کارشناس عراقی تاکید کرد که استعفای نخست وزیر و تشکیل دولت انتقالی راه حل بحران امروز عراق نیست؛ سیستم و ساختار سیاسی عراق نیازمند یک جراحی دقیق است و مردم خواهان تغییر قانون اساسی هستند.

ساختار سیاسی عراق نیازمند یک جراحی دقیق است/ استعفای نخست وزیر هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، برهم صالح نخست وزیر عراق روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور با اعلام استعفای خود موافقت کرده است و خود او نیز با برگزاری انتخابات زودهنگام موافق است.

این اظهارات رئیس جمهور عراق واکنش های سیاستمداران عراقی را به دنبال داشت؛ به گونه ای که ایاد علاوی رئیس اسبق پارلمان این کشور در نامه ای به برهم صالح تاکید کرد که استعفای نخست وزیر مسأله امروز مردم عراق نیست و مساله این کشور حل مشکلات موجود و پاسخ به مطالبات آنهاست.

هادی العامری رئیس ائتلاف فتح نیز تاکید کرد که نظام پارلمانی ناکارآمدی خود را ثابت کرده و باید مطابق با قانون اساسی نظامی جدید متناسب با شرایط کنونی عراق وضع شود. همچنین شوراهای استانداری نیز باید منحل و استانداران به طور مستقیم توسط مردم انتخاب شوند.

«فاضل المالکی» کارشناس مسائل عراق و عضو سابق ائتلاف قانون در ارتباط با اوضاع امنیتی و سیاسی عراق گفت: شرایط امروز عراق موضوعی نیست که امروز و دیروز به این حالت متشنج درآمده باشد؛ بلکه شرایط امروز از زمان صدام دیکتاتور سابق به ارث رسیده است و نتیجه سال ها جنگ و محرومیت سازی ملت عراق است و این کشور از چهل سال گذشته تاکنون رنگ ثبات را به خود ندیده است.

فاضل المالکی در مورد موضوع استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و دولت انتقالی تصریح کرد: استعفای نخست وزیر و تشکیل دولت انتقالی راه حل بحران امروز عراق نیست؛ سیستم و ساختار سیاسی عراق نیازمند یک جراحی دقیق است و مردم خواهان تغییر قانون اساسی هستند؛ اما در عراق شخصی وجود ندارد که همه قبایل و احزاب به تبعیت از او در آیند؛ برادران کُرد در شمال با تغییر قانون مخالفند و احزاب مختلف عرب نیز اتفاق نظر ندارند.

این عضو سابق ائتلاف قانون در ارتباط با پیامدهای استعفای نخست وزیر و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام افزود: استعفای نخست وزیر بدون ارائه راه حل و فرد جایگزین نمی تواند مشکل عراق را حل کند؛ بلکه باید جایگزینی مورد توافق همه ملت و احزاب سیاسی وجود داشته باشد. مردم حاضر در خیابان خواهان برگزاری انتخابات نیستند، بلکه آنها خواهان راه حلی ریشه ای و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی هستند.

وی تاکید کرد که برای حل مشکلات عراق باید افکاری نو و ایده هایی جدید مطرح شود که پاسخگوی خواسته های مردم بوده و توانایی مقابله با فساد را داشته باشد. مردم امروز خواهان تغییر همه چیز هستند و همه می دانند که صدای مردم از هرچیزی قوی تر است. امروز باید اندیشمندان شیعه، سنی و کُرد به عنوان تصمیم گیران کشور گرد هم جمع شوند و به دور از منافع سیاسی خود، منافع تمام مردم از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق را در نظر بگیرند. از طرف دیگر این افکار و ایده ها باید با تحولات منطقه ای و بین المللی نیز سازگار باشد؛ چراکه عراق قلب خاورمیانه محسوب می شود و توسط آمریکایی ها و صهیونیست ها در معرض تهدید است.

وی در ارتباط با سخنان محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق مبنی براین که او بر نقشه راه تعیین شده از سوی مرجعیت پایبند است گفت: الحلبوسی از این سخنان پیامی را صادر کند و همه ما این پیام را می دانیم؛ مرجعیت از سال های پیش در کنار مردم بوده اما در همین حین هشدار داده است که پس از تغییرات چه اتفاقی خواهد افتاد؛ آیا دولتی تشکیل خواهد شد که خیر و صلاح مردم را محقق می کند یا دولتی شبیه به دولت صدام ظالم برسرکار خواهد آمد. این چیزی است که نگرانی مرجعیت را برانگیخته است.

فاضل المالکی در پایان با تاکید بر دروغ بودن دست داشتن الحشد الشعبی در سرکوب مردم و معترضان گفت: الحشد الشعبی مایه عزت و شرافت عراق است و اگر این نیروها نبودند عراق از هم فرو می پاشید. هیچ نیرویی خالص تر از این نیروها وجود ندارد و آنها آینده و وجدان آگاه عراق هستند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها