلم، وسایل درشت کنده مثل به دید و ذره بین‌های خاص نیاز است.

وی اضافه کرد: در مدارس ویژه دانش آموزان ناشنوا به تجهیزاتی مثل ویدیو پروژکتور و دیتا نیاز است و در مدارس جسمی- حرکتی تخت و وسایل بهداشتی ویژه نیاز است

برچسب‌ها